Rynek produktów bio wart 620 mln zł w 2019 roku

Polacy wydali w ubiegłym roku na spożywcze produkty bio 620 mln złotych, o 15 proc. więcej niż w 2018 - wynika z szacunków firmy badawczej Nielsen.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Rynek produktów posiadających certyfikat unijny, tzw. zielony liść, dynamicznie w Polsce rośnie. Jak wynika z danych Nielsena, który po raz pierwszy przeanalizował ten segment, w 2019 roku wartość koszyka produktów bio rosła trzy razy szybciej niż produktów tradycyjnych. Produkty bio stanowią już 0,5 proc. wartości całego koszyka zakupowego Polaków.

- W koszyku produktów BIO znalazły się kolejno: nabiał i produkty dla dzieci stanowiące łącznie 55% wartości sprzedaży oraz mleka roślinne. Często jako marki własne, które stanowią 36% sprzedanych produktów. Głównym kanałem sprzedaży produktów BIO pozostaje duży format, gdzie dokonano trzech czwartych sprzedaży tych produktów. Nieoczekiwanie czwarte miejsce zajmuje wódka BIO warta blisko 30 mln zł, czyli 5 razy więcej niż w 2018 roku. Podobnie jak pozostałe produkty wódka BIO sprzedaje się najlepiej w sklepach wielkoformatowych - 90% sprzedaży. To trend odmienny niż dla całej kategorii napojów alkoholowych, w przypadku której ponad połowa wartości sprzedaży generowana jest przez sklepy małoformatowe - omawia Monika Dyrda, client director z Nielsen Connect w Polsce.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-sprawdzic-czy-produkt-jest-bio-polacy-chca-kupowac-zdrowe-produkty ##

Co wkładają Polacy do bio koszyka?

W 2019 roku rynek nabiału bio osiągnął wartość ponad 176 mln zł. W tej grupie znalazły się jogurty, kefiry, serki homogenizowane, sery żółte i mleko. Jogurty BIO warte ponad 100 mln zł jako pierwsze stały się bardziej przystępne cenowo dla konsumentów.

Produkty dla dzieci jako dania gotowe z certyfikatem bio stanowią obecnie 11 proc. udziału w całej sprzedaży żywności dla dzieci. To głównie ciasteczka dla dzieci, jedzenie w słoikach, a także soki.  

Rynek napojów roślinnych stanowi kroplę w morzu w porównaniu do rynku mleka, ale posiada ogromny potencjał napędzany trendem prozdrowotnym. Roślinne substytuty nabiału osiągnęły w ubiegłym roku wartość 203 mln zł, z czego blisko jedna piąta tej wartości to produkty bio.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/trendy-w-branzy-alkoholi-na-2020-rok-raport-nielsen ##

Segment bio wychodzi z niszy

Jak wskazuje Monika Dyrda, rynek produktów będzie dalej się rozwijał ze względu na zmianę postaw i nawyków konsumentów.

- Segment bio wcale nie musi być niszowy. Nawet jeśli znaczenie Warszawy dla sprzedaży produktów BIO jest dwukrotnie wyższe, niż jej znaczenie dla sprzedaży koszyka spożywczego, nie notujemy znaczących różnic w przypadku lokalizacji sprzedaży pomiędzy regionami w pozostałej części kraju. Również niezależnie od miejsca pochodzenia prawie 40% konsumentów odpowiedzialnych za robienie zakupów w swoich gospodarstwach domowych interesuje się ekologią i zwraca uwagę na to, czy produkt jest ekologiczny (EKO) lub naturalny (BIO). Dodatkowo na wyższy udział produktów BIO wpływa obecność powszechnie rozpoznawalnych marek z dobrą dystrybucją oraz marek własnych dużych graczy. Z kolei połączenie BIO z innymi trendami przyspiesza rozwój nowych kategorii. Te wszystkie czynniki sprawiają, że produkty BIO będą zajmować coraz więcej miejsca w koszyku spożywczym Polaków - prognozuje ekspertka Nielsena.

Źródłem danych przedstawionych w komunikacie jest Panel Handlu Detalicznego, rynek: Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, analizowane okresy: lata 2018 - 2019. Wszystkie produkty z monitorowanych kategorii spożywczych, posiadające certyfikat, mają nadaną charakterystykę BIO, co pozwala na oszacowanie wartości rynku produktów BIO w monitorowanych kanałach dystrybucji w sposób ciągły. Analiza nie obejmuje sprzedaży produktów BIO w kanałach niemonitorowanych, w tym w sklepach specjalistycznych oraz kanale e-commerce.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online