PAP przedstawia 4-letnią strategię: więcej korespondentów, wiarygodność i jakość informacji

Polska Agencja Prasowa opracowała nową strategię i wizję rozwoju na kolejne cztery lata. Opiera się ona na trzech filarach: wiarygodności i jakości informacji, realizowaniu zadań publicznych oraz byciu pośrednikiem w wymianie informacji i "miejscem spotkań" świata mediów, polityki i biznesu.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:

Ze "Strategii rozwoju PAP na lata 2019-2023" opublikowanej przez agencję wynika, że kierownictwo zakłada trzy filary w realizacji swoich zadań.

Pierwszy z nich to założenie, że PAP będzie "wiarygodnym, wysokojakościowym, kompleksowym źródłem informacji z kraju i ze świata". Miałaby działać nie tylko na polskim rynku, ale także regionalnym (Europa Środkowo-Wschodnia) i globalnym.

- PAP powinna być rozpoznawana na rynku jako nowoczesne, wiarygodne, wysokojakościowe źródło informacji oraz jako punkt odniesienia i wyznacznik kierunków rozwoju dla wszystkich mediów w Polsce. Powinna być kluczowym dostawcą i partnerem dla mediów na polskim rynku – czytamy w zapisach strategii.

Drugim filarem działalności ma być realizacja „jasno zdefiniowanych zadań publicznych polegających na: oferowaniu mediom i obywatelom bezstronnej informacji; prezentowaniu stanowisk najważniejszych organów państwa; prezentacji informacji na temat państwa i stanowisk jego organów na arenie międzynarodowej; promocji dorobku kulturalnego; historii i języka na arenie międzynarodowej; docieranie z informacją na temat kraju pochodzenia do diaspory”. - Zadania te powinny być w sposób transparentny dofinansowanie publiczne - uważa kierownictwo PAP.

Trzecią podstawą działania ma być bycie pośrednikiem w wymianie informacji i „miejscem spotkań” świata mediów, polityki i biznesu oraz „świadczenie usług komunikacyjnych kluczowym instytucjom w kraju, monitorując rynek mediów w Polsce i na świecie w sposób profesjonalny, pogłębiony i spersonalizowany oraz udostępniający infrastrukturę umożliwiającą dialog i twórczą wymianę koncepcji oraz idei” - stwierdzono w dokumencie.  

Agencja ma być czołowym dostawcą treści informacyjnych

Zarząd PAP podkreśla, że aby zrealizować działania w trzech wyznaczonych obszarach, wymagane jest wsparcie organów nadzorujących spółkę (rady nadzorczej, Rady Mediów Narodowych, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego).

Dodatkowo za wyzwania, jakie stoją przed spółką przez cztery kolejne lata uznano: zwiększenie atrakcyjności i dostosowanie do potrzeb klientów aktualnej oferty serwisów informacyjnych PAP. - Agencja może realizować trwale swoją misję tylko zachowując status czołowego dostawcy treści informacyjnych dla najważniejszych mediów w Polsce – ocenił zarząd.

Zadaniem ma być także: zdefiniowanie i wdrożenie wraz z nadzorującymi PAP organami katalogu usług publicznych, realizowanych przez PAP i zapewnienie ich trwałego finansowania; podnoszenie jakości dziennikarskiej poprzez ciągłą rekrutację, szkolenia, rozbudowaną sieć korespondentów zagranicznych i regionalnych, zakup baz foto; podnoszenie jakości infrastruktury IT; jakości i kompletności usług komunikacyjnych (świadczonych czołowym instytucjom i ich uzupełniania o brakujące elementy, przykładowo o monitoring i media intelligence); inwestycje w rozwój kompetencji pracowników PAP oraz „dywersyfikację przychodów w oparciu o nowe produkty i wykorzystanie potencjału posiadanych nieruchomości”.

Cele strategiczne PAP na lata 2019-2023 zdefiniowano również w trzech obszarach: finansów; produktów i klientów (chodzi m.in. o pogłębienie i rozszerzenie realizacji zadań publicznych – misję publiczną); oraz organizacji – m.in.wzrost motywacji pracowników.

„PAP osiąga te cele poprzez wprowadzenie w życie inicjatyw i projektów określonych w Strategii rozwoju PAP na lata 2019-2023. Do najważniejszych z nich należą rozszerzenie zakresu tematycznego tworzonej treści, lepsza identyfikacja potrzeb klientów, rozwój technologiczny platform dystrybucji treści czy rozwój usług komunikacyjnych świadczonych przez PAP” - podsumowano w dokumencie z którego treścią zapoznała się redakcja portalu Wirtualnemedia.pl.

Odświeżenie serwisów, więcej treści zagranicznych

Spytaliśmy o kilka kwestii, dotyczących strategii Łukasza Świerżewskiego, członka zarządu PAP. W rozmowie z nami na pytanie, w jaki sposób agencja chce "zwiększyć atrakcyjność aktualnej oferty” odpowiedział, że do najważniejszych obszarów należy rozszerzanie zakresu tematycznego serwisów PAP dla mediów. - Przygotowujemy odświeżenie części naszych serwisów tematycznych (np. PAP Life) dzięki czemu będą one bogatsze, będą zawierać więcej depesz i w bardziej zróżnicowanych formatach np. multimedia, grafika - uzasadnia.

Jak dodaje Łukasz Świerżewski, innym celem jest zwiększanie liczby korespondentów zagranicznych i regionalnych PAP, dzięki czemu klienci uzyskają więcej depesz dotyczących kluczowych tematów zagranicznych i regionalnych; unowocześnienie kanałów dystrybucji serwisów do klientów, dzięki czemu uzyskają oni lepszy dostęp do materiałów archiwalnych i multimediów; wdrożenie nowych usług z obszaru media monitoringu i media intelligence, a także remont i unowocześnienie Centrum Prasowego PAP na ulicy Brackiej.

- Powyższe to wybrane inicjatywy, które PAP będzie realizował w okresie obowiązywania strategii, czyli do 2023 roku – zaznacza członek zarządu Agencji.

Gdzie Polska Agencja Prasowa miałaby rozbudować sieć swoich korespondentów? - PAP w pierwszej kolejności wzmacnia swoje istniejące placówki w kluczowych miejscach na świecie. W najbliższym czasie będzie to dotyczyć: Paryża, Brukseli, Kijowa i Waszyngtonu. Planujemy też rozszerzać sieć korespondentów na Bukareszt, Madryt, Tbilisi, Meksyk i Filipiny – wymienia Świerżewski. - Podobnie wygląda sytuacja w Polsce. Wzmacniamy nasze aktualne oddziały w Gdańsku, Lublinie, Białymstoku Rzeszowie i Łodzi. Docelowo chcemy powołać korespondentów - stałych lub współpracowników - w większości byłych 49 miast wojewódzkich - dodaje.

PAP czołowym "dostawcą usług komunikacyjnych dla instytucji"

Pytamy także, na czym miałaby polegać rola PAP jako "czołowego dostawcy usług komunikacyjnych dla kluczowych instytucji w Polsce". Według członka zarządu PAP od kilku lat - podobnie jak inne agencje na świecie -  rozwija usługi komercyjne dla klientów spoza obszaru mediów. - Te usługi to m.in. obsługa medialna wydarzeń korporacyjnych, dystrybucja treści krajowa i międzynarodowa, content marketing, doradztwo medialne, media intelligence. Ze względu na swoją unikalną rolę na rynku mediów oferta PAP jest uzupełniająca do tego, co z jednej strony oferują media, a z drugiej agencje PR i marketingowe - wymienia członek zarządu PAP. - Ze względu na konieczność zapewnienia wysokiej jakości usług komunikacyjnych świadczonych przez PAP ofertę tę kierujemy w głównej mierze do kluczowych instytucji w Polsce – stwierdza.

Według niego agencja realizuje misję publiczną określoną bardzo szeroko, ale też nieostro. - W art. 1. Ustawy o PAP jako rzetelne i obiektywne informowanie o  sytuacji w kraju i zagranicą oraz prezentowanie stanowisk naczelnych organów państwa polskiego. W praktyce widzimy konieczność uzupełnienia i doprecyzowania tego katalogu zadań o takie działania podejmowane lub planowane przez PAP - ocenia.

Wymienia wśród nich: szerokie informowanie mediów i opinii publicznej na świecie o Polsce, jej rozwoju i historii. - Taką funkcję już dziś realizujemy poprzez serwisy anglojęzyczne oraz portal The First News - stwierdza Świerżewski.

Jako kolejne punkty, wymagające uzupełniania dodaje: wspieranie rozwoju mediów polonijnych poprzez zapewnianie im dostępu do treści na preferencyjnych warunkach oraz wspieranie rozwoju rynku mediów lokalnych w Polsce. - Zwłaszcza tam, gdzie lokalne redakcje ze względu na małą skalę działalności mają ograniczony dostęp np. do serwisów agencyjnych - podsumowuje członek zarządu PAP.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?