Płeć w reklamie - wpływ stereotypów na wyniki sprzedaży

Kobiety najchętniej kupią produkt wtedy, gdy reklamuje go mężczyznaw niestereotypowej roli społecznej (mężczyzna - domator). Mężczyźniz kolei chętniej nabywają produkty z reklam stereotypowych.

ak
ak
Udostępnij artykuł:

W badaniu, które przeprowadzili studenci Instytut PsychologiiUniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie we współpracy z agencjąreklamową DEMO Effective Launching w lipcu i sierpniu 2008 roku,wzięło udział 55 kobiet i 65 mężczyzn powyżej 20 roku życia.Wykorzystano kwestionariusz 'Skali Skuteczności Reklamy Zawiszy iZawadzkiej'.

Celem badania było sprawdzenie czy spójność płci produktu zcechami roli płciowej osoby występującej w reklamie wpływa na chęćzakupu danego produktu. Na potrzeby badania DEMO EffectiveLaunching przygotowało 8 reklam fikcyjnych produktów stworzonychprzez połączenie czterech ról płciowych z dwoma rodzajamiproduktów. Produkt żeński (robot kuchenny) oraz męski (kosiarka)reklamowane były przez osoby prezentujące różne wzorce rólpłciowych. W badaniu wykorzystano stereotypowe przedstawieniemęskości (biznesmen, domator) oraz kobiecości (bizneswoman,gospodyni domowa). W eksperymencie przeanalizowano, jakie emocjebudzą prezentowane reklamy, czy są zapamiętywane, a także czymotywują do zakupu.

Analiza wykazała, że respondenci przejawiają wyższą chęć zakupureklamowanych produktów, gdy prezentowany był on przez osobę płcimęskiej. Na kobiety silniej oddziałują reklamy, w których występująmężczyźni w niestereotypowych rolach płciowych, natomiast mężczyźniwykazują wyższą intencję zakupu w przypadku reklam stereotypowych.Fakt, że kobiety wykazały największą chęć zakupu produktu wprzypadku, gdy reklamował go mężczyzna w nietypowej dla siebie rolispołecznej (mężczyzna - domator) wynika prawdopodobnie zpropagowanych układów partnerskich, przełamania stereotypu męskiegomężczyzny, a także wzrostu wymagań wobec mężczyzn w zakresieobowiązków tradycyjnie przypisywanych kobietom. Dodatkowo, w myślzałożeń psychologii ewolucyjnej - twierdzą autorzy badania -kobiety cenią i na partnerów życiowych wybierają mężczyzn życiowozaradnych, a więc także i takich, którzy nie uciekają od obowiązkówzwiązanych z rodziną i prowadzeniem domu.

Co ciekawe, u kobiet wzrostowi chęci zakupów reklamowanych zwykorzystaniem niestereotypowych płciowo aktorów, towarzyszy wzrostdeklarowanych emocji negatywnych dla takiego przedstawienia.

- Prawdopodobnie, rozbieżność między deklarowaną postawąkonsumencką a emocjonalną wynika z promowania w naszym krajuzwiązków partnerskich i podziału obowiązków domowych między kobietęi mężczyznę, które nie do końca odpowiadają rzeczywistym poglądomspołeczeństwa na role płci, - twierdzą autorzy badania. - Stądnegatywna emocjonalna postawa wobec (prawdopodobnie pożądanej, oczym świadczy duża chęć zakupu nietypowo reklamowanych produktów)zmiany w wizerunku roli płciowej ukazanej w reklamie.

Autorami badania są studenci V roku Instytutu Psychologii UJ -Grzegorz Gustaw, Lidia Sokołowska i Joanna Szary. Pracęprzeprowadzono pod kierunkiem dr Jarosława Orzechowskiego i drMichała Wierzchonia.

ak
Autor artykułu:
ak
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online