Polsat uniknie połowy kary? W loterii sylwestrowej nie wystarczył jeden SMS

Sąd pierwszej instancji o prawie połowę obniżył grzywnę nałożoną na Telewizję Polsat i powiązaną z nią spółkę Teleaudio Dwa. Firmy został ukarane przez prezesa UOKiK za naruszenie przepisów przy loterii SMS-owej zorganizowanej w czasie "Sylwestra Szczęścia".

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Polsat uniknie połowy kary? W loterii sylwestrowej nie wystarczył jeden SMS
Kadr z "Sylwestra Szczęścia" w Polsacie

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o nałożeniu grzywny na Telewizję Polsat i Teleaudio Dwa poinformował pod koniec 2023 roku. Kara dotyczyła konkursu SMS-owego "Wygraj 100 000 zł lub auto oraz nagrody dodatkowe", który przeprowadzono podczas "Sylwestra Szczęścia" – koncertu pokazanego przez nadawcę w wieczór sylwestrowy z 2021 na 2022 rok.

W konkursie Polsatu więcej niż jeden płatny SMS

Co było nie tak z tym konkursem? Prowadzący koncert zachęcali widzów: "wystarczy, że wyślecie SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370", "dzisiaj gracie o jeden z tych czterech eleganckich samochodów", "dzisiaj wieczorem dzwonimy wyłącznie do zwycięzców". Konkurs promowano też u dołu ekranu, gdzie dodano dopisek: "Reg.txt.str.463".

Tymczasem według ustaleń UOKiK wysłanie pojedynczego SMS-a (kosztującego 3,69 zł) nie wystarczało, żeby mieć szansę na nagrodę, a jedyne stanowiło zgłoszenie swojego udziału. Należało jeszcze wysłać dwa płatne SMS-y: z informacjami o swoim kodzie pocztowym i nagrodzie głównej, którą się wybiera.

A to nie wszystko. Osoby, które wysłały te trzy SMS-y, 5 stycznia 2022 roku dostały wiadomość z zadaniem finałowym, na które też należało odpowiedzieć SMS-owo. W sumie trzeba więc było wydać 14,76 zł na cztery SMS-y.

"Odpowiedzi na otrzymywane 31 grudnia i 1 stycznia SMS-y umożliwiały udział w grze o nagrody sylwestrowe i niespodzianki, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji. Wskazana zaś w komunikacji podczas programu strona 463 Telegazety odsyłała do całego spisu regulaminów, w których odbiorcy musieli znaleźć ten odpowiedni" – podkreślono w komunikacie UOKiK.

Wyliczono, że wprowadzające w błąd były zarówno informacje pojawiające się podczas nocy sylwestrowej na ekranie, zapewnienia prowadzących, a także SMS-y wysyłane zwrotnie uczestnikom przez organizatorów. Według Urzędu zapoznania się z zasadami konkursu nie ułatwiała też wskazywana podczas koncertu strona Telegazety, która odsyłała do obszernego spisu regulaminów, których przejście i zrozumienie mogło okazać się dla wielu osób niemożliwe - wyliczono w komunikacie UOKiK.

UOKiK nałożył 10 mln zł kary

Prezes Urzędu nałożył na Telewizję Polsat 9,56 mln zł grzywny, a na Teleaudio Dwa – 388,3 tys. zł. Nakazał też firmom poinformować o jego decyzji w swoich kanałach telewizyjnych, stronach internetowych i profilach społecznościowych

– Przygotowując konkurs każdy organizator musi pamiętać o podstawowych zasadach uczciwości. Sylwestrowe, noworoczne quizy zachęcają konsumentów do spontanicznego udziału. Na ich popularność wpływa wiele czynników, nie bez znaczenia jest także nadzieja na łatwą wygraną w ten wyjątkowy wieczór – uzasadniał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

– Jasne informacje o tym, co trzeba zrobić by wygrać, to recepta na sukces w każdym organizowanym konkursie. Zasady i ich sposób prezentowania powinny być przejrzyste i nie mogą wprowadzać w błąd, podobnie jak informacje tekstowe wysyłane do konsumentów oczekujących na wygraną – dodał.

Sąd uchylił prawie połowę grzywny

Polsat i Teleaudio Dwa odwołały się od decyzji szefa UOKiK. W sprawozdaniu finansowym Cyfrowego Polsatu podano, że Sąd Okręgowy w Warszawie 27 października obniżył grzywny do łącznie 5,1 mln zł.

Orzeczenie nie jest prawomocne. Odwołać się do sądu drugiej instancji mogą zarówno ukarane spółki, jak też UOKiK. W sprawozdaniu Cyfrowego Polsatu zaznaczono, że firmy zdecydują w tej sprawie po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia wyroku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa