Branża SEO/SEM: podsumowanie 2020 roku, prognozy na 2021 rok

Przedstawiamy drugą część podsumowania roku w sektorze marketingu w wyszukiwarkach. O najważniejszych wydarzeniach, trendach, ludziach i prognozach mówią nam menedżerowie z czołowych agencji.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021,7170417693223041a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-2020-roku-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2021,7170417098315905a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-jak-uplynal-2020-rok-co-wydarzy-sie-w-2021,7170416106976897a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-branza-eventowa-perspektywy-na-2021,7170415395190913a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2020-w-branzy-public-relations-co-wydarzy-sie-w-2021,7170414117001345a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-podsumowuja-2020-rok-w-reklamie-internetowej-co-wydarzy-sie-w-2021,7170413142300289a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-outdoor-podsumowanie-roku-2020-najwazniejsze-prognozy-na-2021,7170412099331713a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-podsumowanie-roku-2020-jaki-bedzie-2021,7170411673245825a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-w-influencer-marketingu-prognozy-na-2021,7170410734724737a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-podsumowuja-2020-roku-prognozuja-wydarzenia-i-trendy-na-2021,7170409984697985a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-wedlug-wydawcow-podsumowanie-2020-prognozy-na-2021,7170409315124865a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/internet-i-marketing-mobilny-wydarzenia-ludzie-i-trendy-2020-roku-prognozy-na-2021,7170405862545025a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-internetowa-wg-wydawcow-jaki-byl-2020-roku-co-wydarzy-sie-w-2021-roku,7170406859094145a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-social-mediowa-podsumowuje-2020-rok-prognozuje-trendy-na-2021,7170405075240577a ##

Marek Stokowski, SEO specialist w DevaGroup

grafika

Wydarzenie rokuW branży SEO od zawsze największymi wydarzeniami są aktualizacje core wyszukiwarki Google. W roku 2020 również ich nie brakowało. Jedną z najistotniejszych była ta, mająca miejsce w maju 2020 roku. Czytając moją opinię na pewno już wiesz również o kolejnej aktualizacji rdzenia wyszukiwarki - z początku grudnia 2020. Aby wyciągnąć wnioski musimy odczekać, by minęły ewentualne korektym tego, co właśnie wdrożono.

Każda taka aktualizacja ma duży wpływ na wyniki wyszukiwania i generuje potrzebę szczegółowych analiz i wyciągania wniosków z efektów aktualizacji.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKryzysem roku 2020 w mojej ocenie było pojawienie się pandemii oraz wszelkie konsekwencje wprowadzenia lockdownu. Z jednej strony ograniczono funkcjonowanie wielu branż, które ratując płynność finansową - zrezygnowały z inwestycji w wiele działań marketingowych. Działania SEO również często były obiektem rozważań w aspekcie wstrzymania inwestycji w reklamę.

Cześć firm, które nie zrezygnowały z działań SEO - obserwowały drastyczne zmiany ilości wyszukiwań. Szczególnie w miesiącach takich jak marzec, czy też kwiecień 2020 - internauci wyszukiwali szczególnie informacji o koronawirusie. Dodatkowe ograniczenie przemieszczania wpłynęło na ogromny spadek ruchu dla branż takich jak turystyka czy gastronomia.

Trend rokuZauważalnym trendem jest ciągłe wdrażanie przez Google machine learningu, używanego do ustalania kolejności wyników wyszukiwania. Już w 2019 roku Google poinformowało o wykorzystywaniu BERT, ale rok 2020 jest w mojej ocenie przełomowy.

15 października na blogu Google pojawiła się informacja o pracach nad rozwojem sztucznej inteligencji, która ma pomóc w zrozumieniu intencji wyszukiwania - nie tylko w języku angielskim (Google informuje, że już teraz BERT obejmuje prawie każde zapytanie w tym języku), ale i w innych językach (w tym także języku polskim).

Jak pandemia wpłynęła na branżęWpływ pandemii na branżę SEO był (i nadal w pewnym stopniu jest) ogromny. Tak jak wcześniej wspominałem, zmieniły się trendy wyszukiwań. Zmiana sytuacji konsumentów wpłynęła na ogromną zmianę potrzeb. To z kolei wpłynęło na wyszukiwane w Google hasła.

W początkowym okresie lockdownu dostrzegaliśmy ogromny wzrost ruchu organicznego w wielu sklepach e-commerce. Szczególnie tych, które zaspokajają podstawowe potrzeby (np. sklepy online z żywnością) czy też te z branży budowlanej (wiele osób wykorzystało okres zamknięcia w domu, jako okazję do remontu).

Niestety wiele branż odnosiło ogromne straty ruchu organicznego - szczególnie te dotyczące stacjonarnej sprzedaży oraz usług, które zostały zamknięte. Konsumenci przestali szukać wielu produktów i usług, ponieważ i tak punkty te nie były otwarte.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuW mojej ocenie wyzwań w 2021 roku będzie tak wiele, że ciężko wybrać te 3 najważniejsze. Mimo tego przedstawiam trzy bardzo ważne wyzwania, jakie czekają zarówno branżę SEO, jak i klientów.

Pierwsze wyzwanie jest związane z działalnością firm. Z uwagi na sytuację w całym kraju - wielu konsumentów zdecydowało się na przejście w świat online. Osoby, które do tej pory pesymistycznie podchodziły do zakupów oraz usług online, zaczęły przekonywać się do korzyści takich rozwiązań. Ogromnym wyzwaniem dla przedsiębiorców będzie dostosowanie się do nowych standardów i rozwijanie online kanałów dystrybucji usług oraz produktów.

Kolejnym wielkim wyzwaniem w roku 2021 będzie dalsze wdrażanie machine learning przez Google - w kontekście dopasowania wyników wyszukiwania. Wykorzystując nową technologię Google będzie nadal oceniało intencję wyszukiwania i decydowało o tym, jaki typ podstron będzie najbardziej dopasowany do potrzeb użytkownika. Wpływa to mocno na kolejności wyników i wyzwaniem jest wyciąganie odpowiednich wniosków - podczas analiz na poziomie frazy oraz tematyki.

Trzecim i równie ważnym wyzwaniem jest dążenie Google do samodzielnego wyświetlania informacji. Wraz z komunikatami na temat prac nad dalszym rozwojem machine learning, Google zapowiada tworzenie własnych baz danych (które korzystają z zewnętrznych informacji) i samodzielne wyświetlanie ich od razu na stronie z wynikami. Im więcej informacji w wynikach wyszukiwania będzie bezpośrednio eksponowanych przez Google, tym mniej miejsca na wyniki innych serwisów internetowych. Może to również wpłynąć na mniejszy CTR. Użytkownik znajdujący informacje bezpośrednio na stronie wyników, nie będzie już szukał ich na zewnętrznych adresach URL.

 

Jarosław Koniec, PPC development & operations coordinator w Cube Group

grafika

Kryzys / rozczarowanie roku    COVID-19 był dla wszystkich wielkim zaskoczeniem i ten kryzys trwa do dzisiaj. Największym rozczarowaniem było to, że podczas pierwszej fazy pandemii w marcu i kwietniu niektóre firmy, które prowadziły sprzedaż zarówno internetową, jak i stacjonarną, po zamknięciu sklepów w offline zaprzestały tez działań online.

Człowiek roku2020 jest rokiem zupełnie innym niż wszystkie i na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci. Na tytuł człowieka roku zasługuje każdy prezes, właściciel czy osoba zarządzająca firmą, która dała pewność i stabilizację swoim pracownikom, dzięki czemu razem przeszli przez dotychczasowe trudności. Ja ten czas nazywam "czasem prezesów".

Jak pandemia wpłynęła na branżęNietrudno zauważyć, że większość zakupów ze świata offline przeniosło się do świata online. To jest też zauważalne w kampaniach reklamowych. Bardzo dobrze było to widać w okresie dużego lockdownu, ale też i po nim podejście zakupowe użytkowników się zmieniło.

To jest bardzo dobry czas na pozyskanie nowych użytkowników, którzy do tej pory swoje zakupy finalizowali offline: „bo kredyt”, „bo lepiej zabrać od razu do domu bez czekania na dostawę”. Obecny czas uważam za szansę dla wielu sklepów zarówno na zbudowanie, jak i umocnienie swojego wizerunku, swojej marki. To zaowocuje w postaci sprzedaży – i teraz, i w przyszłości. Dlatego dbajmy o użytkowników, nie zostawiajmy ich bez odpowiedzi, nie wstrzymujmy działań reklamowych - wykorzystajmy ten czas jak najlepiej.Najważniejsze wyzwania w 2021 rokuNajważniejszy temat to oczywiście COVID-19 – wraz z rozwojem ogólnej sytuacji nasuwa się pytanie: czy nadal będzie miał tak bardzo mocny wpływ na działania SEM.

W reklamie w Google moim zdaniem najważniejszym tematem w 2021 roku będzie Store Visits. Mam nadzieję, że wykorzystanie tej opcji do połączenia danych online i offline pokaże nam wreszcie, jaki wpływ na zakupy w sklepach stacjonarnych mają działania SEM. Zamykanie sklepów stacjonarnych jest świetnym okresem do testowania tego rozwiązania.

 

Piotr Michalak, ekspert SEO i doradca zarządu ds. rozwoju biznesu w Grupie Tense

grafika

Wydarzenie rokuPodobnie jak wiele innych branż, również SEO zostało zdominowane przez pandemię, co sprawia, że trudno jednoznacznie wskazać najważniejsze wydarzenie mijającego roku. Sporo firm musiało zmierzyć się ze znacznym ograniczeniem budżetów na promocję, przez co nie obserwowaliśmy spektakularnych działań, ani branżowych wydarzeń, które mogłyby mieć istotny wpływ na rozwój SEO/SEM w najbliższym czasie.

Dla mnie mijający rok stał pod znakiem aktualizacji Google. Wiemy, że wyszukiwarka przeprowadziła co najmniej cztery duże update’y algorytmów (styczeń, marzec, maj, grudzień), które mocno wpłynęły na wyniki wyszukiwania. W praktyce wyglądało to w następujący sposób:•    styczeń: Core Update, dotycząca sporej liczby serwisów z obszaru YMYL oraz EAT (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness). Tutaj nacisk padł przede wszystkim na wartość treści publikowanych na stronach,•    marzec: Noffollow Update, wymuszająca zmianę sposobu blokowania witryn przed indeksacją – linki nofollow przestały być już wystarczające do tego, by strona nie indeksowała się w wyszukiwarce,•    maj: Core Update, również dotycząca jakości treści. Odnosiła się do wielu grup serwisów, w tym także działań off-page, głównie jakości linków zewnętrznych pozyskiwanych przez strony www,•    grudzień: Core Update – zasięg i rezultaty tej aktualizacji dopiero poznamy, wdrożenie zwykle trwa ok. 2-3 tygodni i dopiero po tym okresie można będzie ocenić jej efekty.

Na pierwszy plan tegorocznych aktualizacji wysuwa się zatem zwiększony nacisk na jakość treści, dlatego sądzę, że rok 2020 możemy nazwać rokiem użytecznego contentu.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKryzys i jednocześnie największe rozczarowanie mijającego roku to według mnie zawieszenie możliwości ręcznej indeksacji stron w Google Search Console. Odebrało to nam - specjalistom SEO - możliwość samodzielnego indeksowania nowych witryn w wyszukiwarce.

Z drugiej strony problemy ze znalezieniem serwisu w wynikach wyszukiwania mogą sygnalizować, że należy większą uwagę zwracać na jakość treści publikowanych na stronie, ich aktualność, a także wartość linków kierujących do domeny. Dobrym pomysłem będzie więc rozwijanie firmowego bloga oraz aktualizowanie go o wartościowy content – zaspokajający potrzeby użytkownika. Szczególny nacisk należy położyć na pozyskiwanie odnośników, dzięki którym roboty Google będą częściej powracać do serwisu – indeksując nowe podstrony oraz aktualizując te widoczne w wynikach. W szczególności z zaufanych serwisów, posiadających wartościowe treści dla użytkowników.

