Podczas PSPR Day dr Dagmara Prystacka (Collegium Da Vinci, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) i Anna Kiryjow – Radzka (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie) przedstawiły pierwsze wnioski z raportu "Stan branży PR w Polsce 2025".
Badaczki opisują dane z 254 ankiet przeprowadzonych w grupie specjalistów ds. public relations. Ponad 43 proc. respondentów zaznaczyło, że pracuje w branży w przedziale 11-20 lat, a ponad 22 proc. funkcjonuje w branży komunikacji public relations ponad 20 lat.
Raport porusza m.in. zagadnienia związane z doświadczeniem zawodowym, samopoczuciem (np. work-life balance, FOMO) oraz wskazuje na zależności między wiekiem, stanowiskiem a poziomem odczuwanego stresu i entuzjazmu wobec zmian w branży.
Czego dowiadujemy się o polskiej branży PR? Pierwsze wnioski są takie:

- 46,5 proc. badanych czuje się kompetentna w korzystaniu z narzędzi cyfrowych.
- Respondenci raczej nie odczuwają i zdecydowanie nie odczuwają stresu w związku z używaniem nowych technologii, ponieważ jest to dla nich coraz bardziej naturalne środowisko. W małych firmach dwukrotnie częściej niż w dużych odczuwany jest stres technologiczny (tj. negatywne emocje spowodowane nadmiernym korzystaniem z technologii cyfrowych).
- Wysoki poziom stresu technologicznego w małych organizacjach jest skorelowany z potencjalnym brakiem wystarczających zasobów - środków na szkolenia dla pracowników, dodatkowych osób do pracy.
- Nadal za kluczową kompetencję PR-owca uważane jest pisanie i redagowanie treści (63,3 proc.) bardziej niż doświadczenie dziennikarskie (24,8 proc.). Jednocześnie, połowa respondentów zadeklarowała, że na co dzień używa narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji (np. ChatGPT).

- Jedna trzecia badanych deklaruje, że odczuwa FOMO (lęk przed utratą informacji lub przegapieniem czegoś). Liderzy (często osoby starsze) odczuwają większą presję związaną z technologiami i z byciem na bieżąco niż zespoły operacyjne (gdzie dominują osoby młodsze).
- Ponad 40 proc. respondentów odpowiedziało, że raczej czuje się mniej przepracowanych. Co piąta badana osoba zdecydowanie czuje przepracowanie.
- Wiek koreluje z optymizmem co do rozwoju branży. Im respondenci są młodsi, tym mają w sobie większy entuzjazm do nowych rzeczy i patrzą z większym optymizmem na rozwój branży
- Wzrost znaczenia PR-u bez wzrostu zasobów. Rola PR-u i rola komunikacji w organizacjach wzrosła z powodu wydarzeń ostatnich lat (w otoczeniu bliższym, dalszym, w geopolityce), podobnie jak wzrosła rola samych PR-owców. Natomiast ten wzrost roli nie przełożył się i nie przekłada na budżety czy na szkolenia.

Organizatorem PSPR Day 2025 jest Polskie Stowarzyszenie Public Relations. Portal Wirtualnemedia.pl objął wydarzenie patronatem medialnym.











