Rynek agencji reklamowych w Polsce podwoił się w 15 lat. Wzrost hamuje, rośnie presja na technologie

W Polsce działa już ok. 60 tys. agencji reklamowych, a liczba firm w branży podwoiła się w ciągu 15 lat. Analiza Dun & Bradstreet wskazuje na spowolnienie wzrostu i rosnącą potrzebę przewag technologicznych.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Rynek agencji reklamowych w Polsce podwoił się w 15 lat. Wzrost hamuje, rośnie presja na technologie
60 tys. agencji reklamowych w Polsce

Polski rynek reklamowy jest coraz bardziej zatłoczony. Według analizy KRS przygotowanej przez Dun & Bradstreet, liczba agencji rosła od 2010 r. średnio o ok. 5 proc. rocznie. Szczyt dynamiki przypadł na 2016 r., a obecnie widać lekkie wyhamowanie. Jednocześnie ponad 191 tys. podmiotów ma PKD 73.11 jako działalność pomocniczą, co dodatkowo zwiększa konkurencję.

W rejestrze widnieje niemal 60 tys. agencji z głównym kodem PKD 73.11. W latach 2015–2025 tempo wzrostu rok do roku wahało się od 0,6 proc. do 7 proc., z wyraźnym skokiem w 2018 r. Dane obejmują okres 2010–2025 i bazują na wpisach do KRS. To wskazuje, że rynek wszedł w fazę nasycania, a wejście nowych graczy nie jest już tak szybkie jak kilka lat temu.

Automatyzacja procesów zyskuje na znaczeniu

Z analizy kondycji finansowej wynika, że ok. 60 proc. firm działa w dobrej formie, a 40 proc. w słabszej. Ten rozkład nie odbiega od średniej w całej gospodarce. Istotne jest jednak, że klienci częściej szukają partnerów do długofalowej współpracy i kompleksowej obsługi, co premiuje podmioty łączące strategię, kreację i technologie.

Na znaczeniu zyskuje sztuczna inteligencja i automatyzacja procesów. Firmy, które potrafią wdrożyć narzędzia AI i połączyć je z doświadczeniem zespołów, mogą zyskać przewagę. By The People Group podkreśla, że inwestuje w rozwiązania strategiczne i autorskie narzędzia, które zwiększają potencjał kreatywny i operacyjny. Grupa łączy wspólne działania z autonomią wyspecjalizowanych spółek.

– W By The People Group na sam rozwój technologii w 2025 roku przeznaczyliśmy więcej, niż wynosi roczny przychód 80 proc. agencji marketingowych w Polsce – mówi Anna Ślosorz, CCO Enyo i coFounder By The People Group.

Podkreśla zarazem, że sztuczna inteligencja nie zastąpi kreatywności i strategicznego myślenia, które nadają kampaniom autentyczny i unikalny charakter. - Obserwowane spowolnienie tempa rozwoju branży może świadczyć o tym, że rynek wchodzi w etap weryfikacji i konsolidacji. Przyszłość będzie należeć do tych, którzy potrafią połączyć innowacje technologiczne z ekspercką wiedzą i talentami prawdziwych ludzi - dodała.

Badanie Dun & Bradstreet wykonano na zlecenie By The People Group w listopadzie 2025 r. Analiza obejmuje lata 2010–2025, a kondycję finansową oceniano na podstawie danych z lat 2022–2024. W przypadku spółek brano pod uwagę bilans i rachunek wyników, a w firmach bez pełnej księgowości – dane o przychodach, kosztach i wyniku finansowym deklarowane przez właścicieli.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Bielik dostępny w aplikacji InPost. Rafał Brzoska zapowiada tajemniczą "rewolucję"

Bielik dostępny w aplikacji InPost. Rafał Brzoska zapowiada tajemniczą "rewolucję"

Kuba Adamus managerem w zespole Labcon

Kuba Adamus managerem w zespole Labcon

TVP podała ekipę na igrzyska. Przemysław Babiarz w studiu, skoki skomentuje Rudziński

TVP podała ekipę na igrzyska. Przemysław Babiarz w studiu, skoki skomentuje Rudziński

Post o aborcji i marketingu viralem na LinkedIn. Ale to fejk

Post o aborcji i marketingu viralem na LinkedIn. Ale to fejk

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Koniec aplikacji Messenger na komputery

Koniec aplikacji Messenger na komputery