Polscy konsumenci obawiają się, że unijne przepisy dotyczące płatności zmniejszą korzyści wynikające z używania kart

Warszawa, 14 lutego 2014 r. Europejscy konsumenci, w tym Polacy, obawiają się, że wskutek przyjęcia poddanego obecnie pod dyskusję projektu unijnych przepisów, dokonywanie płatności przy użyciu kart stanie się droższe i bardziej skomplikowane. Według ostatniego badania 2 na 3 polskich konsumentów uważa, że wprowadzenie limitowania wysokości opłat interchange sprawi, że korzystanie z kart będzie dla nich mniej korzystne, a niemal 8 na 10 osób nie spodziewa się, że sprzedawcy podzielą się uzyskanymi w ten sposób oszczędnościami poprzez obniżenie cen.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Badanieprzeprowadzone w 13 europejskich krajach przez IPSOS na zlecenie MasterCard miało na celu uzyskanie opinii konsumentów na temat unijnych propozycji, dotyczących ustalenia limitu stawek opłaty interchange (stanowiącej udział sprzedawców w kosztach funkcjonowania systemów płatności elektronicznej) i wprowadzenia szeregu środków mających wpływ na korzystanie z kart płatniczych.

„Wszelkie nowe przepisy dotyczące płatności elektronicznych powinny działać w najlepiej pojętym interesie użytkowników kart. Zleciliśmy to badanie z powodu rosnących obaw, że sztuczne wymuszanie obniżki opłat interchange spowoduje podniesienie kosztów korzystania z kart i uniemożliwi funkcjonowanie wszystkich uczestników rynku według jednakowych zasad. Wyniki wskazują, że konsumenci w Polsce i w całej Europie mają te same obawy i uważają, że planowane rozwiązania nie leżą w ich interesie” – powiedział Bartosz Ciołkowski, Dyrektor Generalny w polskim oddziale MasterCard Europe.

Zgodnie z wynikami sondażu 65% polskich konsumentów obawia się, że sztywne limity opłat interchange zmniejszą korzyści wynikające z używania kart (65% w całej Europie). Jeszcze większa część (78%) uważa, że sprzedawcy nie podzielą się z nimi oszczędnościami wynikającymi z obniżenia ich udziału w kosztach funkcjonowania systemu płatności elektronicznych (82% w całej Europie).  

MasterCard konsekwentnie wyraża obawę, że proponowane limity spowodują zwiększenie kosztów związanych z kartami po stronie konsumentów. Obawa ta znajduje potwierdzenie w niedawnych praktycznych doświadczeniach w takich krajach, jak Hiszpania, gdzie przepisy ograniczające wysokość opłat interchange spowodowały wzrost opłat ponoszonych przez użytkowników kart o ponad 50%, a jednocześnie nic nie wskazuje na to, by sprzedawcy podzielili się uzyskanymi oszczędnościami poprzez obniżenie cen. Wynika to również z braku jakiegokolwiek uzasadnienia dla ustalenia takich samych opłat w 30 krajach o bardzo różnych warunkach rynkowych.

„Nie wiadomo, czym można uzasadnić ustalanie wysokości opłat interchange w obrocie międzynarodowym i zagranicznym na arbitralnie narzuconym poziomie. To nie jest wcale tylko teoretyczny problem – nasza obawa opiera się na dowodach z takich krajów, jak Hiszpania, gdzie sztucznie wymuszono obniżenie stawki opłaty interchange, a rachunek za to zapłacili konsumenci” – kontynuuje Bartosz Ciołkowski, Dyrektor Generalny w polskim oddziale MasterCard Europe.

Sondaż wskazuje również, że konsumenci szczególnie krytycznie podchodzą do propozycji przepisu uprawniającego sprzedawców do decydowania, które konkretnie karty będą akceptować, a których nie. Złamanie reguły honorowania wszystkich kart spowoduje pozbawienie konsumentów głównej korzyści, której oczekują od kart płatniczych – pewności, że będą mogli posługiwać się nimi wszędzie na świecie. 8 na 10 konsumentów w Polsce (77% w całej Europie) czuje, że to rozwiązanie zmniejszy korzyści z używania kart płatniczych. Podobnie 60% obawia się, że przyjęcie propozycji umożliwiających zamieszczanie kilku logotypów na tej jednej karcie może mieć negatywne skutki dla konsumentów.

Bartosz Ciołkowski stwierdził na koniec: „MasterCard podziela dążenie Komisji Europejskiej do stworzenia sprawnego, konkurencyjnego i innowacyjnego rynku usług płatniczych. Obawiamy się jednak, że niektóre z tych propozycji nie przyczyniają się do realizacji wspomnianych celów i w rzeczywistości ich przyjęcie przyniesie uszczerbek i niedogodności konsumentom.

O badaniu IPSOS:

Badanie zostało przeprowadzona przez globalną firmę badawczą Ipsos na zlecenie MasterCard. W sondażu uczestniczyło ok. 1000+ osób w poszczególnych krajach za pośrednictwem internetowego panelu badawczego Ipsos Online Panel w następujących krajach: Chorwacji, Czechach, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Słowacji, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Błąd statystyczny dla sondaży internetowych oblicza się przy użyciu przedziału ufności. W tym przypadku statystyczny błąd oszacowań na próbie 1000 wynosi +/- 3,5 punktu procentowych. Respondenci otrzymali informacje na temat opłat interchange. Pełne wyniki badania można znaleźć tutaj.

O MasterCard Worldwide:

MasterCard (NYSE:MA), www.mastercard.com, jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności. Obsługujemy najszybszą światową sieć przetwarzania płatności, łączącą konsumentów, instytucje finansowe, punkty handlowo-usługowe, rządy i przedsiębiorstwa w ponad 210 krajach i terytoriach. Produkty i rozwiązania MasterCard ułatwiają codzienne funkcjonowanie działalności handlowej, takiej jak zakupy, podróże, prowadzenie firmy  i zarządzanie finansami. Sprawiają, że są one bezpieczniejsze i sprawniejsze dla każdego użytkownika. Śledź nas na Twitterze @MasterCardNews, przyłącz się do dyskusji na Cashless Pioneers Blog oraz zapisz się, aby otrzymywać najnowszy biuletyn od Engagement Bureau.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu