Polscy PR-owcy i technologie. Co drugi używa narzędzi sztucznej inteligencji

W polskiej branży PR coraz naturalniejszym staje się korzystanie w pracy z narzędzi takich jak ChatGPT. Już co drugi ekspert sięga po narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji – wynika z badań zaprezentowanych podczas PSPR Day 2025. Jednak im mniejsza organizacja, tym częściej pojawia się tzw. stres technologiczny.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Polscy PR-owcy i technologie. Co drugi używa narzędzi sztucznej inteligencji
Prezentacja badania na PSPR Day 2025

Podczas PSPR Day dr Dagmara Prystacka (Collegium Da Vinci, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) i Anna Kiryjow – Radzka (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie) przedstawiły pierwsze wnioski z raportu "Stan branży PR w Polsce 2025".

Badaczki opisują dane z 254 ankiet przeprowadzonych w grupie specjalistów ds. public relations. Ponad 43 proc. respondentów zaznaczyło, że pracuje w branży w przedziale 11-20 lat, a ponad 22 proc. funkcjonuje w branży komunikacji public relations ponad 20 lat.

Raport porusza m.in. zagadnienia związane z doświadczeniem zawodowym, samopoczuciem (np. work-life balance, FOMO) oraz wskazuje na zależności między wiekiem, stanowiskiem a poziomem odczuwanego stresu i entuzjazmu wobec zmian w branży.

Czego dowiadujemy się o polskiej branży PR? Pierwsze wnioski są takie:

  • 46,5 proc. badanych czuje się kompetentna w korzystaniu z narzędzi cyfrowych.
  • Respondenci raczej nie odczuwają i zdecydowanie nie odczuwają stresu w związku z używaniem nowych technologii, ponieważ jest to dla nich coraz bardziej naturalne środowisko. W małych firmach dwukrotnie częściej niż w dużych odczuwany jest stres technologiczny (tj. negatywne emocje spowodowane nadmiernym korzystaniem z technologii cyfrowych).
  • Wysoki poziom stresu technologicznego w małych organizacjach jest skorelowany z potencjalnym brakiem wystarczających zasobów - środków na szkolenia dla pracowników, dodatkowych osób do pracy.
  • Nadal za kluczową kompetencję PR-owca uważane jest pisanie i redagowanie treści (63,3 proc.) bardziej niż doświadczenie dziennikarskie (24,8 proc.). Jednocześnie, połowa respondentów zadeklarowała, że na co dzień używa narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji (np. ChatGPT).
  • Jedna trzecia badanych deklaruje, że odczuwa FOMO (lęk przed utratą informacji lub przegapieniem czegoś). Liderzy (często osoby starsze) odczuwają większą presję związaną z technologiami i z byciem na bieżąco niż zespoły operacyjne (gdzie dominują osoby młodsze).
  • Ponad 40 proc. respondentów odpowiedziało, że raczej czuje się mniej przepracowanych. Co piąta badana osoba zdecydowanie czuje przepracowanie.
  • Wiek koreluje z optymizmem co do rozwoju branży. Im respondenci są młodsi, tym mają w sobie większy entuzjazm do nowych rzeczy i patrzą z większym optymizmem na rozwój branży
  • Wzrost znaczenia PR-u bez wzrostu zasobów. Rola PR-u i rola komunikacji w organizacjach wzrosła z powodu wydarzeń ostatnich lat (w otoczeniu bliższym, dalszym, w geopolityce), podobnie jak wzrosła rola samych PR-owców. Natomiast ten wzrost roli nie przełożył się i nie przekłada na budżety czy na szkolenia.

Organizatorem PSPR Day 2025 jest Polskie Stowarzyszenie Public Relations. Portal Wirtualnemedia.pl objął wydarzenie patronatem medialnym.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Drugi sezon "8 wspaniałych" w Canal+. Premiera już dziś

Drugi sezon "8 wspaniałych" w Canal+. Premiera już dziś

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie