Resort twierdzi, że gigant mediów społecznościowych ponad 2,6 tys. razy odmówił rekrutacji lub zatrudnienia na wysoko opłacane stanowiska wykwalifikowanym Amerykanom. Zamiast tego wybrał na te pozycje osoby na tymczasowych wizach, w tym H-1B dla osób udających się do USA w celu wykonywania zawodu specjalistycznego i podjęcia zatrudnienia u konkretnego pracodawcy.
"Facebook celowo stworzył system zatrudniania, w którym odmawiał wykwalifikowanym pracownikom z USA sprawiedliwych szans do zdobycia wiedzy o stanowisku i ubiegania się o nie" - utrzymuje w swoim pozwie ministerstwo sprawiedliwości.
Rzecznik Facebooka Daniel Roberts przekazał, że firma "kwestionuje zarzuty". Zapewnił przy tym o współpracy z ministerstwem sprawiedliwości.
Czytaj także: Facebook, YouTube i Twitter będą skuteczniej walczyć z fake newsami o szczepionkach na Covid-19

Wizy H-1B są często wykorzystywane przez amerykańskie giganty technologiczne w celu sprowadzenia do Stanów Zjednoczonych wysoko wykwalifikowanych pracowników. Krytycy takiego postępowania uważają, że przepisy regulujące wizy są zbyt łagodne i zbyt łatwo jest zastąpić amerykańskich pracowników tańszymi spoza kraju.
Branża sprzeciwia się działaniom mającym na celu ograniczenie imigracji zagranicznych pracowników. Argumentuje to tym, że w USA nie ma wystarczającej liczby absolwentów ścisłych kierunków studiów, by sprostać zapotrzebowaniu rynku m.in. w obszarze sztucznej inteligencji.
Według majowego raportu think tanku Economic Policy Institute (EPI) wśród 30 firm, które zatrudniają w USA najwięcej pracowników z wizami H-1B znajdują się m.in. Amazon, Microsoft, Walmart, Alphabet's Google, Apple i Facebook. Z raportu wynika, że statystycznie wielkie firmy płacą sprowadzonym pracownikom poniżej lokalnej mediany wynagrodzenia na takich stanowiskach.

Pozew ministerstwa sprawiedliwości przeciwko Facebookowi to kolejne pole starcia administracji prezydenta USA Donalda Trumpa z Doliną Krzemową. Przywódca USA oraz republikańscy parlamentarzyści w ostatnich tygodniach często zarzucają amerykańskim mediom społecznościowym cenzurę przy moderowaniu treści. Facebook i Twitter odpierają te zarzuty, utrzymując że ich celem jest walka z dezinformacją.
Przychód Facebooka sięgnął w III kwartale 2020 roku 21,47 mld dolarów. To o 22 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2019 (17,65 mld dolarów). Przychód z reklam firmy wyniósł 21,22 mld dolarów, co oznacza wzrost także o 22 proc. w ujęciu rocznym. Facebook zanotował w III kwartale bieżącego roku zysk netto w wysokości 7,85 mld dolarów, w porównaniu do 6,09 mld dolarów zysku w III kwartale roku 2019 (+29 proc.).











