Polacy to marzyciele

Marka w oczach Polaków zyskuje na znaczeniu, SMS-y wypierają tradycyjne konkursy, a wizja ogromnej wygranej to najbardziej motywujący bodziec do wzięcia udziału w konkursie.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

Aż 42% ogółu społeczeństwa bierze udział w akcjach promocyjnych, 12% Polaków jest zaangażowanymi zwolennikami promocji, a 5% społeczeństwa to wręcz maniacy promocyjni. Istnieje jednak znaczna różnica pomiędzy postawami zakupowymi kobiet i mężczyzn, niezależnie od wieku, statusu czy miejsca zamieszkania. Zdecydowanie bardziej na akcje promocyjne podatne są kobiety - 72%, natomiast wśród mężczyzn tylko 60% mężczyzn uczestniczy w akcjach promocyjnych. Potwierdza się stara prawda, że kobiety zupełnie inaczej dokonują zakupów. Są bardziej aktywne w poszukiwaniu okazji i bardziej podatne na działania promocyjne. Mężczyźni zaś częściej wykazują postawy anty-promocyjne, jednak  bardziej zwracają uwagę na marki.

Ponad połowa Polaków (55%) uważa, że produkty uznanych marek są lepsze, a to prawie o 10 punktów procentów więcej niż 5 lat temu. 41% osób kupuje nowe marki, aby dowiedzieć się jakie są, a 46% deklaruje, że może zapłacić więcej za produkty firm, które część zysków poznaczą na cele charytatywne. Co trzeci respondent korzysta z kuponów rabatowych, które obniżają cenę przy zakupie, zaś tylko co 10 uczestniczy w programie lojalnościowym.

Okazuje się, że Polacy najbardziej lubią promocje cenowe, a więc kiedy mogą dostać więcej za tą samą cenę (63% respondentów). Jednak gdy w grę wchodzą ostatnio tak popularne konkursy i loterie to ujawnia się motywacja promocyjna Polaków.

Ranking bodźców promocyjnych obrazuje pokazuje, że Polacy żyją w świecie marzeń – bardziej pociąga ich jedna nagroda o bardzo dużej wartości np. mieszkanie warte ok. 200 tys. zł (22,8%odpowiedzi), niż np. 1000 nagród gwarantowanych o średniej wartości 150 zł. (15,3%). Marzycielami są najczęściej młodzi, ale też osoby najstarsze; studenci, emeryci, rolnicy i bezrobotni. Co ciekawe, losowanie 3 – 5 nagród o wysokiej wartości ok. 80 tys. zł. (np. samochody) nie motywuje zbyt mocno Polaków do udziału w konkursie - 10%, podobnie jak nagrody o wartości ok. 5 tys. zł (np. wycieczki) – 9,7%.

Znaczenie nowych technologii w działaniach promocyjnych cały czas rośnie - w ciągu 2 lat nastąpił wzrost o 13 punktów procentowych uczestnictwa w konkursach sms-owych. Obecnie już ponad połowa osób (55%) biorących udział w konkursie lub loterii robi to za pośrednictwem sms-a. O 14 punktów procentowych spadł udział Polaków w konkursach dołączonych do produktów w celu otrzymaniu nagrody w ciągu ostatnich trzech lat (obecnie jest to 47%).

Badanie przeprowadzone zostało w czerwcu 2005 roku na reprezentatywnej grupie 600 Polaków. Celem tego badania była identyfikacja hierarchii bodźców promocyjnych pod względem skuteczności oraz zbudowanie piramidy postaw konsumentów wobec promocji.

Badanie preferencji konsumentów w zakresie mechanizmów promocyjnych przeprowadził Pentor na zlecenie agencji TEQUILAPolska.

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online