Reklama internetowa wg wydawców: jaki był 2020 roku, co wydarzy się w 2021 roku?

2020 rok w branży marketingu internetowego podsumowują dla Wirtualnemedia.pl menedżerowie z największych wydawców  i organizacji branżowych. Prognozują też wydarzenia i trendy na rozpoczynający się rok.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021,7170417693223041a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-2020-roku-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2021,7170417098315905a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-jak-uplynal-2020-rok-co-wydarzy-sie-w-2021,7170416106976897a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-branza-eventowa-perspektywy-na-2021,7170415395190913a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2020-w-branzy-public-relations-co-wydarzy-sie-w-2021,7170414117001345a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-podsumowuja-2020-rok-w-reklamie-internetowej-co-wydarzy-sie-w-2021,7170413142300289a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-outdoor-podsumowanie-roku-2020-najwazniejsze-prognozy-na-2021,7170412099331713a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-podsumowanie-roku-2020-jaki-bedzie-2021,7170411673245825a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-w-influencer-marketingu-prognozy-na-2021,7170410734724737a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-podsumowuja-2020-roku-prognozuja-wydarzenia-i-trendy-na-2021,7170409984697985a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-wedlug-wydawcow-podsumowanie-2020-prognozy-na-2021,7170409315124865a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-vod-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021-rok,7170408568485505a ##

 

Przemysław Mańkowski, VP sales w Wirtualna Polska Media

grafika

Wydarzenie rokuDebiut giełdowy Allegro, premiera polskiej gry „Cyberpunk 2077”. Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuOsobiście ciężko mi mówić o porażce w roku Covid-19.  Biuro Reklamy Wirtualna Polska Media znacząco przekroczyło założenia budżetowe i wg niezależnych badań wciąż zwiększa udziały rynkowe. Trend roku / Człowiek rokuPandemia bardziej uwypukliła znaczenie kultury organizacyjnej, poziomu zaangażowania oraz zaufania do liderów.  Zyskiwały organizacje otwarte na zmianę i elastycznie dostosowujące się do szybko zmieniającego się otoczenia. Jak pandemia wpłynęła na branżęWidzieliśmy jeszcze większe skupienie się marketerów na analizie ROI z kupowanych kampanii. Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku- Utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania zespołów w potencjalnie kolejnym roku z Covid-19;- Predykcje dynamiki PKB Polski.

 

Radosław Wierzbiński, strategy & innovation director w biurze reklamy Ringier Axel Springer Polska

grafika

Wydarzenie rokuW roku, w którym wielu nie śniły się jakiekolwiek wydarzenia biznesowe, marce Business Insider udało się zrobić wydarzenie bez precedensu. Łącząc siły z oddziałami BI na świecie w październiku br. zorganizowano Business Insider Global Trends Festival, 5-dniową konferencję online, gdzie 250 ekspertów na trzech kontynentach i w różnych strefach czasowych dzieliło się swoimi insightami, refleksjami i prognozami dotyczącymi rozwoju biznesu, marketingu czy kwestii środowiska naturalnego.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuSam fakt przejęcia Polska Press przez Orlen, jak i sposób komunikacji powodów tego ruchu.

Trend roku / Człowiek rokuW 2020 roku dużo mniej niż wcześniej mówiliśmy „ja”, a dużo więcej „my”.  Empatyczność i myślenie solidarnościowe stały się jednak nie tylko ludzkim odruchem, ale także narzędziem budującym doświadczenia z markami i produktami, czego przejawem były chociażby akcje realizowane przez stacje telewizyjne czy projekt „Biznes kocha biznes” Onetu. Trzymając się wątku kolektywności powiedziałbym zatem, że człowiekiem roku byli - jakkolwiek górnolotnie by to nie brzmiało - wszyscy uczestnicy rynku reklamowego w Polsce, którzy przetrwali trudne kilka miesięcy, zawiązywali nowe bądź rewidowali dotychczasowe relacje biznesowe, szybko adoptowali do zmieniających się warunków.

Jak pandemia wpłynęła na branżę?By dobrze zrozumieć, jak bardzo pandemia wpłynęła na branżę, wystarczy zobaczyć, jak bardzo zmieniło się nasze prywatne życie w ostatnich miesiącach. Trochę tęsknimy za starymi czasami, a już dawno żyjemy nowym życiem i korzystamy z jego możliwości i szans. W pewnych aspektach powróciliśmy do podstaw i fundamentów jak pieczenie chleba, z drugiej robimy zupełnie nowe rzeczy i zdobywamy nowe kompetencje manualne czy językowe.W branży było tak samo.

Jedni wrócili do podstaw i rewizji 4P czy nawet 7P przez pryzmat COVID-19, co skutkowało nie tylko optymalizacjami kosztowymi, ale także nowymi produktami, kanałami ich promocji czy partnerstwami biznesowymi. Tematy dotyczące misji i wizji (słynne purpose) wyszły z sal zarządów i stały się przedmiotem otwartej dyskusji (często teamsowej 😉) z pracownikami i konsumentami. Więcej było też prawdziwej chęci i potrzeby podnoszenia kompetencji czy rozwoju nowych umiejętności (w szczególności w kontekście kanału digital i działań transformacyjnych).  W projekcie wiedzowym dla marketerów Impact Academy przeprowadziliśmy np. kilkanaście webinariów, a każdy gromadził po kilkaset osób.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku1. Jak zadbać o marki w walce o postcovidową efektywność?2. Jak strategicznie i z sukcesem podejść do „cookieless world” w gronie klient-agencja-wydawca?3. Jak nie zapomnieć o tym, co wydarzyło się w 2020 roku i wykorzystać te lekcje na polu prywatnym i zawodowym?

 

Bartosz Wysocki, dyrektor handlowy grupy Gazeta.pl

grafika

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku była pandemia koronawirusa, chociaż dla mnie ważny jest jej pozytywny aspekt. Wszyscy dostaliśmy rykoszetem, ale ta bezprecedensowa sytuacja pokazała także, że istnieją partnerskie relacje pomiędzy reklamodawcami a wydawcami. I jedni, i drudzy sprawdzili się, będąc elastycznymi, dzięki czemu zachowaliśmy płynność finansową branży reklamowej. Dodatkowo, pandemia przyspieszyła, a w niektórych miejscach uruchomiła digitalową rewolucję.

Drugim niezwykle ważnym wydarzeniem była wyjątkowo szybka zgoda na przejęcie Interii przez Polsat, która realnie może wpływać na obraz całego rynku mediowego w Polsce. I gdy myśleliśmy, że w 2020 roku już nic się nie wydarzy, dowiedzieliśmy, że Orlen wchodzi na rynek medialny i będzie przejmował  Polska Press, kontynuując tym samym proces repolonizacji mediów.

Sukces rokuZa sukces roku można uznać świąteczną reklamę Apartu w wersji Klubu Komediowego, czyli genialny viral zrobiony ze smakiem, który tylko dodał pozytywnych emocji podczas oglądania nowej wersji spotu. To także świetna reakcja Apartu doceniająca tę przeróbkę.

Trend roku / człowiek rokuTrendem roku jest szeroko rozumiana digitalizacja życia, wywołująca ogromne zmiany w codzienności konsumentów, ale także wpływająca na rynek reklamy. Same trendy na tym rynku podczas pandemii oparłbym na trzech filarach - są to: partnerstwo pomiędzy uczestnikami, jakość powierzchni i prostota rozwiązań. Dzięki elastyczności nas wszystkich rynek działał. Klienci wiedzieli, że jako media stoimy po tej samej stronie i mierzymy się z tymi samymi wyzwaniami. To dlatego mieli do nas zaufanie i wierzyli, że będziemy szybko reagować na każdy sygnał z rynku, pozwalający przetrwać naszym klientom. Także jakość powierzchni reklamowej była ważna jak nigdy dotąd.

