Rosyjskie trolle polują w internecie na polskie marki. Francuskie brandy zostające w Rosji zbierają w internecie cięgi

W przestrzeni polskich social media i internetu działają grupy szerzące prorosyjską dezinformację, których celem jest atakowanie głównie polskich marek producenckich - wynika z analizy Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych na zlecenie Wirtualnemedia.pl. Jednocześnie marki Leroy Merlin, Auchan, Decathlon - decydujące się wciąż prowadzić biznes w Rosji, mierzą się w ostatnich dniach z silną krytyką w mediach społecznościowych, w przeciwieństwie do np. Burger Kinga, wycofującego się z kraju okupującego Ukrainę.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych wykonał dla Wirtualnemedia.pl analizę wypowiedzi i natężenia n w dyskusji internautów w sieci, na temat czterech marek - Leroy Merlin, Auchan, Decathlon i Burger King. Trzy pierwsze mimo presji społecznej nie wycofują się z Rosji, która prowadzi wojnę w Ukrainie, ostatnia pod naporem krytyki zawiesiła działalność w Federacji Rosyjskiej. Badanie objęło okres od 1 do 16 marca tego roku.  

Sentyment negatywny do marek zostających w Rosji

W analizowanym okresie widoczny był duży wzrost sentymentu negatywnego w stosunku do marek, które pozostały w Rosji - wskazują analitycy Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

W toku badania dynamika wzmianek wykazała tendencję opadającą, nie mniej negatywny sentyment utrzymuje się na wysokim poziomie. Konsumencki bojkot, postulowany w przestrzeni social media, obciąża firmy wizerunkowo i będą one miały problem z prowadzeniem komunikacji w krótkim i średnim okresie - wskazano w raporcie.

Największy negatywny sentyment dyskusji w internecie notuje Leroy Merlin, otwarcie deklarujący nie tylko kontynuowanie "business as usual", ale nawet natężenie inwestycji i dostaw do kraju atakującego Ukrainę. Szczyt krytyki w ostatnich dniach przypadł na 10 marca. Około 16 marca najwięcej "cięgów" zbiera w internecie Auchan, nieco mniej Leroy Merlin i Decathlon.

grafika

Odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku firm, które wycofują się z Rosji - sentyment wobec nich jest jednoznacznie pozytywny. Widać to na poniższym wykresie z Burger Kingiem - komentarze pozytywne prawie dwukrotnie przekraczają liczbę negatywnych.

grafika

Wyzwaniem dla firm, które pozostały w Rosji, jest skuteczny hate management, jaki jest kierowany w ich stronę. W przestrzeni marketingu należy mieć na uwadze, że celebryci lub influencerzy współpracujący z firmami obecnymi na rosyjskim rynku, z wysokim prawdopodobieństwem mogą się także spotkać z hejtem ze strony bojkotujących konsumentów - ostrzega w raporcie dla Wirtualnemedia.pl Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

Rozkład nastrojów pozytywnych i negatywnych wobec marki Auchan wygląda tak, że liczba ocen negatywnych przebijała pozytywne w pierwszych dniach inwazji zbrojnej na Ukrainie.

grafika

W przypadku marki Decathlon, występują największy rozdźwięk nastrojów internautów. W początkowej fazie wojny w Ukrainie na markę spadło więcej krytyki - ponad 2,5 tysiąca negatywnych komentarzy wobec mniej niż 2 tys. pozytywnych. 

 

grafika

Gorące dyskusje internauci toczą wokół marki Leroy Merlin - natężenie negatywnych ocen rosło najpierw między siódmym a dziesiątym marca, by na kolejne dni opaść i mocno pikować od 13 marca.

grafika

 

Niebezpieczeństwa dezinformacji - atak na polskie firmy

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych w analizie dla Wirtualnemedia.pl przestrzega, że w najbliższych dniach Istnieje duże ryzyko ataku dezinformacyjnego zorganizowanych grup roboczych na firmy, które wycofały się z Rosji.

Innym niebezpieczeństwem są grupy szerzące prorosyjską dezinformację, których celem jest atakowanie głównie polskich marek producenckich - działają już aktywnie w polskich socal mediach i internecie.

IBIiMS wylicza, że ataki na polskie firmy będą miały charakter punktowy, objawiający się poprzez m.in : prezentacje ich produktów jako nadal dostępnych w rosyjskiej sprzedaży; emisje w sieci różnych prowokacji w punktach sklepów; dezinformacje o działalności firm na terenie Federacji Rosyjskiej; ataki na sentyment w formie anomalii dyskusji i próba zmiany postrzegania firm, które się wycofały.

Kilkaset firm z zachodu dalej w Rosji

W Rosji dalej prowadzą działalność zachodnie koncerny z sektora handlowego i spożywczego: w okrojonym zakresie Nestle (właściciel takich marek jak KitKat, Princessa, Nan, Bobo Frut, Nescafe, Nałęczowianka, Winiary, Lion), Philip Morris (zawieszone tylko nowe inwestycje i wprowadzanie nowych produktów na rynek) , Auchan, Spar, Pirelli (produkty motoryzacyjne), hotele Accor i Intercontinental, gastronomiczne Papa John's, Kellogg'sMetro. Z sektora finasowego: Raiffeisen Bank, OTP Bank, City Group, Societe Generale, UniCredit, Intensa Sanpaolo Z branży mechanicznej, w Rosji działają: OTIS Worldwide, Honeywell, Mohawk Industries, Arconic. Z branży beauty: Oriflame, Kimberly-Clark, Koti, Ecco, Salvatore Ferragamo.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"