Polacy są zagubieni w świecie finansów

Dziewięć na dziesięć osób uważa, że język, jakim posługują się instytucje finansowe w kontaktach z klientami, powinien być prostszy i bardziej zrozumiały. Jak przekłada się to na decyzje konsumentów? Z badania przygotowanego przez FinAi® wynika, że zawiła terminologia i niejasne słownictwo stosowane przez pożyczkodawców zniechęcają do wzięcia kredytu aż 61 proc. Polaków.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Polski fintech FinAi® sprawdził znajomość terminologii finansowej wśród konsumentów, którzy w ciągu minionych 12 miesięcy korzystali z produktów kredytowych. Połowa ankietowanych przyznaje, że słabo orientuje się lub w ogóle nie rozumie języka finansowego. Odsetek ten jest najwyższy wśród osób pomiędzy 45 i 54 rokiem życia (61 proc.) oraz mieszkańców wsi (56 proc.), a najniższy w grupie ludzi młodych pomiędzy 24 i 34 rokiem życia  (41 proc.) i mieszkańców wielkich miast (41 proc.).

Aż 67 proc. Polaków deklaruje, że w trakcie kontaktów z instytucjami finansowymi, spotkało się z określeniami, które były dla nich niezrozumiałe. Co istotne: dotyczy to zarówno osób, które przyznają się do braku wiedzy z zakresu finansów, jak i tych, które twierdzą, że tematyka ta nie jest im obca.

Wniosek, jaki nasuwa się po przeprowadzonym badaniu, jest następujący: niezależnie od poziomu świadomości finansowej, konsumenci oczekują od instytucji finansowych, aby te komunikowały się z nimi prostym językiem. Chodzi przede wszystkim o ograniczenie specjalistycznych zwrotów i terminów, które obecnie powszechnie występują w formularzach, wnioskach iumowach kredytowych – wyjaśnia Paweł Ostrowski, Chief Marketing Officer, FinAi®.

Wśród osób, które korzystały w ostatnim czasie z jakiejś formy kredytu dominuje przekonanie, że język stosowany obecnie przez instytucje finansowe jest nieprzyjazny dla konsumentów. Uważa tak 63 proc. badanych. Efekt? Sześciu na dziesięciu Polaków przyznaje, że zawiłe sformułowania z jakimi się spotykają, zniechęcają ich do wzięcia kredytu lub pożyczki.

Według danych opublikowanych przez Biuro Informacji Kredytowej, banki i SKOK-i udzieliły od początku roku kredytów konsumpcyjnych na łączną kwotę ponad 58,6 mld zł. Mówimy o ogromnym rynku, po którym konsumenci poruszają się po omacku. Przeciętny Kowalski nie ma obecnie do dyspozycji narzędzi, które w przyjazny sposób przeprowadziłyby go przez proces kredytowy, począwszy od świadomego wyboru oferty dopasowanej do jego indywidualnych potrzeb, a kończąc na podpisaniu umowy – mówi Paweł Ostrowski, CMO, FinAi®. I dodaje - W FinAi® wierzymy, że finanse powinny być proste, dlatego tworzymy platformę, która stanowi odpowiedź na oczekiwania konsumentów: edukuje i upraszcza drogę do kredytu.

Badanie zrealizowano w październiku 2017 roku za pośrednictwem Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna metodą CAWI (ankieta internetowa) na reprezentatywnej próbie 524 Polaków w wieku 24-65 lat, którzy pożyczali pieniądze w ciągu minionych 12 miesięcy.

FinAi® to założona w 2016 r. polska spółka technologiczna z branży finansowej. Firma pracuje nad wdrożeniem innowacyjnej platformy kredytowej, która uprości skomplikowaną dotąd drogę klienta do uzyskania kredytu bankowego. Budowana przez FinAi® platforma będzie rozwiązaniem elastycznym i łatwo skalowalnym, wymagającym od banków minimalnych nakładów na integrację oraz umożliwiającym sprzedaż produktów w procesach w pełni cyfrowych. Obecnie firma zatrudnia blisko 40 ekspertów z obszarów bankowości, komunikacji marketingowej, IT oraz Data Science. Premiera platformy FinAi® jest planowana na pierwszy kwartał 2018 roku. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+