Kluczowe okazało się wydanie pieniędzy jeszcze lepiej niż przed pandemią. I na koniec istotna była prostota rozwiązań. W roku, w którym w czasie rzeczywistym trzeba było dopasowywać działania, kreacje reklamowe czy plany mediowe, to właśnie najprostsze rozwiązania wygrywały.

Wszyscy ludzie z rynku reklamy online zasługują na miano ludzi roku. Warte docenienia jest dla mnie to, że zespół Gazeta.pl tak sprawnie zaadaptował się do nowej rzeczywistości, dzięki czemu staliśmy się liderem covidowego modelu pracy. Dodatkowo, mimo trudnego rynku i nowej rzeczywistości, wszyscy pracownicy portalu nie przestali walczyć o swoje medium. Bez chwili zawahania wspierali się wzajemnie w najtrudniejszych momentach, a Gazeta.pl stała się dzięki nim jeszcze mocniejsza. Tytuł ten należy się też wszystkim klientom, domom mediowym i agencjom, dzięki którym mogliśmy i możemy działać, a także konkurencji, z którą wspieraliśmy się nawzajem, gdy przyszłość rysowała się w czarnych barwach.  

Jak pandemia wpłynęła na branżę?Po pandemii rynek reklamy na pewno się zmieni. Tak, jak wspomniałem, na pewno wzrośnie znaczenie mediów dostarczających jakościowe rozwiązania reklamowe i powierzchnie z najwyższymi jakościowymi parametrami. Już teraz widać, że te media radzą sobie najlepiej. Rok 2020 to także czas nauki działania w warunkach niepewności i ciągłych poszukiwań nowych szans, które w trakcie pandemii się pojawiły lub wzmocniły.

W Gazeta.pl wykorzystaliśmy je np. poprzez oferowanie formatów „pandemicznych” dla branży moto, której klienci nie mogli fizycznie udać się do salonów. To także czas wirtualnych wydarzeń. Sukces Męskiego Grania marki Żywiec w wersji online bez fizycznych koncertów, ale jednak z dużą dawką muzycznych emocji, pokazał, że w świecie cyfrowym wszystko jest możliwe.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuWyzwania przed rynkiem będą takie same jak w 2020 roku – spełnianie oczekiwań klienta w zakresie jakości powierzchni i bezpiecznego otoczenia jego komunikacji. Pojawi się jednak jeszcze jedna ważna kwestia, czyli zapowiadane od dawna wyłączenie 3rd party cookies w przeglądarce Chrome. Niektórzy gracze, w tym Gazeta.pl wraz z partnerami – jako pierwsi w Polsce, już przetestowali wykorzystanie danych 1st party i targetowanie w oparciu o nie. Nikt jednak do końca nie wie, jak to wpłynie na cały rynek reklamy online na świecie.

Warto także wspomnieć o konieczności angażowania się marek mediowych w sprawy ważne społeczne, czyli mindfulness. Także na tym polu jesteśmy bardzo aktywni – w tym roku zorganizowaliśmy kilka ważnych akcji, w tym zbiórkę pieniędzy na respiratory czy pomoc dla Bejrutu.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów Polskich Badań Internetu, Gemiusa, IAB Polska i Akademii Leona Koźmińskiego

Paweł Laskowski, prezes Polskich Badań Internetu

grafika

Wydarzenie rokuDla mnie wydarzeniem roku było uruchomienie naszego badania cross-mediowego Mediapanel. To wyjątkowy projekt, pierwszy taki na polskim rynku. Przy wspólnym wysiłku wspólnym wysiłku wydawców internetowych, nadawców radiowych udało się przygotować wyjątkowe narzędzie, którego nie miało swojego odpowiednika na rynku. Trzeba tutaj podkreślić wkład firmy Gemius, która zarówno opracowała produkt od strony metodologicznej i informatycznej, jak i w trakcie trudnego czasu pandemii zrekrutowała panelistów, którzy używają smartfonów ze specjalnym oprogramowaniem od mierzenia konsumpcji mediów elektronicznych. Dzięki zastosowaniu tej i innych technologii mamy najbardziej dokładne badanie łączące wyniki konsumpcji internetu, telewizji i radia.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPandemia spowodowała duże turbulencje na rynku reklamowym. Sporo firm ograniczyło swoje wydatki - zrobiły to sektory motoryzacyjny i finansowy, które tradycyjnie dają rynkowi reklamowemu największą siłę wzrostu. Także sektor turystyczny i transportowy w związku z ograniczeniem mobilności musiał zrezygnować z intensywnego promowania się. Z drugiej strony, były sektory, które pomogły nadrabiać straty - chociażby telekomunikacja i sektor farmaceutyczny, gdzie w 2020 roku zanotowano zwiększone wydatki.

