Polska wysoce nasycona usługami telekomunikacyjnymi

Telefon komórkowy ma 82 proc. Polaków, a stacjonarny 56 proc. -wynika z badań przeprowadzonych w grudniu 2007 przez Centrum BadańMarketingowych Indicator na zlecenie Urzędu KomunikacjiElektronicznej (UKE). Ilu Polaków korzysta z internetu a ilu ma wdomu telewizję kablową?

kk / pap / uke
kk / pap / uke
Udostępnij artykuł:

Wyniki badania wskazują na bardzo wysoki stopień nasyceniausługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie odwykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowanawiększość badanych (95 proc.). Tylko jeden badany na dwudziestu(4,8 proc.) nie posiada żadnego aparatu telefonicznego.

Niemalże połowa respondentów posiada zarówno telefonstacjonarny, jak i komórkowy (43 proc.). Czterech na dziesięciuużytkuje tylko aparat komórkowy, a jeden na ośmiu tylko aparatstacjonarny.

Z badania wynika, że oferta cenowa i rabaty są głównymikryteriami branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefoniikomórkowej.

Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonukomórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacącychabonament (91 zł), niż użytkowników kart pre-paid (50 zł) czy mix(49 zł). Wynikać to może z większej kontroli wydatków wynikającejze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak i ograniczeńbudżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.

Większość gospodarstw domowych (61 proc.) deklaruje, że posiadaw swoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie trzy czwarte (73proc.) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostępdo internetu.

Prawie połowa respondentów korzysta tylko z telewizji analogowejprzez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (47 proc.), w cotrzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (35 proc.). Coszósty badany posiada telewizję cyfrową (16 proc.), a z telewizjisatelitarnej korzysta co czternasty badany (7 proc).

RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:

W 2007 roku 56% Polaków deklaruje posiadanie telefonustacjonarnego w gospodarstwie domowym.Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorówtelefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (98,6%).Drugim, dobrze znanym operatorem jest Tele2, wymieniany przez ponadpołowę badanych (55%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Netia,wymieniana również przez nieco więcej niż połowę badanych(51,6%).Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmujeTelekomunikacja Polska, która jest podstawowym operatorem dla 86%respondentów posiadających telefon stacjonarny. Udział pozostałychoperatorów nie przekracza w indywidualnych przypadkach 5%.Telefon stacjonarny jest przede wszystkim ważnym narzędziemkontaktu w rozmowach lokalnych. Częstotliwość korzystania ztelefonu stacjonarnego w rozmowach lokalnych jest bardzo wysoka,ponieważ połowa badanych (49,7%) korzysta z niego codziennie, akolejne 44,3% kilka razy w tygodniu (suma wskazań "3-5 razy wtygodniu" i "1-2 razy w tygodniu").Wyniki sondażu wskazują na umiarkowaną satysfakcję klientów z usługświadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Najwyżejrespondenci ocenili Telefonię Dialog i Netię, dla których średniaocena była identyczna i wyniosła 3,8 w pięciostopniowej skali.Telekomunikacja Polska uzyskała średnią ocenę 3,3. Niżej ocenionyzostał operator Tele2 - średnia ocena 3,2. Najniższą ocenę uzyskałNOM - średnia 2,4.Czynnikiem mającym zasadniczy wpływ na decyzje o zmianie operatorapozostaje wysokość abonamentu za świadczone usługi. Dwie trzeciebadanych (67,6%) mogłoby zrezygnować z usług operatora, gdybypodwyżki abonamentu przekroczyły 10%.Zgodnie z wynikami sondażu, rynek usług telefonii stacjonarnej jeststabilny. Siedmiu na dziesięciu badanych nie planuje zmianydotychczasowego operatora. Tylko 15% ankietowanych rozważa zmianęoperatora w najbliższej przyszłości.Jako alternatywnego operatora telefonii stacjonarnej badaninajczęściej wskazują Netię (22%) oraz Telefonię Dialog (17,3%).Mniej niż co dziesiąty badany wspomina o Tele2 (8,7%) orazTelekomunikacji Polskiej (5,5%).Najważniejszym kryterium przy zmianie operatora telefoniistacjonarnej jest dla badanych atrakcyjność oferty cenowej (sumawskazań odpowiedzi "ważne" i "bardzo ważne" wyniosła 89,2%). Wartozauważyć, że podobnie wysoki odsetek badanych jako kryterium ważneprzy zmianie operatora wymienia atrakcyjność promocji i rabatów(suma wskazań odpowiedzi "ważne" i "bardzo ważne" - 85,1%).Ponad dwie trzecie badanych (68%) deklarowało świadomość możliwościzachowania numeru przy zmianie operatora. O takiej możliwości niesłyszał jeden na czterech ankietowanych (27,2%).Jako przyczynę nieposiadania telefonu stacjonarnego badaninajczęściej podawali posiadanie i użytkowanie telefonu komórkowego(71%). Inne powody wymienił znacznie niższy odsetek badanych. Wśródwymienianych powodów istotnym wydaje się element cenowy. Co czwartaosoba nie posiadająca telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest onza drogi.Przeważająca część respondentów, którzy mieli w przeszłości linięstacjonarną, zrezygnowała z usług Telekomunikacji Polskiej (93,3%).Znaczącymi powodami rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej byłyzwiązane z nią wysokie opłaty (61,9%) oraz bardziej odpowiadającypotrzebom respondentów telefon komórkowy (40,1%).Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwiedomowym wynosi około 82 złote. Najliczniejszą grupę posiadaczytelefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do100 złotych miesięcznie (56%).

RYNEK TELEFONII KOMÓRKOWEJ:

82% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenieindywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefoniikomórkowej jest więc większe niż nasycenie usługą telefoniistacjonarnej.Znajomość spontaniczna trzech największych operatorów telefoniikomórkowej jest na podobnym poziomie: Era (90%), Plus (88%) orazOrange (87)%. Nowy operator, który jako czwarty uzyskał pozwoleniena wykorzystywanie częstotliwości - Play jest wskazywany przezponad połowę badanych (54%). Pozostali operatorzy mają sporadycznewskazania.Większość respondentów (83%) rejestruje przekaz informacyjny oofercie operatorów z reklamy w radiu lub telewizji.Badani najczęściej korzystają z usług operatora telefoniikomórkowej Orange (dawniej Idea) - 40% badanych. Duży odsetekankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33%) orazPlus (28%).Największą popularnością osób decyzyjnych w sprawachtelekomunikacyjnych w badanych gospodarstwach domowych cieszą siętelefony na abonament, a nieco mniejszym telefony na kartępre-paid. W gronie pozostałych osób w rodzinie obserwuje siętendencję odwrotną - większym zainteresowaniem cieszą się telefonyna kartę niż na abonament. Może to wynikać z faktu, że osoby inneniż decydent w gospodarstwie domowym, to głównie osoby młode wwiększym stopniu kontrolujące poziom wydatków.Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych stały siępowszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMSysą wysyłane przez 92% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotniemniej osób (45%) wysyła wiadomości MMS.Większość badanych (62%) jest zdania, że usługa przenoszenianumerów powinna być bezpłatna. Opłatę za tę usługę dopuszcza coszósty badany (16%), a wysokość opłaty w ich opinii powinna wynosićśrednio 30 zł.Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagęprzy wyborze operatora telefonii komórkowej.Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonukomórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacącychabonament (91 złotych), niż użytkowników kart pre-paid (50 złotych)czy mix (49 złotych). Wynikać to może z większej kontroli wydatkówwynikającej ze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak iograniczeń budżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.

RYNEK INTERNETU:

Większość gospodarstw domowych (61%) deklaruje, że posiada wswoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie trzy czwarte (73%)gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp dosieci Internet.Niespełna połowa Polaków korzystała z sieci Internet w ciąguostatniego miesiąca (48%), z czego najwięcej osób łączyło się zsiecią we własnym domu lub w pracy.Polscy użytkownicy Internetu, którzy korzystali z niego w ciąguostatniego miesiąca, deklarują wysoką częstotliwość korzystania -96% z nich korzysta z sieci internetowej przynajmniej raz wtygodniu. Warto zauważyć, że 66% osób korzysta z Internetucodziennie.Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu,posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. Jedna trzecia(33%) posiadaczy stałych łączy używa połączeń o prędkości 1 Mb/slub większej.Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanieczęściej wykorzystywane niż narzędzia firm konkurencyjnych. Wrozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (89%), a w głosowych: Skype(90%).

RYNEK TELEWIZYJNY:

Prawie połowa respondentów korzysta tylko z telewizji analogowejprzez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (47%), w cotrzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (35%), co szóstybadany posiada telewizję cyfrową (16%), a z telewizji satelitarnejkorzysta co czternasty badany (7%).Prawie trzy czwarte badanych (71,5%) deklaruje zadowolenie zeswojego dostawcy telewizji.

Badanie przeprowadzono od 11 do 13 grudnia 2007 roku na 1.500osobowej próbie wylosowanej z populacji ludności Polski w wieku 15lat i powyżej.

kk / pap / uke
Autor artykułu:
kk / pap / uke
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online