W pandemii u pracowników szczególnie cenna samodyscyplina i elastyczność

Samodyscyplina, elastyczność, umiejętność zarządzania zespołem na odległość są w czasie pandemii szczególnie poszukiwane - mówią PAP eksperci. Jednocześnie problemy na rynku pracy są takie same, jak przed pandemią: niedobory pracowników i luka kompetencyjna.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:
W pandemii u pracowników szczególnie cenna samodyscyplina i elastyczność
Fot. Pixabay

Ekspertka Konfederacji Lewiatan Monika Fedorczuk podkreśliła, że w czasie pandemii zmieniły się oczekiwania zarówno wobec kadry menadżerskiej, jak i szeregowych pracowników, głównie specjalistów.

"Ważne jest budowanie motywacji zespołu w sytuacji, gdy ten zespół nie widzi się, często dość długo. Ze strony pracowników wymagana jest pewna elastyczność, pracowanie i z biura, i z domu, samodyscyplina: bez bezpośredniego nadzoru musimy sami zarządzać swoją aktywnością i czasem, by realizować zadania" - powiedziała Fedorczuk. Dodała, że na początku pandemii było widać dużą mobilizację. Im dłużej jesteśmy na pracy zdalnej, tym bardziej spada efektywność pracy.

Firmy mają problem z wdrażaniem nowych osób

Ekspertka przyznała, że w pandemii firmy mają też problem z wdrażaniem nowych osób - zarówno tych, którzy zmieniają pracę, jak i tych, którzy dopiero wchodzą na rynek - tym bardziej, że jest to pokolenie dbające o work-life balance, bardzo zindywidualizowane. "Kiedy nie mamy typowego procesu onboardingu, możliwości uczenia się przez działanie, np. zasad panujących w firmie, pracownik słabiej identyfikuje się z firmą" - stwierdziła Fedorczuk.

Ekspertka wskazała, że nadal jest ogromny deficyt kompetencji potrzebnych w ICT, technicznych i technologicznych, nie jest to jednak skutek pandemii, tylko wyborów edukacyjnych Polaków. "W pandemii potrzebne okazały się natomiast umiejętności obsługiwania narzędzi do komunikacji zdalnej. Jeszcze dwa, trzy lata temu podczas rozmowy o pracę nikt nie pytał, czy umie pan/pani korzystać z teamsa" - zauważyła.

Ekspert Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Łukasz Komuda zaznaczył, że przed pandemią był wyraźny deficyt pracowników w wielu branżach i wielu zawodach, teraz do tego wróciliśmy.

"Mimo lockdownów odrobiliśmy dużą część strat spowodowanych pandemią i wróciliśmy do rekordów, jeśli chodzi o liczbę ofert pracy i liczbę wakatów. Prawie 4/5 pracodawców sygnalizuje, że ma problemy z zatrudnieniem odpowiednich pracowników, że pojawia się luka kompetencyjna, brakuje pewnych umiejętności zarówno twardych, np. uprawnienia na maszyny budowlane, jak i miękkich - kierowanie zespołem, praca w zespole, umiejętność uczenia się" - powiedział Komuda.

"Na pewno pracodawcy zwracają teraz większą uwagę na to, czy pracownicy radzą sobie z pracą zdalną, wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania i samodyscypliną, bo niewykluczone, że czekają nas kolejne obostrzenia i wykorzystywanie pracy zdalnej na większą skalę" - dodał.

„Problemy, jakie mieliśmy w 2019 pozostają te same. Są obszary, gdzie stale brakuje pracowników, jak IT. Coraz częściej pracodawcy z tej branży inwestują w doszkalanie nowych i obecnych pracowników, co jest bardziej opłacalne niż czekanie na wykwalifikowanego pracownika czy próba podkupienia fachowca od konkurencji. W innych branżach zdecydowana większość wysiłków i wydatków związanych z podnoszeniem kompetencji spada na pracowników. To oni wydają więcej, są głównymi płatnikami instytucji, które świadczą prywatne usługi rozwoju kompetencji. Tu jest pole do ewentualnego nadrobienia dla pracodawców” – zauważył Komuda.

Jego zdaniem luka kompetencyjna, czyli rozmijanie się kompetencji pracowników dostępnych na rynku z oczekiwaniami pracodawców w czasie pandemii nie pogłębiła się. Może za to rosnąć w przyszłości ze względu na postęp technologiczny, a także demografię - na rynek pracy wchodzi mniej ludzi niż go opuszcza, a to młodzi szybciej się uczą i są sprawniejsi, jeśli chodzi o kompetencje cyfrowe.

Z opublikowanej 7. edycji Bilansu Kapitału Ludzkiego wynika, że 2020 rok przyniósł zmiany w oczekiwaniach pracodawców co do poziomu kompetencji ich pracowników. 58 proc. przedsiębiorców oceniło kompetencje swoich pracowników jako w pełni zadowalające (spadek o 4 pkt proc. w porównaniu z 2019 r.), a 42 proc. jako zadawalające, ale wymagające rozwoju (wzrost o 5 pkt proc.). W drugiej grupie pracodawców trzy czwarte za wymagające poprawy uznało kompetencje zawodowe. Zostały one wskazane przez szczególnie wysoki odsetek przedsiębiorców z branży opieki zdrowotnej (93 proc.), edukacyjnej (84 proc.) oraz usługowej (82 proc.). Znacznie rzadziej za wymagające rozwoju uznawano kompetencje społeczne – wskazało na nie 45 proc. przedsiębiorców.

Większy odsetek przedsiębiorców, których wymagania względem pracowników raczej wzrosły niż spadły, obserwowany jest w branży handlowej, edukacyjnej i budowlanej.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu