Polkomtel miał ponad 245 mln zł zysku

Polkomtel S.A. w drugim kwartale 2004 roku: najwyższy na rynku przyrost klientów abonamentowych; sukces rynkowy nowego produktu mixPlus

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W drugim kwartale 2004 r. Polkomtel S.A. pozyskał znacznie więcej klientów niż w odpowiednim okresie roku ubiegłego. Baza klientów abonamentowych zwiększyła się o 164 tys. osób, co stanowi najwyższy wskaźnik na rynku w omawianym okresie. Udział Plus GSM w przyroście abonentów netto na całym rynku wyniósł 53%. Mimo silnej konkurencji w segmencie pre-paid z usług Simplus w drugim kwartale bieżącego roku korzystało blisko 30% więcej użytkowników niż w drugim kwartale minionego roku.  W pierwszej połowie 2004 roku sieć pozyskała 516,2 tys. nowych klientów, co odpowiada wzrostowi o 116% w porównaniu z pierwszą połową roku ubiegłego.

Z dużym zainteresowaniem rynku spotkała się nowa oferta mixPlus. Wprowadzona na początku czerwca br., przyciągnęła kilkaset tysięcy użytkowników, ponad pięciokrotnie więcej niż planowano.

"Najwyższy na rynku przyrost liczby klientów abonamentowych i nieprzerwane znaczące  poszerzanie się bazy użytkowników Simplus potwierdzają słuszność strategii spółki konsekwentnie realizowanej od lat - powiedział Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel S.A. - Polega ona na zapewnieniu stabilnej pozycji spółki głównie przez budowanie wartościowej i lojalnej bazy klientów. Dzięki niej jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed nami coraz ostrzejsza rywalizacja na rynku. Uczestniczymy w niej, poszukując nowych, niewykorzystanych segmentów oraz rozwijając, z jednej strony, prostą i tanią ofertę dla rynku klientów indywidualnych, z drugiej zaś inwestując w rozwój zaawansowanych usług dla biznesu i wymagających klientów indywidualnych. W ten sposób staramy się podnosić wartość firmy, co jest naszym nadrzędnym celem."

W minionym kwartale Polkomtel odnotował także wzrost istotnych wskaźników finansowych. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego kwartalny przychód spółki zwiększył się o 8,6%, zysk netto zaś o 14,6%. Odnosząc wyniki za pierwsze półrocze bieżącego roku do odpowiedniego okresu roku 2003, spółka odnotowała wzrost zysku netto o 44% (do poziomu 427,7 mln zł). Polkomtel nadal osiąga najwyższe na rynku średnie przychody na użytkownika ARPU (75,8 zł) oraz ma najniższy średnioroczny wskaźnik rezygnacji churn (21,8%).

Mimo silnej konkurencji na rynku, szczególnie widocznej w segmencie usług przedpłaconych, umocnienie pozycji spółki było możliwe dzięki ciągłemu poszerzaniu oferty produktowo-usługowej, optymalizacji wydatków i znaczącemu przyrostowi zarówno liczby klientów abonamentowych, jak i użytkowników usług przedpłaconych. Miniony kwartał stanowił kolejny etap konsekwentnej realizacji założonych celów, m.in. zwiększenia inwestycji w sieć, zintensyfikowania przygotowań do wdrożenia usług trzeciej generacji i dalszego rozwoju usług multimedialnych.

Przychody w drugim kwartale 2004 roku wyniosły 1 401,6 mln zł, czyli o 111,6 mln zł (8,6%) więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (1 290,1 mln zł). Dochód w pierwszej połowie 2004 roku wzrósł do 2 724,1 mln zł, czyli o 231,5 mln zł (9,3%) więcej niż w pierwszej połowie 2003 roku (2 492,6 mln zł). Wzrost przychodów był przede wszystkim wynikiem wzrostu liczby klientów, a także ciągłego poszerzania pakietu usług pozagłosowych i ich intensywniejszego wykorzystywania przez klientów. Wzrost przychodów z tytułu tych usług wyniósł 18% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Zysk netto w drugim kwartale 2004 roku osiągnął 245,3 mln zł, czyli 14,6% więcej niż w tym samym okresie roku 2003 (214,1 mln zł). Zysk netto w pierwszej połowie 2004 roku wyniósł 427,7 mln zł, czyli 44% więcej niż w pierwszej połowie 2003 roku (297 mln zł). Wzrost zysku netto jest związany głównie ze wzrostem zysku przed opodatkowaniem.

Koszty sprzedaży i koszty operacyjne wyniosły w drugim kwartale 2004 roku 1 114,2 mln zł, czyli o 175,3 mln zł (18,7%) więcej niż w tym samym okresie w roku 2003 (938,9 mln zł). Koszty sprzedaży i koszty operacyjne wyniosły w pierwszej połowie 2004 roku 2 174,6 mln zł, czyli o 299,4 mln zł (16%) więcej niż w tym samym okresie 2003 roku (1 875,2 mln zł). Wzrost kosztów sprzedaży był związany przede wszystkim z intensywnym programem pozyskiwania nowych klientów oraz wyższym kosztem utrzymania dotychczasowych. Wzrost ten jest częściowo kompensowany przez redukcję kosztów ogólnych w pierwszej połowie 2004 roku, szczególnie w obszarze kosztów ubezpieczeniowych i administracyjnych (o ponad 28%), utrzymania systemów IT (o ponad 14%), kosztów windykacji i złego długu (o 45%). Zoptymalizowano również koszty reklamy i koszty powiązane bezpośrednio z obsługą klienta.

Pomimo ograniczania kosztów stałych znaczący wzrost liczby pozyskiwanych klientów spowodował spadek EBITDA   o 11,7 mln zł (2,3%)  - z 508,6 mln zł w drugim kwartale 2003 roku do 496,9 mln zł w tym samym okresie roku 2004. W pierwszej połowie 2004 roku EBITDA wzrosła o 12,8 mln zł (1,4%)  - z 948,6 mln zł w pierwszej połowie roku 2003 do 961,4 mln zł  w pierwszej połowie 2004 roku.

Marża EBITDA  (EBITDA jako % dochodu) w drugim kwartale 2004 roku wyniosła 35,5%, czyli 3,9 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego (39,4%). Marża EBITDA w pierwszej połowie 2004 roku wyniosła 35,3%, czyli 2,8 punktu procentowego mniej niż w identycznym okresie ubiegłego roku (38,1%)

W drugim kwartale 2004 roku Zysk przed obciążeniami finansowymi wyniósł 293,4 mln zł, czyli o 8,4% mniej niż w tym samym kwartale roku 2003 (320,4 mln zł). W pierwszej połowie 2004 roku zysk przed obciążeniami finansowymi osiągnął poziom 554,7 mln zł, czyli 3,5% mniej niż w tym samym okresie 2003 roku (574,9 mln zł). Spadek zysku był spowodowany wzrostem kosztów sprzedaży.

Zysk przed opodatkowaniem w drugim kwartale 2004 roku osiągnął 308 mln zł, czyli 9,7% więcej niż w tym samym okresie 2003 roku (280,9 mln zł). Zysk przed opodatkowaniem w pierwszej połowie roku 2004 wyniósł 546,4 mln zł, czyli 36,4% więcej niż w tym samym okresie roku 2003 (400,7 mln zł). Wzrost zysku przed opodatkowaniem zawdzięczamy przede wszystkim redukcji kosztów finansowych, które z kolei zmniejszyły się dzięki niższym stratom z tytułu różnic kursowych. Redukcja kosztów finansowych o ponad 165 mln zł w pierwszej połowie roku 2004 jest również wynikiem ograniczenia kosztów odsetek.

W drugim kwartale 2004 roku liczba pozyskanych klientów brutto wyniosła 583,0 tys., czyli 32,6% więcej niż w drugim kwartale roku 2003 (439,6 tys.). W pierwszej połowie 2004 roku pozyskano 1101,3 tys. klientów brutto, czyli 21% więcej niż w analogicznym okresie 2003 roku (910,5 tys.).

W drugim kwartale 2004 roku sieć pozyskała 264,6 tys. nowych użytkowników netto. W tym samym okresie poprzedniego roku sieć straciła 49,8 tys. użytkowników. W pierwszej połowie 2004 roku sieć pozyskała 516,2 tys. nowych klientów, co odpowiada wzrostowi o 116% w stosunku do pierwszej połowy roku ubiegłego (239,0 tys.).

Pod koniec drugiego kwartału 2004 roku liczba użytkowników sieci wyniosła 6 004,3 tys., czyli o 25,4% więcej niż na koniec drugiego kwartału roku poprzedniego (4 789,3 tys.). Z usługi abonamentowej korzystało 2 794,1 tys., a z usługi Simplus 3 210,2 tys. klientów - wzrost odpowiednio o 21,3% i 29,2% w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego.

Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) obniżył się w drugim kwartale 2004 roku do 21,8%, i wyniósł o 18,2 punktów procentowych mniej niż w tym samym okresie 2003 roku (40,0%). Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) obniżył się w pierwszej połowie 2004 roku do 20,4%, czyli wynosi o 7,6 punktów procentowych mniej niż w odpowiednim okresie roku ubiegłego (28,0%). Spadek średniorocznego wskaźnika rezygnacji spowodowany był głównie odłączeniem w ubiegłym roku nieaktywnych użytkowników Simplusa.

