Po decyzji UOKiK-u Inea zwróci klientom opłaty z bezprawnie wprowadzonych podwyżek

Sieć kablowa Inea zobowiązała się do zaoferowania klientom zwrotu opłat nienależnie naliczonych z tytułu podwyżek wprowadzonych na mocy jednostronnie zmienionych umów. To efekt postępowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Po decyzji UOKiK-u Inea zwróci klientom opłaty z bezprawnie wprowadzonych podwyżek

Na przełomie 2014 i 2015 roku Inea dwukrotnie jednostronnie zmieniła umowy, podwyższając miesięczne opłaty za internet i telewizję - z 0,9 zł do 7,5 zł. Podwyżki dotyczyły zarówno umów na czas określony, jak i bezterminowych.

UOKiK podjął postępowanie w tej sprawie w czerwcu ub.r., po otrzymaniu informacji o możliwych nieprawidłowościach od Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Poznaniu. Urząd ocenił, że takie działania Inei naruszyły zbiorowe interesy klientów, a podwyżki wprowadzono wbrew przepisom.

UOKiK uzasadnia, że aby firma prawidłowo jednostronnie zmieniła warunki umowy z klientem, konieczne jest zawarcie w jej treści odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej. Klauzula powinna jasno i precyzyjnie wskazywać, w jakich sytuacjach możliwe będzie wprowadzenie takiej zmiany w umowie. W przypadku umów zawartych na czas oznaczony, jednostronna modyfikacja nie powinna (poza przypadkami o wyjątkowymi, niezależnymi od przedsiębiorcy) dotyczyć istotnych elementów umowy (np. ceny). Klient, zawierając umowę na czas oznaczony, ma prawo do realizacji umowy na niezmienionych warunkach do końca jej obowiązywania.

W trakcie postępowania Inea zobowiązała się do zwrotu bezprawnie pobranych opłat. UOKiK przyjął takie rozwiązanie, bo umożliwia ono szybkie usunięcie niekorzystnych praktyk.

Inea ma poinformować swoich aktualnych klientów o tej decyzji prezesa UOKiK-u poprzez indywidualnie skierowane komunikaty, natomiast do byłych abonentów - poprzez ogłoszenie na swojej stronie internetowej. Aby otrzymać zwrot niesłusznie pobranych opłat, klienci muszą skontaktować się z firmą telefonicznie lub e-mailowo  - aktualni abonenci w ciągu miesiąca, a byli abonenci w ciągu trzech miesięcy od daty opublikowania decyzji na stronie Inea.pl.

- Wydanie decyzji zobowiązującej było możliwe dzięki współpracy ze spółką, która już w trakcie postępowania dobrowolnie zobowiązała się do zmiany praktyki. Konsumenci odzyskają różnicę między wysokością opłat obowiązującą przed i po wprowadzeniu modyfikacji - podsumowuje Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online