Polski rynek cukierniczych wyrobów piekarniczych wart 2,6 mld zł

W 2013 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 147 tys. ton produktów z kategorii cukierniczych wyrobów piekarniczych - wynika z danych GfK Polonia.

km
km
Udostępnij artykuł:
Polski rynek cukierniczych wyrobów piekarniczych wart 2,6 mld zł

Analizowana kategoria cukierniczych wyrobów piekarniczych zawiera zarówno ciasta gotowe pakowane, sprzedawane na wagę i na sztuki, jak i ciasta i ciasteczka w proszku oraz chłodzone słodkie produkty cukiernicze. Ponadto do kategorii tej zaliczają się wypieki cukiernicze w postaci słodkich ciastek, np. bułeczek, babeczek, rożków, czy słodkich wypieków w różnych formach.

W 2013 roku udział gotowych ciast i słodkich wypieków cukierniczych w całym rynku kategorii cukierniczych wyrobów piekarniczych wyniósł 95 proc. w ujęciu ilościowym i 96 proc. w ujęciu wartościowym. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w tym czasie około 11 kg produktów z podkategorii gotowych ciast oraz słodkich wypieków cukierniczych, wydając na ten cel średnio 195 zł i dokonując średnio 29 aktów zakupowych.

W tym samym okresie udział ciast i ciasteczek w proszku w całym rynku cukierniczych wyrobów piekarniczych wyniósł 4,3 proc. w ujęciu ilościowym i 3,4 proc. w ujęciu wartościowym. Od 2011 roku obserwowany jest trend spadkowy w zakupach tej podkategorii. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe zakupiło w 2013 roku średnio 1,2 kg produktów z tej podkategorii i wydało na nie 17 zł.

Z kolei udział chłodzonych wyrobów cukierniczych w omawianym rynku wyniósł 0,3 proc. zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. W zeszłym roku polskie gospodarstwa domowe kupiły średnio niemal 1 kg produktów z tej podkategorii i wydały na nie 17 zł.

W całej podkategorii gotowych ciast i słodkich wypieków cukierniczych 83 proc. sprzedaży ilościowej stanowiły produkty sprzedawane luzem, a 17 proc. - produkty pakowane.

Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, podkategoria gotowych ciast i słodkich wypieków cukierniczych kupowana była głównie w handlu tradycyjnym (sklepy spożywcze, wielobranżowe, małoformatowe), w którym gospodarstwa domowe pozostawiły 68 proc. budżetu przeznaczonego w całym roku na tę podkategorię.

Z kolei podkategoria ciast i ciasteczek w proszku oraz chłodzonych wyrobów cukierniczych kupowana była głównie w handlu nowoczesnym, w którym to kanale gospodarstwa domowe zrealizowały 77 proc. rocznych wydatków na zakupy tej kategorii.

grafika

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z panelu gospodarstw domowych GfK Polonia, którego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"