Polski rynek słodyczy w górę. Rośnie import i eksport

W 2013 r. eksport słodyczy (w tym także słonych przekąsek) z Polski wzrósł kolejny rok z rzędu i wart był ponad 6,3 mld zł. W tym samym czasie wartość rynku krajowego wyniosła 12,7 mld zł. Za blisko 40% całkowitej sprzedaży słodyczy w naszym kraju odpowiadają dyskonty. Polacy na co dzień preferują słodycze klasyczne - wynika z raportu KPMG.

km
km
Udostępnij artykuł:
Polski rynek słodyczy w górę. Rośnie import i eksport

W 2013 r. za granicę sprzedano około 420 tys. ton wyrobów czekoladowo-cukierniczych i słonych przekąsek o łącznej wartości przekraczającej 6,3 mld zł.

 

grafika
grafika

 

Głównym kierunkiem eksportu produkowanych w Polsce słodyczy są państwa Unii Europejskiej, ale do najważniejszych odbiorców należą też takie kraje jak Rosja, USA, Turcja i Arabia Saudyjska. Jak wynika z danych Eurostatu, w latach 2009-2013 wartość eksportu zwiększyła się łącznie o 72%. Sam rok 2013 przyniósł wzrost eksportu o 12,9% pod względem wolumenu, a jego wartość wzrosła o 15,6% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Przez ostatnie lata utrzymywało się wysokie dodatnie saldo w zagranicznym handlu słodyczami, które w 2013 r. wyniosło ponad 4 mld zł.

Spośród producentów działających w Polsce, którzy brali udział w badaniu KPMG, ponad 90% sprzedaje swoje wyroby także na rynki zagraniczne. 64% badanych przedsiębiorstw spodziewa się, że udział eksportu w ich całkowitych obrotach zwiększy się w ciągu najbliższych lat, a żadna z firm nie obawia się spadku sprzedaży na rynki zagraniczne.

grafika

Wolniej niż eksport rośnie krajowy rynek słodyczy. Według prognoz, do 2018 r. jego wartość wzrośnie z obecnych 12,7 mld zł do 13,9 mld zł.

grafika

W porównaniu z Europą Zachodnią polski rynek posiada jeszcze duży potencjał rozwoju. Choć Polska jest największym rynkiem zbytu Europy Środkowo-Wschodniej, jej udział w wartości sprzedaży słodyczy na terenie Unii Europejskiej wynosi 4%.

grafika

Najważniejszym, a zarazem najdynamiczniej rozwijającym się segmentem polskiego rynku słodyczy, są wyroby czekoladowe. W 2013 r. segment ten stanowił ponad 50% wartości całego rynku. Przewiduje się, że jego wartość zwiększy się o ponad 17% do 2018 roku, podczas gdy w tym samym okresie rynek słodyczy jako całość ma wzrosnąć o 9%.

grafika

Kluczowym trendem mającym mieć wpływ na cały rynek słodyczy jest coraz większa rola dyskontów. Obecnie odpowiadają one za blisko 40% sprzedaży słodyczy, a według firm biorących udział w badaniu ich znaczenie jeszcze wzrośnie. Na drugim biegunie znajdują się małe sklepy osiedlowe i sklepy z obsługą zza lady: ponad 70% badanych firm uważa, że w następnych latach sprzedaż w tego typu sklepach będzie spadać.

grafika

 

grafika

 

Z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez KPMG wynika, że 84% Polaków lubi słodycze, a ponad 90% je kupuje. Dla 1/3 Polaków słodycze stanowią element codziennej diety, przy czym 11% nawet kilka razy dzienne zjada coś słodkiego. W sumie 68% sięga po słodycze co najmniej 2 razy w tygodniu. Do najczęściej wybieranych produktów należą cukierki czekoladowe, batony, czekolada mleczna i gorzka oraz ciastka.

grafika

 

 

grafika

Wyniki badania sugerują, że polscy konsumenci są tradycjonalistami. Ponad połowa respondentów jest otwarta na degustowanie nowych i nietypowych kompozycji smakowych, ale jednocześnie 90% deklaruje, że na co dzień preferuje wyroby klasyczne. Stosunkowo najwięcej zagorzałych zwolenników nowych receptur jest wśród osób do 24 roku życia. Prawie 1/5 ankietowanych w tej grupie (18%) twierdzi, że preferuje smaki nietypowe.

grafika

Raport KPMG "Rynek słodyczy w Polsce" prezentuje obraz tego rynku i perspektywy jego rozwoju. Analiza przeprowadzona została w podziale na trzy części. W ramach analizy danych wtórnych wykorzystano m.in. dane GUS, Eurostatu, Euromonitor International oraz GfK Polonia. Badanie konsumentów zrealizowane zostało w drugiej połowie 2013 r. z udziałem firmy badawczej Norstat na reprezentatywnej próbie 1012 Polaków. Badania przedsiębiorstw działających na rynku słodyczy w Polsce przygotowano na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego w drugiej połowie 2013 r. przy wsparciu Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco. W badaniu wzięły udział firmy odpowiedzialne za blisko połowę wartości przychodów sektora. Respondentami były osoby ze ścisłego kierownictwa firm.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów