Podstawowy koszyk zakupów kosztuje już ponad 300 zł. Najtańszą siecią znów Auchan

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia wartość koszyka zakupowego przebiła barierę 300 złotych w większości analizowanych sieci. Podstawowe produkty spożywcze są o jedną piątą droższe niż przed rokiem. Najtańsze zakupy oferują dyskonty, a najdroższe kanał e-grocery. Największy wzrost cen w skali roku (40 proc.) odnotowano w kategorii dodatki spożywcze, najmniej natomiast podrożały (5 proc.) produkty tłuszczowe.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Ze wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2023 r. wzrosły rok do roku o 10,8 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem spadły o 0,2 proc.

Jest to piąty miesiąc z rzędu, kiedy tempo wzrostu cen spowalnia. Według prognoz ekonomistów inflacja w kolejnych miesiącach będzie nadal się obniżać i za kilka miesięcy osiągnie poziom jednocyfrowy.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/elektroniczne-cenowki-etykiety-lidl-zabka-kaufland-auchan ##

Średni koszyk zakupowy już za ponad 300 złotych. Najwyższe podwyżki w Selgros Cash & Carry

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 10 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w lipcu były wyższe niż w czerwcu br. Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu 2023 r. wyniosła 300,58 zł. To wzrost o 3,20 zł, czyli 1,08 proc. w porównaniu do czerwca br.

W dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach Selgros Cash & Carry - 20,13 zł (6,93 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (26,64 proc.), Makro Cash & Carry (25,75 proc.) czy Dino (25,43 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena koszyka w lipcu 2023 r. była wyższa aż o 64,54 zł niż przed rokiem, tj. o 26,83 proc.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 225,61 zł (mniej o 3,65 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 367,38 zł (mniej o 5,61 zł niż w czerwcu br.). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2023 r. wyniosła 141,77 zł i jest ona o 1,96 zł niższa niż w czerwcu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w lipcu 2023 r. była wyższa o 17,11 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2023 r. droższy o 22,14 proc. niż w 2022 r.

Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 20,70 proc. z 249,04 zł w lipcu 2022 r. do 300,58 zł w lipcu 2023 r.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kasy-samoobslugowe-jak-uzywac-biedronka-lidl ##

- Zestaw analizowanych produktów spożywczych jest o jedną piątą droższy niż przed rokiem. Z drugiej strony obserwujemy, że niektóre sieci są coraz bardziej zdeterminowane, by nawet kosztem własnej marży utrzymać zainteresowanie klientów lub przyciągnąć nowych. To odpowiedź na zmianę nastawienia kupujących, którzy w widoczny sposób ograniczają liczbę produktów w koszyku lub poszukują ich alternatywnych, tańszych wersji. Aktywne działania sieci handlowych, które obserwujemy zwłaszcza w ostatnich tygodniach, mogą okazać się dobrym sposobem na utrzymanie klientów do czasu, gdy poziom inflacji spadnie do akceptowalnego poziomu – komentuje Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

 Najtaniej w Auchan, goni Lidl

W lipcu br. za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 247,93 zł. To o 6,65 zł, czyli o 2,76 proc. więcej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Sieć Lidl coraz mocniej zbliża się do konkurenta. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 0,33 zł (Lidl) i 8,50 zł (Biedronka).

grafika

W lipcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 347,74 zł, czyli aż o 40 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 26,83 proc. odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena wzrosła o 64,54 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w lipcu 2023 r. najtańsze zakupy można było po raz kolejny zrobić w dyskontach - 282,60 zł.

grafika

Najmocniej drożeją dodatki, najmniej produkty tłuszczowe

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w lipcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Tym razem w ośmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (40,10 proc.) ponownie odnotowano w kategorii dodatków.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podstawowe-zakupy-podrozaly-w-ciagu-roku-o-50-zl-najtaniej-ciagle-w-auchan ##

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 26,77 proc., słodycze o 25,55 proc. a chemia domowa i kosmetyki o 21,76 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w lipcu 2023 r. drożej o 5,43 proc.).

grafika

Czerwiec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował aż 29 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sieci Biedronka i Netto  z 3 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Dino i Lidl znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach Aldi, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Makro, Cash & Carry, Selgros Cash & Carry znalazł się jeden najtańszy produkt.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych