Ubiegły rok był dla rynku sponsoringu sportu rekordowy. Dobre wyniki polskich sportowców oraz rosnące wydatki na tę formę promocji firm spowodowały, że wartość mediowa tego rynku przekroczyła 5,3 mld zł - podaje Pentagon Research.
Lotos korzysta na sponsoringu sportowym najbardziej

W całym 2019 roku w sporcie wyeksponowano 7590 marek, które pojawiły się w relacjach kanałów telewizyjnych ponad 22 mln razy. Spośród marek najkorzystniej wypadła ekspozycja Grupy Lotos. Pozycję lidera paliwowy koncern zawdzięcza awansowi piłkarskiej reprezentacji Polski na Mistrzostwa Świata, a dodatkowo złotemu medalowi Dawida Kubackiego, srebrnemu Kamila Stocha na MŚ w Seefeld oraz zwycięstwie w klasyfikacji Pucharu Narodów w skokach narciarskich.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vive-group-rezygnuje-ze-sponsoringu-pge-vive-kielce-powodem-koronawirus ##
Druga w rankingu Grupa Azoty uzyskała wysoki wynik także w oparciu o świetne wyniki sponsorowanych skoczków narciarskich i Polskiego Związku Narciarskiego.
Trzecia marka w zestawieniu - PKN Orlen - oprócz wielu dyscyplin, które wspiera od lat zaangażował się, w sposób istotny w powrót Roberta Kubicy do Formuły 1, stając się sponsorem teamu Williams. Na ekspozycję marki wpłynęły transmisje F1 w Eleven i TVP Sport.

Jak wskazują eksperci Pentagon Reserach, duża część wartości marki Orlen wynika także z bardzo dobrego wyniku polskich lekkoatletów na Mistrzostwach Światach w Katarze, gdzie nasza reprezentacja zdobyła łącznie sześć medali, a także metodycznego zaangażowania w sponsoring indywidualnych zawodników reprezentujących różne dyscypliny.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/lotos-sponsorem-koszykowki-energa-basket-ligi-kobiet-i-mezczyzn-reprezentacji-polski-koszykarek-i-koszykarzy-suzuki-pucharu-polski-suzuki-superpuchar-polski ##
Piłka nożna najcenniejsza dla sponsorów
Piłka nożna kolejny rok z rzędu otwiera otwiera ranking TOP 20 dyscyplin generujących najwyższe wartości dla sponsorów. Rynek futbolu w Polsce uzyskał 1,7 mld zł wartości mediowej i zdecydowanie wyprzedził znajdujące się na podium skoki narciarskie i siatkówkę mężczyzn. Liczba ekspozycji marek przy transmisjach piłki nożnej przekroczyła 7,6 mln.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/bez-wsparcia-finansowego-sponsorow-polski-sport-moze-sie-dlugo-nie-podniesc-z-zapasci-opinie ##
Największy wpływ na silną pozycję piłki nożnej w Polsce miał awans reprezentacji Polski na turniej EURO 2020. Duży wpływ na ten wynik miała także mocniej eksponowana PKO BP Ekstraklasa - za sprawą transmisji w Telewizji Polskiej.
Drugie skoki narciarskie uzyskały 0,84 mln ekspozycji 1,1 mld zł wartości mediowej. W 2019 roku Dawid Kubacki zdobył złoty a Kamil Stoch srebrny medal podczas Mistrzostw Świata w Seefeld. Dodatkowo reprezentacja Polski pod wodzą Stefana Horngachera wygrała Puchar Narodów w sezonie 2018/2019. Niezwykle popularne zawody w Wiśle i Zakopanem tylko wzmocniły wysoki wynik tej dyscypliny w skali całego sportu - wskazują eksperci Pentagon Research.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pko-bp-ekstraklasa-w-rosyjskiej-match-tv ##
Domykająca podium siatkówka uzyskała 4,1 mln ekspozycji marek sponsorów oraz 1 mld zł wartości mediowej. Siatkówka kobiet została sklasyfikowana na miejscu czwartym - uzyskała: 1,4 mln ekspozycji marek sponsorów oraz 0,5 mld zł wartości mediowej. Gdyby dodać wynik wygenerowany przez mężczyzn i kobiety w piłce siatkowej, dyscyplina ta znalazłaby się zaraz za piłką nożną.
Telewizja publiczna liderem wartości mediowej wśród nadawców

TVP ponownie zajęła najwyższe miejsce w rankingu grup telewizyjnych ze względu na wynik wartości mediowej. Udział publicznego nadawcy w generowaniu wartości mediowej w 2019 roku to 55 proc.
Jak wskazano w raporcie, taka popularność jest spowodowana przede wszystkim transmisjami eliminacji do Mistrzostw Europy 2020 a także zawodami w skokach narciarskich.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pge-tnie-wydatki-sponsoring-sport-o-polowe-nie-zmniejsza-wsparcia-dla-instytucji-kulturalnych ##
Autorzy raportu zauważają, że każda stacja z tak zwanej ,,wielkiej czwórki’’ odnotowała przyrost w porównaniu do poprzedniego roku. W 2019 roku pojawiła się nowa stacja w naszym zestawieniu – Eleven. Wszystko za sprawą wyścigów Formuły 1 i Roberta Kubicy, który swoimi występami podczas zawodów i wywiadów generował wartość mediową dla swoich sponsorów. Sponsorzy, których wartość mediowa była najwyższa w 2019 roku to Grupa Lotos, Grupa Azoty oraz Polski Koncern Naftowy Orlen.

Raport został wykonany w ramach stałego badania Pentagon Sponsor Track monitorującego wystąpienia marek sponsorów podczas wydarzeń sportowych transmitowanych przez polskie stacje telewizyjne w Polsce. Wartość mediowa wyliczana jest w oparciu o średnie cpt dla monitorowanych stacji oraz średnią oglądalność programów tv, podczas których eksponowane były marki. Zliczane są tzw. ekspozycje efektywne, a więc takie, które są dobrze widoczne (wyraźne), trwają co najmniej 1 sekundę i nie są fragmentaryczne (min. 80% widoczności). Liczba kontaktów jest sumą iloczynów wystąpień danej marki ze średnią liczbą oglądających program będący przedmiotem monitoringu. Wartość mediowa pokazuje szacunkowy koszt, jaki należałoby ponieść chcąc uzyskać podobne GRP z wykorzystaniem konwencjonalnej reklamy. Dane telemetryczne: NIELSEN MEDIA RESEARCH











