Pierwsza w Polsce Fundacja Pirotechniczna

Czy pierwsza w Polsce Fundacja Pirotechniczna jest potrzebna?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Fundacja Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej powstała jako odpowiedź na postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców zajmujących się pokazami pirotechnicznymi i dystrybucją fajerwerków, a także środowiska miłośników zwierząt i jednostki administracji państwowej. Jej misją jest edukowanie, podejmowanie dyskusji, a także wdrażanie nowych idei i innowacyjnych rozwiązań zmierzających do osiągnięcia porozumienia między stronami reprezentującymi różnorodne poglądy i opinie na temat fajerwerków, w celu udoskonalania dobrych praktyk działania branży pirotechnicznej.

Jak zmieniał się rynek pirotechniczny

W Polsce petardy pojawiły się w latach dziewięćdziesiątych. Był to pierwszy rodzaj pirotechniki dostępny na naszym rynku. Z badań na konsumentach korzystających z materiałów pirotechnicznych tylko w okresie sezonowym wynika, że największą popularnością cieszą się baterie, które stanowią około 60% sprzedaży w ciągu roku. Prezentują dużo ciekawsze efekty wizualne i dają więcej wystrzałów oraz mini pokaz o dużym stopniu bezpieczeństwa - to jedna z najbardziej przełomowych zmian w pirotechnice.

Najistotniejszym wydarzeniem okazało się być jednak wprowadzenie w 2007 roku dyrektywy europejskiej, która określiła nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa w odniesieniu do wyrobów pirotechnicznych i narzuciła obowiązek przeprowadzania ich regularnej, wieloetapowej i restrykcyjnej kontroli, związanej z nadaniem wyrobom oznakowania CE. Od lipca 2017 roku, czyli po minięciu okresu przejściowego, każdy wyrób pirotechniczny dostępny na terenie Unii Europejskiej musi posiadać takowe oznakowanie. Idą za nim różnorodne obostrzenia w stosunku do pirotechniki, m.in. dopuszczalny poziom hałasu, minimalne granice wiekowe użytkowników, czy bezpieczne odległości dla różnych klas wyrobów.

Co nas czeka w przyszłości?

Obecnie możemy obserwować także rozwój nowego trendu – z roku na rok wzrasta zainteresowanie tzw. cichymi fajerwerkami. Wcale nie odbiegają efektownością od tych klasycznych, ale też nie charakteryzują się głośnym wystrzałem. Jednak jest to wciąż produkt, o którym jeszcze nie wszyscy wiedzą, przez co stanowi on poniżej 1% całkowitej sprzedaży, a do tego w większości przypadków jest to zakup nieświadomy. Swoimi działaniami Fundacja Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej pragnie między innymi zwiększyć świadomość konsumentów odnośnie tego typu wyrobów. Zależy nam na komforcie nie tylko naszych odbiorców, ale także zwierząt. Chcemy pokazać, że można łączyć przyjemne z pożytecznym, być odpowiedzialnym i przy tym dobrze się bawić. Zakładamy, że do 2024 r. poziom sprzedaży tzw. cichej pirotechniki wzrośnie do 5%.

Naszym nadrzędnym celem jest pogodzenie społeczeństwa w kwestiach spornych jeśli chodzi o fajerwerki. Dlatego poprzez badania i rzetelne informacje pragniemy edukować społeczeństwo w zakresie odpowiedzialnego wykorzystania pirotechniki. Nie tak dawno pytaliśmy przechodniów, co sądzą o rezygnacji z fajerwerków podczas tegorocznych warszawskich wianków. Wynik okazał się bardzo zaskakujący - Polacy kochają fajerwerki i nie chcą z nich rezygnować – mówi Magdalena Rytel-Kuc, Prezes Fundacji Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej.

Fundacja niesie pomoc firmom i osobom działającym w branży pirotechnicznej, zarówno w kwestiach prawnych, jak i w formie działań wspierających merytorycznie negocjacje ze zleceniodawcami. Wspomaga organizatorów imprez z wykorzystaniem pirotechniki, prowadzi dialog z przeciwnikami materiałów pirotechnicznych, bierze udział w debatach radiowych, dzieli się badaniami, czy przeprowadza sondy uliczne na temat fajerwerków. Z uwagi na brak rzetelnych opracowań naukowych na temat realnego wpływu fajerwerków na środowisko, sporządziła metodologię i przeprowadziła badania we współpracy z Wojskową Akademię Techniczną. W Polsce nigdy wcześniej nikt nie podjął się podobnej inicjatywy. Ponadto wychodzi naprzeciw właścicielom zwierząt - przy współpracy z weterynarzami i behawiorystami tworzy plakat informujący o tym, jak dbać o pupile w okresie sylwestrowym. Beneficjentem akcji została Fundacja Sarigato – organizator akcji „Karmimy Psiaki”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"