Przejrzyj się w lustrze sieci - czyli wizerunek i reputacja w Internecie

Kreowanie wizerunku (zarówno na poziomie personalnym, jak i firmowym) to żmudny i długotrwały proces, który nawet przy naszym ogromnym zaangażowaniu nie daje gwarancji na sukces. Inaczej jest w wirtualnej rzeczywistości, która w kontekście kreowania wizerunku i zarządzania reputacją daje ogromne możliwości, choć też oczywiście niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw. Jak prezentować się w sieci, aby odbiór był dokładnie taki, jak byśmy chcieli?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Zgodnie z aktualnymi danymi (Geminus, VI. 2013) ponad 96% Polaków korzystających z Internetu używa wyszukiwarki Google. Wysoka popularność wyszukiwarek na całym świecie sprawiła, że stały się one jednym z najważniejszych narzędzi internetowych, a co za tym idzie – najbardziej popularnym źródłem informacji.

Jak wynika z Google Annual Search Statistics 2012, dziennie do wyszukiwarki trafia ponad 5 miliardów zapytań z całego świata. O co pytaja internauci? Odpowiedź jest prosta – o  wszystko. A to oznacza, że Google powoli staje się lustrem rzeczywistości – ocenia Łukasz Kluczny, Traffic Manager GRUPA 365 NET.

Czym zatem jest wizerunek w sieci? Najprościej mówiąc, jest on zbiorem najlepiej dopasowanych odpowiedzi na zadane pytanie, lub najlepszych, według wyszukiwarki, informacji na dany temat. A zatem to, jak przedstawiamy się w Internecie, jest wyborem algorytmu wyszukiwarki. Na czym polega ta selekcja? Najistotniejszą zmienną są treści tworzone przez internautów, które pojawiają się w formie odnośników – czyli jest to coś, na co możemy mieć wpływ.

SERM to anglojęzyczny akronim określenia Search Engine Reputation Management, czyli zarządzanie reputacją w wyszukiwarce. Jest to zbiór działań i procesów, które mają wpływ na to, jakie treści odnajdzie wyszukiwarka w kontekście konkretnego zapytania. Jakie możliwości nam daje?

Wszystko zależy od naszych potrzeb wizerunkowych. Przykładowo, znany naukowiec, który chciałby być postrzegany w sieci poprzez pryzmat swoich dokonań, ma zupełnie inne potrzeby od dużej firmy produkcyjnej, której zależy na powiązaniu wizerunku z otoczeniem dobrych rekomendacji lub pozytywnych skojarzeń, a jeszcze inne potrzeby wizerunkowe ma sam produkt. Istotą działań SERM jest zbudowanie w Internecie wizerunku nie tylko tożsamego z tym, jaki jest on w rzeczywistości, ale też jego korekta w kierunku przez nas oczekiwanym. Innymi słowy, SERM jest kreowaniem wizerunku, jaki prezentujemy całemu światu.

Wydawać by się mogło, że działania w tym zakresie są niezbędne tylko osobom lub instytucjom, które świadomie chcą wykreować swój wizerunek albo go zmienić. Mało kto uświadamia sobie, że dla każdego z nas brak posiadania wizerunku w sieci może wiązać się z negatywnymi skutkami, bowiem konkurencja może bazując na podobnych procesach zniszczyć naszą reputację w sieci. A zatem działania SERM to z jednej strony sposób na pozytywną kreację wizerunku, z drugiej zaś stały proces jego ochrony.

Działania w ramach SERM mogą mieć bardzo różny wymiar, od doradczego lub interwencyjny; mogą być prowadzone stale albo w regularnych odstępach czasowych.

Wizerunek w sieci jest kreowalny i zależy od nas. Ważne abyśmy mieli świadomość tej plastyczności, a jednocześnie zagrożeń, jakie niesie ze sobą brak kontroli nad nim – podsumowuje Łukasz Kluczny, Traffic Manager GRUPA 365 NET.

GRUPA 365 NET

to innowacyjna agencja działająca w obszarze cross-marketingu zintegrowanego wpieranego najnowszymi osiągnięciami technologii w dziedzinie komunikacji PR.Proponujemy kompleksową obsługę 360 oraz doradztwo w obszarze strategii reklamy, marketingu, promocji i PR. Jesteśmy ekspertami działań online w sieci Internet - gdzie rozwijamy projekty o silnym potencjalne komercjalizacji.

NR1WINTERNECIE.pl

 to nasz adres www i miejsce, o które zabiegamy dla naszych klientów.

Więcej na: http://www.NR1wINTERNECIE.pl 

http://www.grupa365net.pl oraz http://www.facebook.com/grupa365net 

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu