Outdoor, czyli nauka inaczej

Szkolenie firmowe może być atrakcyjne, ciekawe i emocjonujące. Uczestnicy zajęć outdoorowych mogą się przy nich świetnie bawić, a pożytki jakie można z takiej formy grupowej nauki wyciągnąć, będą cieszyć zarówno pracowników jak i pracodawców.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Aby zrozumieć czym są szkolenia outdoorowe, najlepiej sięgnąć do źródła. Ich definicję można znaleźć w „Kodeksie Outdoor’u” Polskiego Stowarzyszenia Trenerów Outdoor. Są to „zajęcia szkoleniowe, integrujące zespoły lub motywacyjne, odbywające się na świeżym powietrzu i wykorzystujące elementy gier terenowych, sportów, technik militarnych, survivalu oraz różne formy rekreacji”. Zawsze odbywają się na wolnej przestrzeni, w otoczeniu mocno różniącym się od codziennego miejsca pracy i przebiegają według przygotowanego wcześniej scenariusza. A ten pełen jest różnych prób i zadań, których wykonanie wymaga zaangażowania, determinacji – a przede wszystkim działania w zespole. Zabawa – niemal mimochodem – pozwala na zdobicie umiejętności i wiedzy, która jest bardzo potrzebna w codziennej pracy.

Dlaczego właśnie szkolenie outdoor?

Jak stworzyć z przypadkowych osób spotykających się w miejscu pracy dobrze funkcjonujący zespół? Jak podnieść ich kwalifikacje, wydobyć talenty? Hasło „wyjazd integracyjny” nie budzi dobrych skojarzeń. Senna „nasiadówka” w sali konferencyjnej również nie gwarantuje sukcesu.

Szkolenia outdoorowe to interesująca alternatywa.

Każde poprzedza wywiad u klienta. Szereg pytań dotyczy potrzeb, oczekiwań pracodawcy, ale także wieku, wykształcenia oraz zajmowanych przez poszczególne osoby stanowisk. Pytania dotyczą również sprawności fizycznej i płci, ponieważ są to informacje istotne przy projektowaniu zadań dla uczestników. Na tej podstawie powstaje scenariusz i budowana jest fabuła.

- Szkolenie outdoorowe zawsze ma scenariusz z fabułą do odegrania przez wszystkich – opowiada Natalia Romanowska, właścicielka firmy Outspider - Bardzo często jest ona sensacyjna i przygodowa. Uczestnicy są informowani o charakterze szkolenia - zabawy, wiedzą ile potrwa i co powinni ze sobą zabrać. Natomiast szczegóły są już dla nich niespodzianką. Element zaskoczenia działa bardzo pozytywnie. Żeby dobrze wykonać zadanie wielu musi się najpierw przełamać, wszyscy zorganizować, a nierzadko zmotywować osobę słabiej predysponowaną do realizacji konkretnego problemu.

Współpraca i zespołowość to unikatowa forma ludzkiego działania. Gracze są zależni od siebie nawzajem, ale także współodpowiedzialni za wykonanie zadania. Do pokonania trudności konieczne jest też zaufanie i dobra wzajemna komunikacja. Nawet z pozoru najbardziej banalne zadania zmuszają do działań doskonalących bardzo konkretne umiejętności. Niecodzienność sytuacji, scenerii, otoczenia mobilizuje do praktycznego pokonania trudności. Okoliczności skłaniają do użycia niekonwencjonalnych narzędzi, nietypowych zachowań. W takich sytuacjach bardzo szybko rodzą się liderzy i „aktywują” ukryte dotąd ludzkie umiejętności.

A właśnie efektywna praca zespołowa w konwencji gry, jest celem, który skutecznie można przełożyć na działania biznesowe. Ale to nie wszystko. W zespole rodzą się również kreatywne pomysły. A te można potem wykorzystać w działaniach związanych z tworzeniem nowych, niestandardowych rozwiązań. W działaniu tworzy się zespół, a ten zyskuje zupełnie nowe możliwości. Pracodawcy ułatwia to dobór pracowników i delegowanie ich do konkretnych zadań.