Trend roku / człowiek rokuW związku z zapowiadanym wycofaniem third-party cookies z przeglądarek internetowych w ciągu ostatniego roku, w sektorze wydawców internetowych wzrosło znaczenie first-party cookies. Wydawcy przygotowują się też na wyłączenie cookie w najpopularniejszej w Polsce przeglądarce internetowej Chrome, która obecnie ma 64 proc. udziału w polskim rynku według rankingu przeglądarek Mediapanel. Warto wspomnieć, że podejmowane są już pierwsze próby działań reklamowych wyłącznie w oparciu o first-party cookies. Jedną z pierwszych udanych kampanii tego typu w Polce i w Europie, przeprowadziły w tym roku firmy Agora, Adform, Grupa Żywiec, Yeldbird i Starcom.

Przewiduję, że w związku z tą zmianą w reklamie internetowej zarysują się trzy tendencje. Po pierwsze - największe znaczenie będzie miała reklama kontekstowa, zanonimizowana, niewykorzystująca ani first- and third-party cookies. Po drugie - zaczynają być stosowane rozwiązania oparte o wąskie grupy użytkowników i historycznie zagregowane dane, np. kohorty Google. Po trzecie - pojawi się reklama personalizowana oparta o loginy użytkowników i dane zgromadzone przez wydawców. Póki co, trwa okres przejściowy i na razie możemy jeszcze wykorzystywać dane oparte o third-party cookies.

Jak pandemia wpłynęła na branżęBiorąc pod uwagę wyniki naszych badań, możemy mówić o dwóch rodzajach wpływu. Pierwszy to przyrost liczby internautów, co było widać zwłaszcza w marcu i kwietniu br. 

Drugi to zmiana konsumpcji różnych typów serwisów internetowych - jak pokazują nasze badania, wzrosło zainteresowanie serwisami z kategorii informacje i publicystyka, co było szczególnie obserwowalne podczas obostrzeń podczas pierwszej fali pandemii w marcu 2020 r. i drugiej fali w październiku 2020 r. Najpierw internauci szukali informacji o kolejno wprowadzanych obostrzeniach, ale też o postępach pandemii. Z kolei wytchnienia szukaliśmy przede wszystkim w serwisach z kategorii kultura i rozrywka, które zyskały użytkowników zwłaszcza w marcu br.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuW nadchodzącym roku stoją przed nami cztery duże wyzwania. Pierwsza ich grupa wiąże się z naszym produktem badawczym, Mediapanelem, dzięki któremu możemy spodziewać się optymalizacji wydatków reklamowych na bazie statystyk badań cross-mediowych. W najbliższym czasie czeka nas wdrożenie pomiaru treści stream z opcją przyjęcia wspólnego mianownika rozliczeniowego dla wszystkich mediów.

Rynek przygotowuje się także na wdrażanie rozwiązań opartych na first-party cookies i logged users. Pozwoli to uniezależnić ekosystem reklamowy od third-party cookies.

Trzecia grupa wyzwań wiąże się z wdrożeniem dyrektywy audiowizualnej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej przepisom będą podlegały emisje wideo w internecie. Umożliwi ona też rozwój produktów dynamic ad insertion.

Kolejne wyzwanie będzie się wiązało z wydatkami reklamowymi. Tutaj rynek będzie miał sporo do nadrobienia, ale przewiduję, że stanie to się szybko - już w drugiej połowie 2021 roku.

