Pierwsze centrum Poczta Polska otworzyła pod koniec sierpnia w Sosnowcu w placówce pocztowej przy ul. 3 Maja 24.
– Naszym celem jest poszerzenie zakresu spraw, które obywatele mogą załatwić drogą elektroniczną. Współpraca z Pocztą Polska, narodowym operatorem dysponującym siecią placówek pocztowych, to możliwość docierania z misją cyfryzacji do każdego miejsca w Polsce. Od cyfryzacji nie ma już bowiem odwrotu. Żyjemy w świecie, gdzie nowoczesne przetwarzanie danych i cyfryzacja są siłą napędową rozwoju wielu gospodarek. – powiedział Minister Administracji i Cyfryzacji Andrzej Halicki, otwierając Centrum w Bydgoszczy.
Poczta Polska jest sygnatariuszem Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych, zainicjowanego przez MAC w 2013 r. oraz współzałożycielem inicjatywy Thinktankcyfrowy.pl, mającej na celu wspieranie cyfryzacji polskiej gospodarki.

– Pragniemy uczestniczyć w budowaniu nowoczesnej gospodarki i e-społeczeństwa. Poczta, jako instytucja zaufania publicznego zapewniająca bezpieczeństwo i pewność dostarczania, jest naturalnym partnerem do świadczenia usług na linii obywatel-państwo. – powiedział Piotr Michalski, członek Zarządu Poczty Polskiej.
W Centrach Aktywności Cyfrowej obywatele mają dostęp do usług z obszaru e-goverment m.in.:
• Zakładanie i potwierdzanie Profilu Zaufanego. Jest to zestaw danych, które identyfikują obywatela w systemach podmiotów wykorzystujących profil zaufany jako metodę uwierzytelniania. Posiadając nazwę użytkownika (login), hasło oraz konto poczty elektronicznej (na który przesyłany jest jednorazowy kod autoryzacyjny), obywatele mogą załatwić wiele spraw urzędowych;
• Wnioskowanie o wydanie dowodu osobistego. Usługa umożliwia uzyskanie od dowolnego organu gminy (wójta, burmistrza, prezydenta, miasta) dowodu osobistego na pisemny wniosek uprawnionego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej.

• Wnioskowanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego. Usługa umożliwia złożenie do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, co spowoduje wydanie uprawnionym osobom stosownego odpisu.
• Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego - umożliwia zgłoszenie przez posiadacza dowodu osobistego wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w następstwie, czego dokonywane jest unieważnienie dowodu osobistego.
• Platforma Usług Elektronicznych (PUE) - umożliwia korzystanie przez internet z usług Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Na portalu internetowym pue.zus.pl. można zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu - uzyskać informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzić wszystkie dane zamieszczone na koncie w ZUS oraz złożyć i odebrać niezbędne dokumenty oraz rozliczyć składki w systemie (ePłatnik);

• Zakładanie firmy poprzez CEIDG oraz przeglądanie rejestru;
• Weryfikacja dowodu rejestracyjnego;
• Weryfikacja prawa jazdy;
• Dostęp przez całą dobę z bezpłatnego Wi-Fi nie tylko w samej placówce w godzinach jej funkcjonowania ale również po jej zamknięciu w obrębie budynku Poczty Polskiej.
W każdym Centrum jest również Strefa gier interaktywnych, utworzona z myślą o dzieciach odwiedzających z opiekunami placówki Poczty Polskiej. Czas spędzony na poczcie będzie dla nich wypełniony świetną zabawą, a jednocześnie mądrą i kształcącą aktywnością.

dostarczył
infoWire.pl











