Polskie firmy w czasie koronawirusowego kryzysu: ograniczanie reklam, inicjatywy CSR i sztaby kryzysowe

Cztery na pięć organizacji w czasie kryzysu wywołanego epidemią Covid-19 wprowadza specjalne sztaby kryzysowe, a 96 proc. z nich musiało zmienić format swoich działań komunikacyjnych - wynika z badań agencji Alert Media Communications. Ponad połowa firm ograniczyła reklamowanie się, prawie trzy czwarte postawiło na angaż w inicjatywy społecznych wspierających walkę z epidemią.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Polskie firmy w czasie koronawirusowego kryzysu: ograniczanie reklam, inicjatywy CSR i sztaby kryzysowe
Fot. Pixabay

W dobie obecnego kryzysu związanego z epidemią Covid-19 polskie firmy szybko stanęły przed koniecznością modyfikacji swoich planów i strategii.

Dynamika zmian to wielkie wyzwanie dla działów komunikacji, których znaczenie w organizacjach szybko rośnie. Osoby w nich pracujące negatywnie oceniają chaos prawny oraz nieprzewidywalność reakcji związanych z nową sytuacją. Są natomiast pozytywnie zaskoczone tempem dostosowywania się do pracy zdalnej. Tę grupę praktyków public relations przebadała agencja Alert Media Communications.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/szymon-gutkowski-ddb-warszawa-kryzys-jak-dzialac-koronawirus ##

– Kryzysometr z założenia robimy na podsumowanie roku kalendarzowego, jednak obecna sytuacja to największe wyzwanie przed jakim stanęły firmy i instytucje w XXI wieku. Dlatego stworzyliśmy edycję nadzwyczajną. Z odpowiedzi respondentów wyłania się odmieniony pandemią świat biznesu i instytucji, w którym znacznie wzrosła rola komunikacji, zwłaszcza kryzysowej i wewnętrznej  – komentuje Adam Łaszyn, prezes Alert Media Communications.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/lukasz-szumowski-traci-wizerunkowo-bo-wszedl-mocniej-w-polityke-opinie ##

Jak Covid-19 zmienił komunikację w polskich firmach

Niemal wszystkie (96 proc.) przebadane firmy w związku z epidemią zmieniło swoją komunikację. Dla 85 proc. firm przydatne okazały się przygotowane wcześniej narzędzia - manuale kryzysowe czy wyznaczenie specjalnego stanowiska koordynatora ds. sytuacji kryzysowych.

W czterech na pięć z ankietowanych podmiotów aktywowane zostały sztaby kryzysowe. W ich skład najczęściej wchodzą osoby odpowiedzialne za komunikację (91% wskazań), osoby zarządzające organizacją (88 proc. odpowiedzi) oraz działy HR (84 proc. wskazań).

W ponad połowie organizacji w sztabach kryzysowych znaleźli się również przedstawiciele działów prawnych (67 proc. wskazań), finansowych (57 proc.) oraz informatycznych i administracyjnych (po 51 proc.).

grafika

Co komunikować w czasie epidemii

W kryzysie 69 proc. firm zdecydowało się na dodatkową formę komunikacji - dedykowane newslettery kierowane do pracowników.

- Newslettery okazały się kluczowym narzędziem w „epoce home office”. Bieżąca informacja na temat tego co dzieje się w firmie jest dziś jak pępowina w systemie pracy zdalnej. Z naszych obecnych doświadczeń wynika, że taką komunikację newsletterową warto konstruować w nowy sposób uwzględniający kryzysowy charakter relacji pracodawca-pracownik. Odkryliśmy, że to nowe podejście do dywersyfikacji treści newsletterów - polegające na włączeniu kryzysowego know-how do HR-owych metod – potrafi świetnie wpływać na więź z firmą, która fizycznie jest daleko - komentuje Krzysztof Tomczyński, partner w Alert Media Communications.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zpphiu-kampania-w-obronie-polskich-miejsc-pracy-wideo ##

W czasie pandemii dwie na trzy z ankietowanych organizacji zdecydowały się również na realizację i komunikacją inicjatyw społecznych wspierających walkę z COVID-19 (w biznesie odsetek ten był jeszcze wyższy i wyniósł 73 proc.). Firmy i instytucje przygotowały się również na reaktywną i proaktywną komunikację związaną z kryzysem tworząc Dokumenty QA (pytania i odpowiedzi na najtrudniejsze pytania) na wypadek pytań ze strony interesariuszy (60 proc.), czy specjalne sekcje z informacjami na swoich stronach (57 proc.) oraz w mediach społecznościowych (54 proc.). Ponad połowa organizacji podjęła decyzję o zawieszeniu lub ograniczeniu tradycyjnych reklam.

Zaskoczenia i pozytywy pracy w kryzysie

Co zaskoczyło ankietowanych w związku z kryzysem i ich pracą w obszarze public relations? Zdecydowanie dominują odpowiedzi o wydźwięku negatywnym (ponad 61 proc.), które dotyczą głównie chaosu prawnego, organizacyjnego i komunikacyjnego („brak podstawowych informacji na temat uchwalanego prawa”; „skala obostrzeń i brak perspektyw ich końca”, „wysyp ekspertów od wszystkiego i duże ryzyko Fake Newsów”). Negatywnym zaskoczeniem dla wielu respondentów były również reakcje ludzi (współpracowników, klientów) na zmiany sytuacji („nieprzewidywalność reakcji internautów na akcje CSR”, „panika Klientów”).

Wśród pozytywnych zaskoczeń związanych z pandemią i pracą PRowca, na szczególną uwagę zasługują wzrost znaczenia komunikacji w organizacjach („znaczenie komunikacji wewnętrznej mimo, że zazwyczaj było to jedno z bardziej pomijanych zagadnień”; „rola specjalisty jako kluczowej osoby w firmie”) oraz pozytywne doświadczenia związane z pracą zdalną („sprawność komunikacji za pomocą nowych technologii”; „to, że taka organizacja jak nasza mogła się przestawić na pracę zdalną” ).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pandemia-zmieni-niektore-nasze-zachowania-na-dluzej-bedziemy-placic-bezgotowkowo-i-robic-zakupy-online ##

Kryzysometr – to badanie dotyczące komunikacji kryzysowej wiodących polskich firm, instytucji i organizacji pozarządowych. W specjalnej edycji badania „Kryzysometr – komunikacja w czasach pandemii” wzięło udział 101 specjalistów, managerów i dyrektorów komunikacji oraz rzeczników prasowych. Badanie przeprowadziła agencja Alert Media Communications specjalizująca się w komunikacji antykryzysowej i strategicznym PR. Zostało ono zrealizowane w dniach 6-17 kwietnia 2020 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online