Pięć głównych mitów o ubezpieczeniach na życie w Polsce

30 proc. Polaków deklaruje posiadanie indywidualnego ubezpieczenia na życie. Niecałe 40 proc. przyznaje, że korzysta z ubezpieczenia grupowego oferowanego za pośrednictwem zakładu pracy. Z najnowszego badania Prudential Family Index wynika, że jedną z ważniejszych przeszkód w ubezpieczaniu się Polaków są mity i obawy często niemające realnych podstaw.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Rośnie świadomość ubezpieczenia Polaków

38 proc. Polaków biorących udział w badaniu przyznało, że korzysta z grupowych ubezpieczeń na życie oferowanych przez pracodawcę. Do samodzielnego posiadania takiej formy zabezpieczenia przyszłości przyznaje się 30 proc. ankietowanych, a wspólnie z małżonkiem lub partnerem – 19 proc. Według danych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF)¹ na koniec trzeciego kwartału 2022 roku indywidualne ubezpieczenia na życie miało 42 proc. Polaków (9,6 mln) w wieku 18-65 lat, a 50 proc. (11,5 mln) korzystało z ubezpieczeń grupowych. Nieznaczne różnice z wynikami badania Prudential Family Index mogą wynikać z podwójnej – indywidualnej i grupowej ochrony części osób oraz z… zapomnienia o ubezpieczeniu wspólnie z partnerem.

Mimo tak pozornie dużej popularności ubezpieczeń na życie ciągle mamy wiele obaw i przesądów z nimi związanych. Jednak czy są zasadne? Oto TOP 5 z nich według osób, które nie mają ubezpieczenia indywidualnego, uszeregowane od najmniej do najbardziej istotnych:

Mit numer 5: Ubezpieczenie na życie jest tylko „od śmierci”

Z tym stwierdzeniem zgadza się co piąty (18 proc.) ankietowany.

Najnowsze badania przeprowadzone przez Prudential wskazują, że Polacy myślą o ubezpieczeniach na życie przede wszystkim jako ubezpieczeniach „od śmierci”, czyli wypłacie środków dla najbliższych po ich odejściu. To mit. Jedną z wielu korzyści wynikających z ubezpieczenia na życie są zawierane umowy dodatkowe, które na przykład gwarantują wsparcie finansowe w trudnych sytuacjach życiowych – na przykład w przypadku ciężkiej choroby, pobytu w szpitalu czy utracie możliwości pracy zawodowej. Dodatkowo ubezpieczenia na życie można połączyć z oszczędzaniem na emeryturę lub inny wymarzony cel.

Mit numer 4: Ubezpieczenia są skomplikowane

Tak uważa 45 proc. udzielających odpowiedzi w badaniu Prudential.

Sytuacja jest jak z samochodem – nie musimy być inżynierami maszyn lądowych lub kwalifikowanymi materiałoznawcami, żeby bezpiecznie i z przyjemnością jeździć po drogach. Funkcję tłumacza i przewodnika przejmuje konsultant Prudential, którego zadaniem jest poznanie potrzeb klienta, a wręcz pomoc w uświadomieniu ich sobie (na przykład ile może potrzebować w na emeryturze lub w przypadku poważnej choroby), a potem wsparcie w wyborze i dostosowaniu produktu do tych indywidualnych potrzeb. Warto podkreślić, że odpowiedzialny ubezpieczyciel dokłada wszelkich starań, żeby i ten trudny język stawał się coraz bardziej przystępny.

Mit numer 3: Myślenie, że mam jeszcze czas na ubezpieczenia

Tak ciągle uważa połowa respondentów – głównie ludzie młodsi, kobiety oraz osoby z wykształceniem średnim.

Im wcześniej zaczniemy się ubezpieczać i łączyć to z oszczędzaniem na przykład na emeryturę, tym więcej zgromadzimy pieniędzy i będziemy mieli bardziej przyjemną jesień życia. Dodatkowo, środki przypisane do naszej umowy „pracują” i zwiększają wartość oszczędności. To oznacza, że po określonym czasie kwota, którą dysponujemy, jest znacznie wyższa niż wpłacona suma! Do tego złe i nieprzewidywane zdarzenia mają to do siebie, że dzieją się wtedy, kiedy najmniej się ich spodziewamy, a często ich skutki i koszty mogą przewyższać nasze obecne możliwości. Warto pamiętać, że ubezpieczenia są przydatne, gdy w życiu dzieją się złe rzeczy². Dlatego nie warto zostawiać decyzji o ubezpieczeniach na później!

Mit numer 2: Czy oni mi sprzedają to, czego potrzebuję?

To zdanie wybrało 54 proc. ankietowanych.

Ze wskazanych mitów wynika, że Polacy, uważając, że ubezpieczenia są skomplikowane, obawiają się spotkania z konsultantem, tego, że sprzeda im nie to, czego potrzebują. A to z kolei oznacza, że rola konsultanta – przewodnika po świecie ubezpieczeń na życie jest niezbędna! Na podstawie jasno określonych, bardzo szczegółowych kryteriów przedstawiciel Prudential dokonuje analizy potrzeb i obaw dla każdego z klientów. Opierając się na wynikach tegoż wywiadu, proponuje rozwiązanie indywidualnie uszyte na miarę naszych oczekiwań oraz możliwości. Nie ma więc sytuacji, w której niczym nieuczciwy sprzedawca zmusza nas do zakupu produktów, na których zarobi on sam, a my poniesiemy wyłącznie koszty, niewiele lub nic nie zyskując. Co więcej, w wielu sytuacjach taka rozmowa z konsultantem Prudential może pomóc otworzyć nam oczy i uzmysłowić faktyczne potrzeby.

Mit numer 1: Praca o mnie tak dba, że aż ubezpiecza

To zdanie podziela 55 proc. ankietowanych, niezależnie od płci i miejsca zamieszkania.

„Mam ubezpieczenie w pracy” – taka postawa jest godna pochwały. Oznacza, że rozpoczęliśmy naszą przygodę z ubezpieczeniami i mamy coraz większą świadomość ich znaczenia. Co do stwierdzenia, że „są wystarczające”, to nie będziemy tego pewni, dopóki nie poznamy zakresu i możliwości innych ubezpieczeń. Porównajmy je i zastanówmy się poważniej nad swoimi planami w perspektywie 5, 10, a nawet 20 lat. Jeżeli dalej z ręką na sercu będziemy przekonani, że nasze ubezpieczenie grupowe nam wystarcza, to pamiętajmy, że taka forma ubezpieczenia jest dostosowana do potrzeb wielu osób i dość ogólna. Dotyczy to również kwot składek i wypłat – są zwykle niższe od indywidualnych. Jeżeli okaże się, że nasze potrzeby są większe – umówmy się na spotkanie z konsultantem, przedstawmy mu nasze oczekiwania i zapoznajmy się z ofertą dopasowaną do indywidualnych potrzeb. Taka rozmowa to tylko niecała godzina, która może przesądzić o naszej finansowej przyszłości.

Więcej wiedzy to lepsza decyzja

– Z badań wynika, że wciąż wiele osób nie traktuje ubezpieczeń na życie jako kwestii priorytetowej – odpowiedzi typu „nie mam zdania”, „jestem zbyt młody, aby o tym myśleć”, „mój pracodawca o to zadbał” świadczą o tym, że sporo z nas uważa, że ryzyko utraty życia lub zdolności do zarabiania lub poważnej choroby ich nie dotyczy. Można tu wspomnieć, że często małżonkowie mają bardzo zróżnicowane wynagrodzenia, na przykład w przypadku żony, która jest informatyczką, a mąż nauczycielem. Strata pracy, a więc utrata dużej części dochodu w gospodarstwie domowym, staje się więc zasadniczym problemem, który wpływa na poziom i styl życia. Ubezpieczenie na życie jest więc swoistym „kołem ratunkowym”, potrzebnym w trudnych chwilach – mówi prof. Jacek Tomkiewicz, dziekan Kolegium Finansów i Ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego.

Z „Mapy Ryzyka Polaków” opracowanej przez PIU³ wynika, że główne obawy Polaków mogą być ubezpieczone, a 83 proc. z nich uważa, że ubezpieczenia są przydatne, gdy w życiu dzieją się złe rzeczy. Lepiej ubezpieczyć się i nie musieć zdobywać tej wiedzy na własnych niepowodzeniach.

– Doskonale zdajemy sobie sprawę, że tematyka ubezpieczeniowa jest na pierwszy rzut oka skomplikowana. Celowo szkolimy naszych konsultantów w taki sposób, aby przekładali tematykę ubezpieczeniową na prosty język i pomogli klientom zastanowić się nad swoimi oczekiwaniami co do przyszłości oraz określić swoje zapotrzebowanie względem ubezpieczeń. Dbamy o to, aby podchodzić do każdej osoby w sposób indywidualny i doradzać najlepsze w jego sytuacji rozwiązania – biorąc pod uwagę zarówno jego obecne możliwości, jak i potrzeby w przyszłości. Decyzję co do ubezpieczenia na życie zawsze podejmuje Klient. Jeżeli ma odpowiednią wiedzę, to ta decyzja będzie dla niego bardziej korzystna – podkreśla Sławek Bełz, dyrektor sprzedaży agencyjnej Prudential w Polsce, towarzystwa ubezpieczeniowego oferującego ubezpieczenia pod marką Pru.

Informacje o Prudential Family Index: Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Beyond w listopadzie 2022 metodą CAWI (kwestionariuszowych wywiadów prowadzonych przez internet) na panelu firmy Norstat Polska, na próbie reprezentatywnej Polaków wieku 25-45 lat posiadających przynajmniej jedno dziecko. Badana próba liczyła 500 osób.

1. KNF, Biuletyn Kwartalny. Rynek ubezpieczeń 3/2022, https://www.knf.gov.pl/?articleId=80446&p_id=18

2., 3. PIU, Mapa ryzyka Polaków, https://piu.org.pl/raporty/mapa-ryzyka-polakow-jak-ubezpieczyciele-odpowiadaja-na-potrzeby-spoleczenstwa/

Kontakt dla mediów: Marta Skowron-Moszkowicz PR manager, rzeczniczka prasowa marta.skowron-moszkowicz@prudential.pl tel. 519-041-231

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online