 

Lucyna Koba, business development director w Gemiusie

grafika

Wydarzenie rokuChyba nie będę oryginalna: najważniejszym wydarzeniem mijającego roku dla reklamy internetowej był historyczny i bezprecedensowy spadek wydatków na reklamę online. W pierwszym półroczu 2020 po raz pierwszy osiągnęły one ujemną dynamikę (-4,5 proc. wg IAB AdEx).

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKryzys roku 2020 to równocześnie jego najważniejsze wydarzenie. Spadek wydatków na reklamę - nie tylko internetową – spowodował spore perturbacje w branży. Niestety kryzys uderzył mocniej w wydawców lokalnych. Spadki dotknęły właściwie wszystkie formaty reklamowe – z wyjątkiem reklamy w wyszukiwarkach i programatycznej. Była to reakcja reklamodawców na lockdown i znaczne ograniczenia w handlu i innych usługach. Oprócz wstrzymania budżetów reklamowych ich ciężar przesunął się na działania performance’owe kosztem reklamy wizerunkowej.

Trend roku / Człowiek rokuZarówno w reklamie internetowej, jak i w ramach pozostałych mediów, rosnący trend to konsolidacja wydawców i związane z tym cross-mediowe potrzeby. Zapowiedź powstania na naszym rynku JICa i wsparcie jednoźródłowych cross-mediowych badań konsumpcji mediów jest wyrazem coraz większej dojrzałości rynku zarówno po stronie wydawców, jak i reklamodawców. To również wynik rosnącej potrzeby zbadania współkonsumpcji internetu i telewizji linearnej.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPowrót budżetów przeznaczanych na reklamę online do poziomów sprzed pandemii.Omnichannelowe podejście do planowania mediów – z uwzględnieniem duplikacji widowni pomiędzy nimi.Świat bez cookies: coraz bliższa rzeczywistość dla reklamy internetowej.

Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska

grafika

Wydarzenie rokuRok 2020 obfitował w wydarzenia istotne dla całej branży reklamowej, a jednym z godnych wyróżnienia jest premiera Programu poprawy jakości QUALID. Branża cyfrowa od lat dba o to, aby jakość oraz transparentność ekosystemu reklamowego była jak najwyższa. W odpowiedzi na oczekiwania rynku postanowiliśmy kontynuować i wzmocnić działania w obszarze jakości i wzorem najbardziej zaawansowanych rynków Europy Zachodniej i USA, zdecydowaliśmy wprowadzić kilka rozwiązań, które spięliśmy pod szyldem QUALID. Program ten powstał po miesiącach intensywnych prac oraz konsultacjach z najlepszymi ekspertami rynku.

Ma on na celu opracowanie, gromadzenie, propagowanie pozytywnych i skutecznych rozwiązań, które przyczyniać się będą do poprawy jakości reklamy cyfrowej, co z kolei przełoży się na zwiększone zaufanie reklamodawców. Działania prowadzone w czterech obszarach: brand safety, fraud, programmatic, viewability nastawione są na edukację rynku -  tłumaczenie tego,  na czym polegają negatywne zjawiska, w jaki sposób wydawcy, firmy sektora adtech czy agencje i domy mediowe mogą sobie z nimi radzić. W przyszłości Program QUALID będzie rozwijany i rozszerzany o kolejne elementy, które odpowiadać będą bieżącym wyzwaniom rynkowym.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuWedług badania AdEx rok 2020 przyniósł pierwszy historyczny spadek wartości reklamy online, ale mimo świadomości nadciagającego kryzysu i niezwykle trudnej sytuacji w wielu branżach, patrzymy optymistycznie w przyszłość. Widać wyraźnie, że konsumpcja wewnętrzna nie załamała się, co powinno pozytywnie wpłynąć na utrzymanie wydatków reklamowych. O cięciu budżetów przez reklamodawców wiedzieliśmy praktycznie od końca pierwszego kwartału bieżącego roku, a rzeczony spadek rozpatrujemy jako chwilowy przysiad przed wyskokiem w górę. Jestem przekonany, że w kolejnych kwartałach sytuacja będzie się stabilizować i reklama online wróci na ścieżkę wzrostu.  

