Ponad połowa Polaków nie zamierza kupować świeżych produktów online

56 proc. Polaków woli kupować produkty świeże i domowego użytku w sklepie fizycznym i nie rozważa opcji zamówienia przez internet - wynika z badania Nielsena, poświęconego trendom konsumenckim w e-commerce. Z kategorii FMCG najczęściej kupujemy w sieci kosmetyki, produkty dla zwierząt, dzieci i niemowląt.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Polacy lubią robić zakupy przez internet - w ubiegłym roku najczęściej zamawialiśmy tak ubrania, dodatki i akcesoria.  Jednak według badania „Nielsen Shopper Trends” aż 56 proc. Polaków nie ma w planach kupowania tym kanałem świeżych i domowego użytku towarów. Dlaczego? Najwięcej konsumentów (46 proc.) odstraszają dodatkowe opłaty, 35 proc. brakuje możliwości obejrzenia produktu z bliska. Z kolei 27 proc. ma obawy co do jakości dostarczonego towaru. Ponad jedna piąta potencjalnych kupujących rezygnuje z powodu cen i oferty danego sklepu online, a 18 proc. - czasu dostawy.

Zdaniem autorki raportu Nielsena, Patrycji Herbowskiej, bariery kupna w e-commerce mają co najmniej kila złożonych przyczyn.

- Rynek e-commerce niesie za sobą również pewne niedogodności. Pierwsza z nich to przywiązanie konsumentów do fizycznego obcowania z produktem. Drugą niedogodnością jest brak wiary w to, że producenci e-commerce dostarczą świeże produkty. Ostatnią barierę stanowi fakt jakości zamawianych produktów. Należy także pamiętać, że niuanse kulturowe i logistyka również wpływają na szybkość rozwoju e-commerce w danych regionach świata. Przede wszystkim jednak Polska jest rynkiem, w którym tkwi duży potencjał wzrostu w e-commerce w sektorze FMCG. Zadaniem sprzedawców jest przełamanie oporów konsumentów przed zakupami w internecie i wykorzystanie szans, które daje ta forma zakupów - ocenia Herbowska, client team manager Nielsena.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zakaz-handlu-w-niedziele-zyskaja-na-tym-firmy-dzialajace-w-internecie-i-kurierskie ##

To samo badanie pokazuje, że 7 na 10 konsumentów kupuje produkty z kategorii FMCG w sieci co najmniej raz w miesiącu lub rzadziej. 65 proc. zaś kupuje w tradycyjny sposób co najmniej raz w tygodniu lub częściej. Kupujący FMCG online klienci do swoich wirtualnych koszyków wkładają najczęściej wodę mineralną, soki i nektary, napoje gazowane, żółte tłuszcze, kawę i mleko. Nieco rzadziej wybierane są chipsy, dezodoranty, pieluchy i produkty do pielęgnacji twarzy. Najczęściej kupowane podkategorie produktów to kosmetyki/pielęgnacja (34 proc.), jedzenie/akcesoria dla zwierząt (16 proc.) i rzeczy dla niemowląt i dzieci (15 proc.)

Na zakupy z dostawą decyduje się 78 proc. klientów sklepów internetowych, kupujących produkty szybozbywalne. Dwie trzecie zaś wybiera odbiór zamówienia w sklepie, 53 proc. - w opcji drive-thru. Tylko nieco ponad połowa klientów sklepów internetowych swoje zakupy FMCG odbiera w dedykowanym punkcie. Przeciętny konsument na zakupy w internecie wydaje od 191 zł (w opcji bez dostawy) do 225 zł (z dostawą).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/carrefour-wprowadza-opcje-zakupow-w-aplikacji-moj-carrefour-z-dostawa-tego-samego-dnia ##

73 proc. polskich konsumentów czyta etykiety kupowanych produktów, po to by sprawdzić ich wartości odżywcze – średnia europejska to 65 proc. Co warte zaznaczenia, tylko 22 proc. klientów zapoznaje się z etykietami na stronach internetowych sklepów w poszukiwaniu informacji o produkcie, a 12 proc. , żeby sprawdzić, co piszą o nim inni klienci. Co dziesiąty e-klient uważa, że informacja o produkcie zamieszczona na stronie detalisty jest lepsza niż w fizycznym sklepie. Ponad dwie trzecie kupujących online zarzuca decyzję o zakupie w sieci produktu bez zdjęcia.

- Kluczem do zrozumienia e-commerce jest uświadomienie sobie złożoności komunikacji omnichannelowej, z którą obecnie wszyscy producenci muszą się zmierzyć. Od lat 90., kiedy nastąpiło spopularyzowanie się internetu, klienci mają możliwość dostępu do ogromu informacji na temat pożądanych przez nich produktów. W ten sposób zbudowany został koncept tzw. connected commerce, który umożliwia porównywanie i na końcu wybór, najlepszej oferty. Następnie pojawiła się rewolucja wywołana poprzez dostęp do smartfonów, a co za tym idzie, ciągłego dostępu do sieci. Pojawienie się zakupów online było więc naturalnym procesem, a narodzenie się e-commerce zostało przesądzone – wyjaśnia Herbowska.

Raport „Nielsen Shopper Trends” został przygotowany w oparciu o badanie konsumenckie (ilościowe online) Nielsena. Dane na temat produktów kupowanych w e-commerce zebrano na podstawie informacji udostępnionych przez sieci na podstawie sprawdzeń auchandirect.pl; ecarrefour.pl; ezakupy.tesco.pl; frisco.pl; leclerc.com.pl; piotripawel.pl. Próba przy badaniu CAWI wyniosła N=500 (reprezentatywna ze względu na płeć i wiek użytkowników internetu, co umożliwia odwzorowanie tych wyników na całą populację użytkowników internetu właśnie w oparciu o te cechy demograficzne). Ankieta została przeprowadzona pomiędzy 31 października a 18 grudnia 2016 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"