Polacy w social media chętnie szukają inspiracji zakupowych i dzielą się opiniami o markach (raport)

Z danych Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że 32 proc. internautów w Polsce kupuje produkty poprzez media społecznościowe, ponad 60 proc. użytkowników dzieli się informacjami o zakupach, a 31 proc. oczekuje od marek obecnych w social media inspiracji zakupowych.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Według raportu  Izby Gospodarki Elektronicznej „Lubię to czy kupuję to” 84 proc. badanych ma konto w serwisie społecznościowym, przy czym z platform tego typu korzysta większy odsetek kobiet niż mężczyzn. Posiadanie profilu w social media deklarują najczęściej ludzie młodzi w wieku od 15 do 24 lat.

grafika

Polscy internauci najczęściej używają mediów społecznościowych kilka razy dziennie (24 proc.), 19 proc. robi to kilka razy w tygodniu. Stosunkowo wysoki odsetek respondentów (15 proc.) deklaruje, że korzysta z serwisów social media praktycznie bez przerwy, a urządzeniami wykorzystywanymi do obsługi platform społecznościowych są najczęściej laptop (68 proc.) oraz smartfon (66 proc.).

grafika

Spośród serwisów społecznościowych wśród polskich użytkowników zdecydowanie najpopularniejszy jest Facebook (korzysta z niego 73 proc. badanych), który wyprzedza YouTube’a (39 proc.) oraz NK i Instagram (po 27 proc.).

grafika

Różne marki w social media „lajkuje” 43 proc. użytkowników. Nieco częściej robią to kobiety niż mężczyźni i młodsi konsumenci. Skłonność do lubienia i śledzenia marek w serwisach społecznościowych jest tym większa, im młodsza grupa wiekowa.

grafika

Jak wskazuje sondaż nawet osoby które deklarują, że nie „zalajkowały” jeszcze żadnej marki w social media, także śledzą marki w mediach społecznościowych, i to dość aktywnie. Wśród wszystkich użytkowników social media odsetek osób śledzących aktywnie marki to 61 proc., natomiast wśród osób, które wskazały, że „zalajkowały” jakąś markę aż 80 proc.

grafika

Badani przyznają, że „lubią” marki w mediach spolecznościowych z różnych powodów. Średnio Polacy wymieniają zwykle dwie przyczyny i jest to najczęściej chęć dowiedzenia się, co kupić (25 proc. wskazań), chęć otrzymywania informacji o nowościach (23 proc.) i śledzenia ciekawych działań ulubionej marki, np. eventów czy konkursów (22 proc.). Na bezpośredni kontakt z marką stawia 21 proc. badanych.

Motywy, którymi kierują się kobiety i mężczyźni, „polubiając” marki w mediach społecznościowych są w dużym stopniu odmienne. Dla mężczyzn najważniejsze okazały się okołosprzedażowe działania marek jak konkursy i eventy (34 proc.), ale też to panowie mają wyższe wskazania na odpowiedź „chcę wiedzieć co kupić” (27 proc.). Polki doceniają natomiast najbardziej bezpośredni kontakt z marką (26 proc.), informacje o nowościach (21 proc.), a także bezpośrednie wskazówki co kupić (19 proc.).

grafika

Polacy zapytani o to, jakie marki lubią w social media wymieniają średnio trzy. Najczęściej wskazywane są marki z kategorii moda, elektronika i kosmetyki, a w poszczególnych kategoriach nazwy takie jak:Dla kategorii modowej - Adidas, Nike, Zalando, Zara, Puma, Reebok, House, Vistula, Ecco,W ramach elektroniki - Samsung, Philips, Nokia, LG, Sony, AppleW branży kosmetyków - Garnier, Nivea Vichy, Golden Rose.Według raportu z innych kategorii pojawiło się dużo wskazań na Orange, Allegro, Tesco i Costa Coffee.

Jeśli chodzi o wspomagane wskazania na kategorie, w jakich Polacy polubili i śledzą marki, to najczęściej wymieniane są hobby, elektronika oraz moda. Okazuje się też, że są duże różnice w preferowanych kategoriach w zależności od płci konsumentów. Kategorie związane z hobby i modą częściej lubią i śledzą Polki, a Polacy aplikacje, sport, platformy zakupowe i produkty spożywcze.

grafika

Raport wskazuje, że wśród internautów coraz częściej wykorzystywane jest logowanie do serwisów i sklepów za pomocą loginu i hasła z Facebooka czy innych platform społecznościowych. Obecnie do tej metody przyznaje się 34 proc. respondentów.

grafika

Badanie ujawnia, że polscy użytkownicy mediów społecznościowych nie tylko „lubią” i śledzą marki w social media, ale wchodzą z nimi w bardzo różne interakcje wykorzystując rozmaite funkcjonalności tych serwisów. Jedną z takich form jest korzystanie z przycisku „kup”. Na pytanie o używanie tego przycisku 38 proc. odpowiada twierdząco. W przypadku osób, które lubią marki w social media jest to natomiast 59 proc. Użytkownicy przycisku „kup” najczęściej korzystają z niego na Facebooku (60 proc.). Instagram, Google+, Twitter i Pinterest zdobyły w tym kontekście między 6 a 10 proc. głosów.

grafika

Dokonywanie zakupów za pośrednictwem serwisów społecznościowych potwierdziło 32 proc. użytkowników. Nieco częściej takiego zakupu dokonują kobiety (34 proc.), osoby w wieku 19-24 i 25-34 lata (44 proc.) oraz mieszkańcy dużych i średnich miast (wskazania odpowiednio między 45 a 50 proc.).

grafika

Bezpośredni kontakt z marką nawiązuje 33 proc. użytkowników social media. Nieco częściej są to kobiety niż mężczyźni oraz osoby w grupie 15-18 lat, gdzie ten współczynnik wynosi aż 57 proc.

grafika

61 proc. respondentów przyznaje, że dzieli się w mediach społecznościowych informacjami na temat marek, zakupów i produktach. Z kolei znacząca liczba użytkowników deklaruje, że wpływ na ich decyzje zakupowe mają informacje i opinie innych użytkowników.

grafika

Dane wskazują, że social media Polacy czerpią także inspiracje, w tym te zakupowe. Z takim stwierdzeniem zgadza się 44 proc. użytkowników mediów społecznościowych, a 64 proc. osób które „lajkują” i śledzą różne marki w social media. Te osoby wskazują, że zdarza im się zainspirować informacją w social media i zakupić produkt, którego wcześniej nie znali lub w ogóle nie rozważali, a teraz, dzięki opiniom znajomych, zmienili zdanie.

grafika

Raport „Lubię to czy kupuję to” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej.

Badanie zrealizowano na dwóch grupach: konsumentów, gdzie zebrano opinie 1637 Polaków, w tym 1022 korzystających regularnie z mediów społecznościowych i biznesu, gdzie pozyskano opinie 50 menedżerów i właścicieli firm. Do realizacji badania wykorzystano responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach internetowej oraz w wysyłce mailowej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"