Średni koszt pozyskania klienta (SAC)  w drugim kwartale 2004 roku wyniósł 293,8 zł, czyli 7,4% więcej niż w tym samym okresie 2003 roku (273,6 zł). Wzrost kosztu pozyskania klienta spowodowany był zmianą struktury pozyskiwanych klientów, a nie realnym wzrostem tych kosztów. W drugim kwartale 2004 roku średni koszt pozyskania klienta abonamentowego wyniósł 539,2 zł, czyli o 18,3% mniej niż w tym samym okresie 2003 roku (659,9 zł). Średni koszt pozyskania klienta Simplus w drugim kwartale 2004 roku wyniósł 61,9 zł, czyli o 6,0% mniej niż w tym samym okresie 2003 roku (65,8 zł). Średni koszt pozyskania klienta (SAC) w pierwszej połowie 2004 roku wyniósł 300,1 zł, czyli o 0,9% więcej niż w odpowiednim okresie roku ubiegłego (297,5 zł). W pierwszej połowie 2004 roku średni koszt pozyskania klienta abonamentowego wyniósł 593,0 zł, o 14,9% mniej niż w analogicznym okresie 2003 roku (696,7 zł). W pierwszej połowie 2004 roku średni koszt pozyskania klienta Simplus wyniósł 65,2 zł - o 16,6% więcej niż w tym samym okresie 2003 roku (56,0 zł).

Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na użytkownika) w drugim kwartale 2004 roku wyniosło 75,8 zł - w porównaniu z tym samym okresem roku 2003 było niższe o 10,7% (84,9 zł). Średnie miesięczne ARPU w pierwszej połowie 2004 roku wyniosło 75,4 zł, co w porównaniu z rokiem ubiegłym (83,7) stanowi 9,9% redukcji. Spadek ARPU wynika przede wszystkim ze spadających cen rozmów telefonicznych związanych z wdrożeniem nowych ofert promocyjnych, zwłaszcza pakietów bezpłatnych minut i pakietów bezpłatnych SMS-ów. Obniżenie wskaźnika ARPU związane jest również ze zmianą struktury bazy klientów, w której udział klientów Simplusa osiągnął 53,5%, czyli o 1,6 punktu procentowego więcej niż pod koniec drugiego kwartału roku 2003. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w drugim kwartale 2004 roku było na poziomie 136,2 zł i spadło o 8,6% w porównaniu z rokiem 2003 (149,1 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów Simplusa w drugim kwartale 2004 roku wyniosło 24,9 zł i spadło o 11,2% w porównaniu z tym samym okresem roku 2003 (28,0 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w pierwszej połowie 2004 roku było na poziomie 134,3 zł i spadło o 7,6% w porównaniu z rokiem 2003 (145,4 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów Simplusa w pierwszej połowie 2004 roku wyniosło 25,4 zł i spadło o 7,8% w porównaniu z tym samym okresem roku 2003 (27,6 zł).

"Pozycja finansowa Polkomtel S.A. wciąż się poprawia. - twierdzi Finn Schkolnik, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy Polkomtel S.A. - Jest to możliwe dzięki redukcji  kosztów ogólnych, co pozwala nam nadal oferować klientom atrakcyjniejsze usługi bez wpływu na wyniki. Silna złotówka pozwoliła na minimalizację kosztów finansowych i poprawiła wynik finansowy netto."

Całkowite zadłużenie bankowe firmy Polkomtel S.A. wyniosło na koniec drugiego kwartału 2004 roku 1 030,0 mln zł, o 1,5% więcej w porównaniu z końcem drugiego kwartału 2003 roku (1 014,6 mln zł). Spółka spłaciła pożyczkę od akcjonariuszy w kwocie 500 mln zł w grudniu 2003. Wskaźnik dług/EBITDA  osiągnął pod koniec drugiego kwartału 2004 roku poziom 0,57 i był o 7,5% wyższy w porównaniu z końcem pierwszego kwartału 2003 roku (0,53).

W drugim kwartale 2004 roku Polkomtel zainwestował 216,4 mln zł, czyli o 26,2% więcej niż w drugim kwartale 2003 roku (171,5 mln zł). W pierwszej połowie 2004 roku Polkomtel S.A. zainwestował 361,1 mln zł, o 11,2% więcej niż w pierwszej połowie 2003 roku (324,6). Od początków działalności Spółki w 1996 roku Polkomtel S.A. zainwestował w budowę sieci 6,7 mld zł (kwota ta nie obejmuje opłat koncesyjnych).

Prognozy na rok 2004 Oczekiwany jest dalszy wzrost przychodów, a także polepszenie wskaźnika EBITDA oraz wyniku finansowego netto. Polkomtel przewiduje wzbogacanie oferty produktowo-usługowej dla różnych segmentów rynku - od młodych użytkowników Simplusa po klientów korporacyjnych. Rosnąć będzie znaczenie usług wykorzystujących transmisję danych, co powinno prowadzić do wzrostu bazy abonenckiej. Ponadto na wielkość bazy w drugiej połowie roku będzie mieć wpływ nowo wprowadzony produkt Sami Swoi.

Akcjonariuszami Polkomtel S.A. są: KGHM Polska Miedź S.A., PKN Orlen S.A., TDC A/S i Vodafone Americas Inc. - po 19,61% akcji, PSE S.A. - 16,05% oraz Węglokoks S.A. - 4,0%, Tel-Energo S.A. - 1,01% i TelBank S.A. - 0,5%. Kapitał akcyjny spółki wynosi 2, 05 mld zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"