Trend rokuTrendem, który obserwujemy od paru lat, jest intensyfikacja zjawiska multiscreeningu oraz zmiana jego formy. Rośnie grono użytkowników sieci, którzy nie korzystają z tradycyjnej telewizji, dlatego jego definicja nie zamyka się już w jednoczesnym korzystaniu z telewizji i internetu, jak to miało miejsce przez ostatnich kilkanaście lat. Coraz częściej możemy mówić o multiscreeningu w modelu „www + www”, nawet jeśli odbywa się na dużym ekranie telewizora. Prawidłowe zrozumienie mechanizmów i ewolucji tego zjawiska jest kluczowe do prowadzania efektywnych wielokanałowych działań reklamowych.

Tradycyjna telewizja w walce o uwagę odbiorców powoli jest zastępowana przez media cyfrowe, dlatego działania marketingowe podążając za konsumentem muszą te zmiany brać pod uwagę. Adaptacji musi ulec cały wachlarz narzędzi marketingowych, co naturalnie przełoży się na zmianę podziału tortu reklamowego pomiędzy różne kanały.

Najważniejsze wyzwania w 2021 rokuBez wątpienia w 2021 roku wszyscy będziemy skupieni na procesie wychodzenia z pandemicznego zastoju, zarówno w skali makro dotyczącej odbudowy gospodarek, jak i mikro czyli odnoszącej się do naszej codzienności. Na przestrzeni ostatnich miesięcy obserwujemy nie tylko dynamiczną transformację życia zawodowego, ale również zmianę paradygmatów na każdej płaszczyźnie. Wiele elementów w post-pandemicznym świecie trzeba przedefiniować lub zbudować na nowo.

Należy się spodziewać, że wszyscy będziemy kładli coraz większy nacisk na kwestię szeroko pojętej jakości. Będzie to miało bezpośrednie odbicie w działaniach branży reklamy internetowej ponieważ coraz więcej marek będzie łączyć kreatywność z budowaniem szczerej relacji z odbiorcami, przede wszystkim opartej na wzajemnym zaufaniu. Jest to moment obrotowy dla naszej branży, ponieważ musimy przebudować funkcjonujący do tej pory model ekosystemu reklamowego, umacniając bardziej niż do tej pory filar dotyczący jakości oraz transparentność. Wysiłki, które włożymy w tę odbudowę, przypieczętują silną pozycję reklamy internetowej w przyszłości. Szanse rysujące się przed nami w 2021 roku to impuls do działania, aby wykorzystać ten przełomowy moment i pogłębić relację z konsumentem, która będzie bardziej osobista i trwała, a przede wszystkim jakościowa.

 

Dagmara Plata-Alf, Akademia Leona Koźmińskiego

grafika

Wydarzenie rokuRok 2020 z pewnością należał do nietypowych i pandemia oraz jej wpływ na wydarzenia i ich masową digitalizację jest dla mnie w dużej mierze wydarzeniem samym w sobie. Realizacja spotkań takich jak websummit czy też I love marketing jedynie w formule zdalnej nie tylko uważam za niesamowite przedsięwzięcia i wyzwania zarówno dla organizatorów wydarzeń, jak i prelegentów, ale także oceniam jako w pewnym sensie przełomowe. Uważam bowiem, że spotkania stały się bardziej dostępne dla wielu osób, które dotychczas nie mogły w nich uczestniczyć. Nie tylko spotkania branżowe, czy też tematyczne to takie, które przeszły z tego tytuły przemianę – możemy śmiało powiedzieć, że cały świat reklamy, w tym tej internetowej musiał dostosować się do nowych warunków ograniczonych możliwości realizacji chociażby nowych produkcji spotów video z udziałem ludzi, realizacji sesji zdjęciowych, czy też po prostu zmierzeniem się z faktem, iż część firm, z którymi do tej pory współpracowali walczy o przetrwanie i szuka oszczędności zaczynając od cięć w obszarze budżetu reklamowego.

To jest mocno widoczne chociażby w raporcie IAB AdEx, zrealizowanym z PwC, z którego wynika, że na reklamę online w pierwszym półroczu 2020 roku przeznaczyliśmy środki w wysokości 2,287 mld zł wobec 2,394 mld zł w analogicznym okresie 2019 roku. Oznacza to historyczny spadek o 4,5 proc. rok do roku, a to jeszcze nie pełne podsumowanie, które zawierając wyniki ostatniego kwartału, w mojej ocenie najtrudniejszego, będzie pokazywało skalę zawirowań z jakimi mamy do czynienia w branży reklamowej.

Sukces rokuOsiąganie sukcesów a często wręcz innowacyjność i kreatywność sprawiły, że w 2020 roku polskie kampanie zostały wyróżnione aż dziesięcioma statuetkami w prestiżowych konkursach MIXX Awards Europe i Research Awards 2020, organizowanych przez IAB Europe. Uznanie na forum europejskiej branży reklamowej i wyróżnienie takich realizacji, jak chociażby „Bitwa o Neta” zrealizowana przez Artegence dla PKO Bank Polski czy jak „Jak TO Robić?” zrealizowana przez Abstra dla Durex / Reckitt Benckiser spośród kilkuset kampanii z całej Europy uważam za niebywały sukces całej branży.

Porażka rokuRok 2020 to rok wymagający wyjątkowej transparentności w sieci internetowej. To czas kiedy zostaliśmy dosłownie często „przykuci” do naszych komputerów, czy też urządzeń mobilnych a tym samym często bardziej czujni. Spowodowało to dla mnie weryfikację wiarygodności i sprawiło, że z dystansem zaczęliśmy podchodzić chociażby do szeroko rozumianego influencer marektingu czy też cause related marketingu.

W przypadku tego pierwszego na pewno w związku z powyższym na uwagę zasługuje wykorzystanie przez influencerów popularności ruchu społecznego i ty samym tagów #strajkkobiet #piekłokobiet w celu zwiększenia zasięgów reklamowanych produktów.

Z kolei akcją, którą zapamiętamy na długo i która będzie jeszcze odbijać się szerokim echem, jest tegoroczna edycja akcji zorganizowanej przez sklep Moliera 2 na rzecz Fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową, która nie tylko pokazała siłę marketingu wirusowego, ale też stała się solidną marketingową nauczką dla wielu ze względu na sposób przeprowadzenia tej akcji.

Rozczarowanie roku„Cyberpunk 2077”… Z jednej strony długo wyczekiwana pozycja przez fanów gier, której reklamy mogliśmy zobaczyć dosłownie wszędzie, w tym na Times Square, czyli jednym z najdroższych i wręcz ikonicznych miejsc Nowego Jorku a z drugiej po prostu rozczarowanie. Dla mnie to przykład sytuacji, kiedy fakt dosłownego „wyskakiwania z lodówki”, w mojej ocenie przyczynia się tak do masowej rozpoznawalności gry, jak i masowego kryzysu, gdy okazuje się ona nie tym produktem, którego finalnie oczekiwali klienci.

Kryzys rokuRok 2020 był pełen zawirowań na rynku reklamowym, w tym reklamy internetowej. Za w szczególności trudną sytuację uznaję konieczność zmierzenia się przez reklamodawców z faktem, iż większość przeglądarek wycofała wsparcie dla 3rd party cookies, a Google zapowiada podobny ruch w kontekście swojego Chrome’a już za dwa lata, co w praktyce ogranicza nasze możliwości docierania do użytkowników, którzy są przez algorytmy uważani za naszych potencjalnych klientów na bazie ich profilu behawioralnego i zachowań w sieci internetowej. Kolejny rok będzie w związku z tym stanowił na pewno nie ma małe wyzwanie właśnie w tym obszarze.

Człowiek rokuNa szczególną uwagę w tym roku zasługują wg mnie działania Igora Klaji (prezesa zarządu spółki OTCF będącej właścicielem marki 4F) i tym samym realizowana przez markę kampania #Jestem4F, która nie tylko jest przykładem świetnej i przemyślanej realizacji, ale też odzwierciedla od lat kultywowanego ducha firmy poprzez zaangażowanie do jej realizacji nie tylko profesjonalnych sportowców, ale też influencerów, przyjaciół marki oraz pracowników OTCF.  

Kampania rokuZ całą pewnością odpowiadam w liczbie mnogiej: nie kampania a kampanie. Ten rok wymagał niebywałej kreatywności, ale też wspomnianej przeze mnie wielokrotnie odwagi i transparentności. Postanowiłam w związku z powyższym wyróżnić na swojej liście trzy, które mocno zarysowały się w mojej pamięci.

„Historia pokazuje, że zawsze damy radę przejść na TY” – kampania podkreślała, jak wielką rolę stanowią relacje, a odwołanie do historii po mistrzowsku prezentowało, że Polacy wielokrotnie zmagali się z trudnymi sytuacjami, ale zawsze potrafili być razem. Razem potrafią być i w czasie pandemii, gdzie respektując wytyczne i w bezpiecznej odległości dalej mogą skracać dystans w relacjach.

ęśąćż – test na produkcji  i niewłaściwa wiadomość wysłana do klientów nie musi oznaczać katastrofy – reakcja mBanku to dla mnie przykład doskonałej reakcji na błąd, ale również pokazuje, że stary, dobry RTM ma się doskonale i dalej działa!

„Wiemy, że Whopper to najlepsza opcja, ale zamówienie BigMaca też wydaje się teraz spoko opcją” - oświadczenie Burger King zachęcającę do zakupów u konkurencji  to dla mnie przykład wzajemnego wsparcia i solidarności, który zresztą stał się okazją do modyfikacji tego przekazu i sprawił, że o kryzysie w branży gastronomicznej przypomniało sobie wielu konsumentów.

Premiera, nowość rokuPremierowa kampania marki Purios (piany natryskowe PUR) wykorzystująca AI w filmach instruktażowych przeznaczonych na rynki zagraniczne z racji innowacyjności zasługuje na naszą szczególną uwagę. Technologia modyfikacji twarzy sprawiła bowiem, że polski aktor wypowiada się w wielu językach. To doskonała odpowiedź na ducha pandemicznych czasów - pozwala bowiem nie angażować dodatkowych aktorów, ekip produkcyjnych, czy organizować kolejnych dni zdjęciowych, które byłyby wymagane przy tradycyjnej realizacji.

Trend rokuReklamy w grach! Jeżeli ktokolwiek grał w jakąkolwiek grę mobilną w 2020 roku, wie, o czym mówię. I zdarzyło się to z pewnością kilka razy. ;-) Chociaż zmuszanie do oglądania 30-sekundowej reklamy w celu kontynuowania postępów w ulubionej grze może być irytujące, jest niewątpliwie jednym z najczęstszych działań wykonywanych przez twórców gier we współpracy z markami, aby ich gra była dostępna bezpłatnie.

Prognoza na 2021 rokMyślimy, że trudny rok za nami, ale w odniesieniu do reklamy myślę, że dopiero przed nami. Ograniczone budżety, wyzwania technologiczne i wpływ norm prawnych na działania reklamowe z pewnością będzie utrudniał nam nasze realizacje. Myśląc w związku z tym o kolejnym roku na pewno zwracam szczególną uwagę na wpływ blokowania plików cookie i ograniczania czasu ich życia przez przeglądarki internetowe.

Z pewnością będzie to dla nas solidne wyzwanie, które nie tylko znacząco utrudni działania związane z kierowaniem reklam, ale też odbije się echem na firmach zajmujących się programmaticiem, czy też retargetingiem. Z drugiej strony uważam, że te wyzwania będą również pojawiały się po stronie odbiorców - często zmęczonych „onlinem”, których uwagę będziemy musieli przyciągnąć i skupić.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"