Polscy PR-owcy i technologie. Co drugi używa narzędzi sztucznej inteligencji

W polskiej branży PR coraz naturalniejszym staje się korzystanie w pracy z narzędzi takich jak ChatGPT. Już co drugi ekspert sięga po narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji – wynika z badań zaprezentowanych podczas PSPR Day 2025. Jednak im mniejsza organizacja, tym częściej pojawia się tzw. stres technologiczny.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Polscy PR-owcy i technologie. Co drugi używa narzędzi sztucznej inteligencji
Prezentacja badania na PSPR Day 2025

Podczas PSPR Day dr Dagmara Prystacka (Collegium Da Vinci, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) i Anna Kiryjow – Radzka (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie) przedstawiły pierwsze wnioski z raportu "Stan branży PR w Polsce 2025".

Badaczki opisują dane z 254 ankiet przeprowadzonych w grupie specjalistów ds. public relations. Ponad 43 proc. respondentów zaznaczyło, że pracuje w branży w przedziale 11-20 lat, a ponad 22 proc. funkcjonuje w branży komunikacji public relations ponad 20 lat.

Raport porusza m.in. zagadnienia związane z doświadczeniem zawodowym, samopoczuciem (np. work-life balance, FOMO) oraz wskazuje na zależności między wiekiem, stanowiskiem a poziomem odczuwanego stresu i entuzjazmu wobec zmian w branży.

Czego dowiadujemy się o polskiej branży PR? Pierwsze wnioski są takie:

  • 46,5 proc. badanych czuje się kompetentna w korzystaniu z narzędzi cyfrowych.
  • Respondenci raczej nie odczuwają i zdecydowanie nie odczuwają stresu w związku z używaniem nowych technologii, ponieważ jest to dla nich coraz bardziej naturalne środowisko. W małych firmach dwukrotnie częściej niż w dużych odczuwany jest stres technologiczny (tj. negatywne emocje spowodowane nadmiernym korzystaniem z technologii cyfrowych).
  • Wysoki poziom stresu technologicznego w małych organizacjach jest skorelowany z potencjalnym brakiem wystarczających zasobów - środków na szkolenia dla pracowników, dodatkowych osób do pracy.
  • Nadal za kluczową kompetencję PR-owca uważane jest pisanie i redagowanie treści (63,3 proc.) bardziej niż doświadczenie dziennikarskie (24,8 proc.). Jednocześnie, połowa respondentów zadeklarowała, że na co dzień używa narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji (np. ChatGPT).
  • Jedna trzecia badanych deklaruje, że odczuwa FOMO (lęk przed utratą informacji lub przegapieniem czegoś). Liderzy (często osoby starsze) odczuwają większą presję związaną z technologiami i z byciem na bieżąco niż zespoły operacyjne (gdzie dominują osoby młodsze).
  • Ponad 40 proc. respondentów odpowiedziało, że raczej czuje się mniej przepracowanych. Co piąta badana osoba zdecydowanie czuje przepracowanie.
  • Wiek koreluje z optymizmem co do rozwoju branży. Im respondenci są młodsi, tym mają w sobie większy entuzjazm do nowych rzeczy i patrzą z większym optymizmem na rozwój branży
  • Wzrost znaczenia PR-u bez wzrostu zasobów. Rola PR-u i rola komunikacji w organizacjach wzrosła z powodu wydarzeń ostatnich lat (w otoczeniu bliższym, dalszym, w geopolityce), podobnie jak wzrosła rola samych PR-owców. Natomiast ten wzrost roli nie przełożył się i nie przekłada na budżety czy na szkolenia.

Organizatorem PSPR Day 2025 jest Polskie Stowarzyszenie Public Relations. Portal Wirtualnemedia.pl objął wydarzenie patronatem medialnym.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Program Tomasza Sekielskiego znów zmienia dzień emisji. Powrót do starego pasma

Program Tomasza Sekielskiego znów zmienia dzień emisji. Powrót do starego pasma

Nowy kabel telekomunikacyjny przez Atlantyk ominie Stany Zjednoczone?

Nowy kabel telekomunikacyjny przez Atlantyk ominie Stany Zjednoczone?

Australia daje dobry przykład. O słuszności ograniczenia social mediów dzieciom [OPINIA]

Australia daje dobry przykład. O słuszności ograniczenia social mediów dzieciom [OPINIA]

TVP ogłosiła zasady sprzedaży na 2026 rok. Będzie premiować reklamodawców z większymi wydatkami na online

TVP ogłosiła zasady sprzedaży na 2026 rok. Będzie premiować reklamodawców z większymi wydatkami na online

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

TVN Media wprowadza zmiany dla reklamodawców na 2026 rok. Oto szczegóły

TVN Media wprowadza zmiany dla reklamodawców na 2026 rok. Oto szczegóły