W e-sklepach „niekończące się” rabaty. Ogromna kara od UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie 15 mln zł grzywny na firmę Azagroup, do której należą sklepy internetowe Renee.pl i Born2be.pl. Według UOKiK w obu serwisach klienci byli wprowadzani w błąd co do promocji cenowych.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
W e-sklepach „niekończące się” rabaty. Ogromna kara od UOKiK
Fot. mockupbro.com

W ramach postępowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustalono, że w serwisach Renee.pl i Born2be.pl wyświetlano użytkownikom kody rabatowe w sposób ciągły. W efekcie obniżki cen nie są wyjątkowymi promocjami, które zdarzają się sporadycznie i mogłyby być czynnikiem mobilizującym do zakupu.

Tymczasem materiały autopromocyjne w obu e-sklepach sugerują coś innego. Na stronach głównych wyświetlany jest baner z kodem rabatowym, zakładki wskazujące na specjalne oferty cenowe, czasami zegar odliczający czas promocji, innym razem hasła informujące o „szalonej środzie”, „nocy zakupów” albo „tygodniu wyprzedaży”.

Właściciel Renee.pl i Born2be.pl ma zapłacić prawie 15 mln zł

Na spółkę Azagroup, do której należą Renee.pl i Born2be.pl, prezes UOKiK nałożył 14,91 mln zł kary oraz obowiązek poinformowania o tym w obu serwisach i na profilach społecznościowych.

Decyzja nie jest prawomocna, firmie przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK w komunikacie podkreślił, że permanentne promocje „to w rzeczywistości marketingowy sposób prezentacji cen regularnych, które nie oferują rzeczywistych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd”.

– Proces decyzyjny konsumenta nie powinien podlegać żadnym naciskom czy działaniom o charakterze socjotechnicznym. Niekończące się promocje, stale odnawiane kody rabatowe, zegary odliczające godziny promocji wciąż na nowo, to przykład tzw. dark patterns, czyli wykorzystywania w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań kupujących w internecie do wpływania na ich wybory – opisano.

Zwrócono uwagę, że rzekome ograniczenie czasu trwania promocji, sztuczna presja i podkreślanie wyjątkowości oferty rabatowej (np. z okazji urodzin marki, przedświątecznego weekendu, nocy zakupów) mogły skłonić konsumentów do podjęcia decyzji zakupowych, których by nie podjęli, mając pełne informacje o działaniach sprzedawcy.

W komunikacie UOKiK zwrócił uwagę, że na Renee.pl i Born2be.pl produkty mogą nigdy nie być oferowane w cenach, od których naliczany jest rabat. Dlatego Urząd prowadzi wobec Azagroup postępowanie w sprawie prezentowania promocyjnych cen. Zarzuty odnoszą się m.in. do przedstawiania okazji cenowych w sposób niezgodny z Dyrektywą Omnibus, bez odniesienia do najniższej ceny z 30 dni przed ogłoszeniem promocji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online