Post o aborcji i marketingu viralem na LinkedIn. Ale to fejk

Na LinkedInie zaroiło się od komentarzy po tym, jak niejaka Kate Rosińki, specjalista ds. PR, opublikowała kontrowersyjny post, nawiązujący do aborcji jej córki. Użytkownicy masowo udostępniali i komentowali wpis. Okazuje się, że pochodzi on z fejkowego konta.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
Post o aborcji i marketingu viralem na LinkedIn. Ale to fejk
Screen

"Dziś moja córka miała aborcję. Jako matka poczułam wir emocji: żal, współczucie, zagubienie. Ale jako marketerka poczułam… inspirację. W tym bolesnym momencie dotarło do mnie jedno: każda decyzja wynika z historii. Moja córka nie podjęła tej decyzji na podstawie statystyk ani infografik. Zrobiła to dzięki narracjom, wartościom i poczuciu własnej tożsamości - napisano na koncie Kate Rosiński na LinkedIn.

"Dokładnie tym samym rzeczom, które stoją za silnymi markami. To przypomniało mi, że: klienci nie chcą funkcji, chcą poczucia sprawczości; komunikacja musi być jasna, odważna i osobista; marketing polega na pomaganiu ludziom podejmować trudne decyzje z pewnością siebie. Dlatego do mojej córki: dziękuję. Przypomniałaś mi, dlaczego robię to, co robię. A do innych marketerów: pamiętajcie, że każda kampania powinna wynikać z prawdy, nawet jeśli ta prawda jest niewygodna" - dodano.

Screen
Screen © LinkedIn

Wpis spotkał się z masowymi komentarzami oburzonych użytkowników: "Ktoś tu przedawkował Linkedin. Nigdy nie wpadłbym na pomysł aby tak osobiste, intymne, trudne tematy były "dobrą" okazją do pisania o marketingu czy budowaniu marki....", "Moja córka ma chore serce. A druga zmarła po dwóch dobach na tym świecie. Trzecia zaś, najstarsza ma problemy emocjonalne bo przeżywa ogromną traumę po śmierci dziadka i małej siostry. Czego mnie to nauczyło o marketingu? Że chyba by mnie poje**** żebym te dramaty wplątywała w 'cenne' lekcje biznesu, pisała coś o sukcesach i jeszcze polała to wszystko hashtagiem 'autentyczność'" - to przykładowe komentarze.

"Nawet jeśli to jest eksperyment społeczny, czuję ogromne zażenowanie. Łączenie tak intymnego i trudnego doświadczenia, jak aborcja dziecka, z narracją marketingową jest dla mnie przekroczeniem granicy. Nie widzę w tym ani wartości, ani empatii - raczej instrumentalne użycie czyjejś historii. Niezależnie od intencji, to nie jest treść, do której chcę wracać" – napisał kolejny użytkownik.

Część użytkowników, w tym dziennikarz Spider's Web Rafał Pikuła, zwróciła uwagę, że konto osoby, która opublikowała wpis, nie jest prawdziwe.

Screen
Screen © LinkedIn

W rzeczywistości wpis jest tłumaczeniem anglojęzycznego virala. W anglojęzycznych social mediach (LinkedIn, Instagram, TikTok) od kilku miesięcy krążą posty zaczynające się od zdania "Today my daughter had an abortion", przerabiane na "lekcję o marketingu/sprzedaży/brandingu".

Format jest identyczny: dramatyczne wyznanie, przejście do "jako marketerka poczułam inspirację", a na końcu lista "wniosków dla marketingu" i hashtagi.

Osoba obsługująca konto jest mocno aktywna na LinkedInie i chętnie wymienia zaczepne komentarze z innymi użytkownikami platformy.

Screen
Screen © LinkedIn | Krindżejn Polska
Screen
Screen © LinkedIn | Kate Rosiński

Konto Kate Rosiński ma 1530 obserwujących i działa od 2 lat. Dotychczas były na nim publikowane zaczepne posty z "przymrużeniem oka", jednak nie wzbudzały one kontrowersji na taką skalę jak ostatni wpis.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Tyle władzy zostało Solorzowi w Polsacie. Seria dymisji

Tyle władzy zostało Solorzowi w Polsacie. Seria dymisji

Bielik dostępny w aplikacji InPost. Rafał Brzoska zapowiada tajemniczą "rewolucję"

Bielik dostępny w aplikacji InPost. Rafał Brzoska zapowiada tajemniczą "rewolucję"

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Kuba Adamus managerem w zespole Labcon

Kuba Adamus managerem w zespole Labcon