Rola ICT w szkolnictwie - nowy raport firmy Ericsson

  • Szkoły średnie we Wschodniej Afryce były gospodarzami rocznego badania mającego na celu zrozumienie, jak infrastruktura i wsparcie szkoleniowe w zakresie teleinformatyki (Information and Communications Technology - ICT) mogłoby udoskonalić szkolnictwo
  • W ciągu jednego roku nauczyciele zgłosili znaczącą poprawę, jeżeli chodzi o umiejętności i komfort korzystania z ICT do celów edukacyjnych
  • Badanie wprowadza zalecenia dotyczące kluczowych obszarów interwencji dla skutecznej i zrównoważonej integracji ICT w szkołach dla potrzeb poprawy wyników uczenia się.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Wspólne badanie przez działanie (collaborative action research - CAR) sfinansowane przez firmę Ericsson i zarządzane niezależnie przez zespół multidyscyplinarnych ekspertów z Instytutu Ziemi na Uniwersytecie Columbia, Columbia University Teachers College, Uniwersytetu Nairobi w Kenii oraz Uniwersytetu Kampala w Ugandzie pozwoliło stwierdzić znaczący potencjał w zakresie usprawnienia procesów nauczania i uczenia się przy użyciu narzędzi teleinformatycznych. W szczególności, takie wnioski są uzyskiwane wyłącznie wtedy, gdy narzędzia te są odpowiednio zaprojektowane i zapewnione jest właściwe wsparcie dotyczące infrastruktury i ciągłego rozwoju zawodowego dla nauczycieli.

Badacze pracowali przez jeden rok nad zrozumieniem skutków, możliwości i wyzwań związanych z integracją ICT w szkołach oraz z procedurami nauczania. W tym celu, kadra uniwersytecka i nauczyciele blisko współpracowali ze sobą przez okres jednego roku w czterech wiejskich szkołach w Kenii i Ugandzie.

Przeprowadzone wywiady, warsztaty szkoleniowe, badania ankietowe i obserwacje wskazują na znaczącą poprawę w nauczaniu i uczeniu się, gdy narzędzia oraz zasoby ICT są dobrze zaprojektowane z uwzględnieniem infrastruktury i środowiska szkoły, oraz gdy nauczyciele mają zapewnione ciągłe szkolenie i rozwój zawodowy w zakresie optymalizacji tych zasobów w swoich klasach.

Wyniki badania wskazują, że w ciągu roku kierowane użytkowanie, szkolenia i warsztaty związane z rozwojem zawodowym pozwoliły zapewnić istotne wsparcie dla nauczycieli koncentrujących się nad wykorzystaniem ICT w swoich klasach. Nastąpił znaczący wzrost zgłaszanych przez nauczycieli umiejętności i komfortu korzystania z ICT do celów edukacyjnych, jak również obserwowanego wykorzystania ICT w swoich klasach. Przykładowo, podczas gdy na początku projektu tylko 21% nauczycieli uważało się za „zaawansowanych” użytkowników ICT pod koniec odsetek ten wzrósł do 45%. W toku projektu zaobserwowano również 18% wzrost odnośnie zgłaszanego wykorzystania ICT w salach lekcyjnych.

 Badacze zestawili zalecenia w kilku kategoriach, obejmujące: 

  • Infrastrukturę fizyczną, politykę otwartego dostępu do sprzętu, gniazdka elektryczne we wszystkich salach lekcyjnych oraz bezpieczeństwo;
  • Infrastrukturę ICT, gdzie do podstawowych potrzeb należą sieci Wi-Fi, odpowiedni czas emisji oraz komputery i projektory;
  • Wzrost umiejętności pedagogicznych i wiedzy nauczycieli wraz z podstawowym szkoleniem ICT, gdzie rozwój zawodowy powinien być ułatwiony między innymi poprzez partnerstwa z lokalnymi uniwersytetami lub organizacjami pozarządowymi;
  • Zasoby nauczania i uczenia się typu open source, włączając wykorzystanie biblioteki zasobów online programu Connect To Learn i zwiększenie dostępności lokalnie istotnych zasobów online;
  • Uczestnictwo i wiedza studentów w zakresie ICT, zachęcające nauczycieli do przydzielania projektów badawczych online i projektów komputerowych; oraz
  • Wdrażanie partnerstw publiczno-prywatnych, nakłanianie wszystkich jednostek do zatrudniania lokalnych konsultantów zapewniających ciągłe wsparcie dla administratorów i nauczycieli, a także tworzenie partnerstw z lokalnymi decydentami i liderami branży telekomunikacyjnej dla potrzeb instytucjonalizacji integracji ICT na wszystkich poziomach kształcenia.

Profesor Jeffrey Sachs, dyrektor Instytutu Ziemi na Uniwersytecie Columbia i doradca specjalny Sekretarza Generalnego ONZ, powiedział: –Edukacja znajduje się w samym sercu rozwoju ekonomicznego i stanowi klucz do rozwiązania problemu ubóstwa. W dzisiejszej gospodarce światowej sukces każdego narodu zależy od wykształcenia ludzi, przez co ICT będzie w coraz większym stopniu znajdować się w centrum procesu edukacji. ICT oferuje nowe i kreatywne sposoby łączenia doświadczenia na sali lekcyjnej, nauki w domu, globalnego zasięgu oraz możliwości łączenia się studentów i nauczycieli z rozbudowywaną siecią nauki online obecnie dostępną na całym świecie. Wszystkie sale lekcyjne, od szkół podstawowych do szkolnictwa wyższego, ulegną dramatycznej, ekscytującej i wzbogacającej transformacji. 

– Efektywna integracja technologii z procedurami dydaktycznymi w ubogich w zasoby środowiskach wymaga powiązania ze sobą wielu kluczowych elementów dla umożliwienia ICT realizacji swojego wielkiego potencjału w zakresie poprawy wyników w nauce u studentów – kontynuował Sachs. – Niezawodna łączność, stałe doprowadzenie energii oraz szkolenie dla nauczycieli znajdują się wśród kluczowych elementów umożliwiających start. Opracowywanie nowych programów nauczania łączących naukę w trybie online i w klasie stanowi kolejny wysoki priorytet. Dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom i dynamicznemu partnerstwu ze światowymi liderami branży telekomunikacyjnej, wielkie i porywające możliwości są w zasięgu ręki. 

Elaine Weidman-Grunewald, wiceprezes firmy Ericsson i szefowa działu zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa (Sustainability and Corporate Responsibility) powiedziała: – Świat, gdzie wszystkie dziewczęta i chłopcy posiadają dostęp do edukacji na poziomie średnim, a wszyscy nauczyciele i studenci są podłączeni do zasobów wiedzy o odpowiedniej jakości poprzez łącza internetowe stanowi wizję, na której stworzono bibliotekę programu Connect To Learn. W XXI wieku, mobilna łączność szerokopasmowa oznacza, że dostęp do edukacji o wysokiej jakości nie powinien już stanowić przeszkody – w coraz większym stopniu możemy zaspokajać to fundamentalne prawo ludzkie. 

ICT w badaniu wpływu na edukację opracowano, przyjęto i oddano w zarządzanie zespołowi programu Connect To Learn, opartemu na Instytucie Ziemi na Uniwersytecie Columbia i Millennium Promise. Badanie zostało przeprowadzone przy finansowaniu i wsparciu technicznym firmy Ericsson.

O firmie Ericsson

Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, oferuje społeczeństwu sieciowemu efektywne rozwiązania działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają nam wszystkim swobodniej studiować, pracować i żyć w zróżnoważonych społecznościach na całym świecie.

Nasza oferta obejmuje usługi, oprogramowanie i infrastrukturę teleinformatyczną dla operatorów telekomunikacyjnych i firm z innych branż. Obecnie ponad 40 procent światowego ruchu mobilnego przechodzi przez sieci firmy Ericsson. Obsługujemy sieci klientów, z których korzystają ponad 2 miliardy abonentów.

Działamy w 180 krajach i zatrudniamy przeszło 100 000 pracowników. Forma Ericsson założona w 1876r., ma centralę w Sztokholmie. Firma Ericsson jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.

Zapraszamy na:

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+