Rynek RTB – rokujący czy nie?

Słowo 2013 roku w branży marketingowej? Kandydatów jest kilku, ale jednym z nich jest z pewnością RTB – model sprzedaży aukcyjnej reklam online. To zagadnienie, którego nie wypada nie znać, a nadchodzący rok zapowiada się dla niego obiecująco.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Real Time Bidding (RTB) w pełni wpisuje się w nowy styl biznesowy, w którym wykorzystuje się ogrom danych (big data) i analizuje się je w najdrobniejszych szczegółach w czasie rzeczywistym. O ile 2012 był dla RTB rokiem testowym, o tyle w 2013 zauważyć już można błyskawicznie rosnące zaufanie marketerów do tego systemu – zwłaszcza z uwagi na dużą efektywność.

Alternatywa zawsze w cenie

Precyzja, z jaką kierowany jest przekaz reklamowy, oraz koszty to dwa kluczowe elementy planowania każdej kampanii, które mają swoje doskonałe odzwierciedlenie w RTB. W cenie jest ścisłe dopasowanie odsłon do konkretnej osoby przeglądającej stronę w danym momencie. – Coraz większe możliwości oferuje Facebook, jego powierzchnia reklamowa jest bezpieczna dla reklamodawców, a platforma exchange-owa Facebooka (FBX) udostępnia ogromne ilości odsłon do kupienia w modelu RTB. Relatywnie tanio i skutecznie – mówi Arkadiusz Cywiński, niezależny ekspert RTB. To także dowód na to, że system RTB zyskuje coraz większą popularność. Według analizy firmy badawczej eMarketer, w tym roku wydatki na reklamę online w Stanach Zjednoczonych osiągną poziom 3,3 mld dolarów, a do końca 2017 roku wzrosną 2,5 razy (do 8,5 mld dolarów). – Wynika z tego, że co trzeci dolar przeznaczony na reklamę w sieci będzie wydawany za pośrednictwem RTB. Obserwując polski rynek mogę stwierdzić, że i my możemy się tego spodziewać, choć nie tak szybko i nie w takich kwotach. Jednak RTB to z pewnością przyszłość reklamy online – mówi Cywiński.

Przyszłość rokuje

              Obiecujący w kontekście RTB jest także rynek mobile i video, choć w Polsce dopiero raczkuje. Video staje się mainstreamowe, coraz większy potencjał mają reklamy na YouTube. Chętnie oglądamy już nie tylko teledyski, ale i seriale czy całe produkcje filmowe. – Budżety dotychczas przeznaczane na prasę, telewizję, a nawet internetowy display, przepływają do video, tak wynika z badań eMarketera, ale to zjawisko widoczne nie tylko za oceanem. Już prawie każdy z nas korzysta z wielu urządzeń, które mają dostęp do internetu, więc oglądamy, przeglądamy i siłą rzeczy – jesteśmy doskonałymi odbiorcami komunikatów reklamowych na każdym z nich – mówi Cywiński. Potencjał tkwi wciąż w rynku mobile, u nas jeszcze niezagospodarowanym. Marketerzy, tak jak i użytkownicy smartfonów, nie w pełni wykorzystują ich możliwości. - Jak z każdą nowością trzeba było się oswoić – dowiedzieć się, jak i gdzie kupić tego rodzaju reklamę, w jaki sposób zmierzyć jej efektywność. Dziś przed RTB otwierają się nowe możliwości – mówi Cywiński.

 Pod jakim hasłem upłynie rok 2014? Trudno przewidzieć, choć już dziś można być pewnym, że marketerzy będą walczyć o jak największą dostępność danych do audience targetingu, by wyjść poza prosty retargeting i pozyskiwać nowych klientów. Dlatego z pewnością w nadchodzących miesiącach branża jeszcze nie raz usłyszy o RTB.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"