Po co mi ta „zabawa”?

Sposób funkcjonowania rynku zmusza pracowników do ciągłej aktywności i pracy w stresie. Fabularna gra i neutralne środowisko pozwalają na rozładowanie napięć, odprężenie psychicznie, minimalizację skutków stresu - ale także rozwinięcie wiary we własne możliwości i wzmocnienie samomotywacji.

Zadania podczas szkolenia nie są przesadnie trudne i skomplikowane. Nie są też szkołą przetrwania. Są opracowane w taki sposób, aby każdy mógł wykonać je samodzielnie lub przy udziale pozostałych członków grupy.

- Podczas treningu w zespole zachodzą różne procesy - tłumaczy Natalia Romanowska - Gracze wybierają lidera; osoby, które bardziej sprawdzają się w rozwiązywaniu konkretnych zadań; osoby „techniczne” oraz tych, którzy wprowadzają dobrego ducha w zespole. Będą musieli również przekonać sceptyków. Sami muszą dojść do porozumienia jak rozwiązywać problemy, jak zarządzać konfliktem, jak podejmować ryzyko.

W szkoleniu zawsze bierze udział dwóch trenerów – merytoryczny, który obserwuje zachowania grupy i poszczególnych osób, analizuje je z grupą i w moderowanej dyskusji naprowadza na konkretne wnioski. Drugi szkoleniowiec to trener outdoorowy, który wymyśla scenariusz, zadania, sprawdza je praktycznie w terenie. Ich współpraca jest nierozerwalna – wszystko po to, by sprostać oczekiwaniom klienta i osiągnąć cele szkoleniowe.

Każde zadanie realizowane podczas szkolenia jest potem dyskutowane przez grupę. Sami (moderowani przez trenera merytorycznego) dochodzą do wniosków - co pozwoliło pokonać trudności, jakie mechanizmy doprowadziły do zbudowania zespołu, kiedy i w jaki sposób zyskali umiejętność podjęcia ryzyka, jak poradzili sobie ze stresem, jak się ze sobą komunikowali, że działanie okazało się możliwe i skuteczne. A najważniejsze - jak zdobyte doświadczenie przenieść na codzienne sytuacje w pracy jak i w życiu codziennym. Uczestnicy odkrywają i poznają własne możliwości i predyspozycje, przekonują się o korzyściach wprowadzenia i stosowania się do zasad współpracy.

Outdoor - nieograniczone możliwości

Szkolenia organizowane są dla grup ludzi, którzy pracują razem, mają pracować razem, byłoby dobrze gdyby lepiej pracowali razem. Klienci według swoich potrzeb decydują o celu szkolenia. Tematem wiodącym może być komunikacja w zespole, team building, radzenie sobie ze stresem.

To idealna forma nauki. Znacznie łatwiej i skuteczniej człowiek zapamięta to, co sam dokonał i wcielił w życie. Ponieważ nauka przez doświadczenie wymaga aktywnego osobistego zaangażowania, pobudza i motywuje do działania.

- Szkolenia doskonalące kompetencje miękkie czyli te które decydują o naszym zachowaniu i umiejętnościach funkcjonowania między ludźmi, bycia menedżerem, liderem, komunikacji w zespole, budowania zespołu, sprzedaży, negocjacji – wymienia pani Natalia - można prowadzić w formie „posiedzenia”. Ale to gra fabularna jest działaniem praktycznym, które lepiej zapada w pamięć i błyskawicznie podnosi kwalifikacje zawodowe pracowników takich jak team buliding, kompetencje sprzedażowe czy negocjacje. Jest jeszcze jeden istotny aspekt – po takiej zabawie wzrasta poczucie przynależności i lojalność pracowników wobec firmy.

***

Konieczność podnoszenia kompetencji pracowników nie podlega dyskusji. Tak samo jak efektywność pracy zespołu. Decyzja o organizacji szkoleń outdoorowych dla swoich pracowników może okazać się strzałem w dziesiątkę, bo jak powiedział Henry Marchant: „Aby odnieść sukces w interesach trzeba być śmiałym, trzeba być pierwszym, i trzeba być odmiennym...”

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"