Realną wielkość sektora polskich agencji public relations oszacował zespół specjalistów Exacto we współpracy z UMCS w Lublinie i Uniwersytetem Warszawskim. Partnerem głównym badania było Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR).
Cel strategiczny projektu badawczego zakładał opracowanie pierwszego w Polsce operatu badawczego agencji public relations, który uwzględniać będzie najbardziej aktualne dane dotyczące ich charakterystyki.
Projekt badawczy uwzględniał także siłę natężenia usług PR w poszczególnych regionach oraz miał na celu zweryfikowanie kompletności dostępnych danych o agencjach PR.
Należy zaznaczyć, że dane odnoszą się do roku 2019, a więc z czasów sprzed pandemii koronawirusa.
- Przywoływanie danych z roku 2019 w kontekście sprawozdań finansowych spowodowane jest faktem, iż rok 2020 był covidowym i agencje nie zamieściły jeszcze aktualnych sprawozdań finansowych - wskazuje dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. UW.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/niezalezne-agencje-pr-optymistycznie-o-przyszlosci-branzy ##
Rynek PR wart przeszło miliard złotych
Z danych opublikowanych w raporcie wynika, że rynek PR w 2019 roku w obszarze agencyjnym wart był ponad 1,1 miliarda złotych.
- Badania, które przeprowadziliśmy pozwoliły na oszacowanie, iż na polskim rynku funkcjonuje obecnie 934 agencje public relations, z czego zdecydowana większość to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (62 proc.). Średnio co czwarta agencja działa jako jednoosobowa działalność gospodarcza, a pozostałe 13 proc. podmiotów tworzy inne formy spółek (np. cywilne, jawne, komandytowe) - wylicza dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. UW, kierownik projektu badawczego.

Firmy PR w Polsce to często biznesy rodzinne
Statystyczna agencja działa na rynku blisko 10 lat (średnia 9,8). Niemniej jednak aż 200 podmiotów istnieje w branży krócej niż 5 lat. Zaledwie 7 proc. agencji jest zrzeszonych w rodzimej organizacji branżowej dla firm PR (SAPR, ZFPR). Idąc dalej, 85 proc. ze wszystkich agencji ma wpisane w ramach swoich kodów PKD numer 70.21.Z, czyli stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja. Natomiast jako główne wskazuje je 532 firmy (57 proc.).

"Badania potwierdziły skalę problemu, z którym od lat mierzy się polski PR, a mianowicie brak wyraźnej różnicy między agencją PR sensu stricto a podmiotami świadczącymi różnej jakości usługi kwalifikowane jako działalność PR" - piszą autorzy opracowania.
- Z naszych obserwacji wynika, iż wiele agencji PR w Polsce to przedsiębiorstwa rodzinne. W ich przypadku firma jest szczególnie istotnym „aktywem rodziny”, gdyż niejednokrotnie stanowi źródło jej utrzymania i zapewnia miejsca pracy członkom rodziny. Stąd oczekiwać można, że mimo sytuacji kryzysowej, wpływającej niekorzystnie na uzyskiwane wyniki finansowe, większość z nich podejmie spory wysiłek, który pozwoli przedsiębiorstwu przetrwać ten okres. Realną skalę wpływu pandemii na ich funkcjonowanie można będzie jednak określić dopiero za kilka-kilkanaście miesięcy, gdy dostępne będą aktualne informacje finansowe - dodaje dr hab. Robert Zajkowski, prof. UMCS z Katedry Bankowości i Rynków Finansowych.

Rynek PR to głównie Warszawa
Badania jednoznacznie wskazują, że centrum usług polskiego PR jest Mazowsze, gdyż w samej Warszawie siedzibę ma 55 proc. przebadanych agencji. Kolejnymi regionami pod względem liczby agencji PR są: województwo małopolskie (8 proc.), dolnośląskie (8 proc.), wielkopolskie (7 proc.), śląskie (6 proc.). W powyższych regionach można wnioskować o wzmożonej konkurencji wśród firm PR.
Badania były prowadzone w oparciu o metodę desk research na bazie pozyskanych zbiorów danych pochodzących z różnych źródeł, takich jak: zestawienia agencji PR (np. SAPR, ZFPR, serwisy branżowe), Główny Urząd Statystyczny, Bisnode, e-KRS, dane ze stron www agencji PR, dane własne Exacto i inne. Każdy rekord był uprzednio weryfikowany z uwzględnieniem przyjętych kryteriów, które pozwoliły zaklasyfikować firmę do sektora agencyjnego. Proces realizacji badań nadzorowali: dr hab. Dariusz Tworzydło, prof. UW oraz Przemysław Szuba. Partnerem głównym badania było Stowarzyszenie Agencji Public Relations oraz prowadzony w ramach tej organizacji Think Tank SAPR. Projekt został zrealizowany przy współpracy ekonomistów Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz pracowników Katedry Komunikacji Społecznej i Public Relations, na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.