Trend rokuBez wątpienia jest nim masowa i nagła digitalizacja biznesu, na którą niebagatelny wpływ miał wybuch pandemii oraz globalny lockdown. Od początku roku obserwujemy intensywne przenoszenie działalności ze świata offline do online. Dla wielu firm handel elektroniczny stał się głównym, a często jedynym dostępnym kanałem sprzedaży. Powstają kolejne przedsięwzięcia e-commerce, często oparte na modelu dropshippingowym, który jest tańszy, łatwiejszy z logistycznego punktu widzenia i pozwala szybciej „ruszyć” ze sprzedażą.

Problemem wielu takich nowych biznesów może być jednak brak długoterminowej strategii. Warunki lockdownu zmusiły przedsiębiorców do podejmowania szybkich i często bardzo trudnych decyzji, co nierzadko wiązało się z brakiem szczegółowej analizy – niezbędnej przy tego rodzaju przedsięwzięciach. W Grupie Tense obserwujemy to zjawisko codziennie, w trakcie weryfikacji zapytań ofertowych od firm zainteresowanych obsługą SEO/SEM. Trzeba również uwzględnić fakt, że obecnie, w warunkach mocno zwiększonej konkurencji, skuteczna promocja nowego biznesu e-commerce będzie wymagała odpowiednio wysokich nakładów.

Człowiek rokuW mojej ocenie na miano człowieka roku bezapelacyjne zasługuje Grzegorz Strzelec. To jeden z największych autorytetów w dziedzinie SEO, który nie tylko ma ogromną wiedzę, ale również z pasją przekazuje ją innym, co uważam za godne naśladowania.

Jako były head of SEO Onetu czy TVN doskonale wiem, jak działają największe portale internetowe i wcale nie dziwi mnie, że jego online’owy kurs papaseo.com wzbudza tak wielkie zainteresowanie.

Jak pandemia wpłynęła na branżęJak wspominałem na początku, COVID-19 i spowodowane nim obostrzenia zdominowały działania specjalistów SEO oraz SEM w tym roku. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że pandemia wyhamowała nieco plany Google związane z przejściem na Mobile First Index z września 2020 na marzec 2021.

Cała branża marketingu internetowego postanowiła wspomóc w tym trudnym czasie przedsiębiorstwa planujące transfer z offline do online. Właściciele i pracownicy takich firm mogą korzystać z bogatej gamy szkoleń oraz narzędzi, które mają pomóc im odnaleźć się w rzeczywistości internetowej - dla wielu z nich zupełnie nowej.

Niestety, obserwuję również odwrotny trend, powodowany spadkiem zapotrzebowania na niektóre produkty lub brakiem możliwości świadczenia usług. Właściciele firm z branż najmocniej dotkniętych lockdownem z oczywistych względów ograniczają wydatki na marketing. Osobiście smuci mnie to, że niektórym firmom, a nawet całym branżom, trudno pomóc.

Praktycznie od początku pandemii internauci mierzą się z natłokiem informacji, często nieprawdziwych. Naprzeciw tym, którzy szukają rzetelnych danych dotyczących walki z COVID-19 wyszło Google, prezentując dodatkowy wynik wyszukiwania, wyświetlając zweryfikowane dane dotyczące przebiegu pandemii.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuW 2021 roku praktycznie każda branża dotknięta COVID-19 będzie musiała mierzyć się ze sporym wzrostem konkurencji – wynikającym z przenoszenia wielu firm do sieci. Na sukces pozycjonowania większy wpływ będą miały czynniki, których znaczenie do tej pory było zdecydowanie mniejsze.

Dla firm świadczących usługi SEO/SEM wyzwaniem stanie się również wypracowanie nowych modeli współpracy, łączących efektywność podejmowanych działań z koniecznością optymalizacji kosztów po stronie przedsiębiorców. Przewiduję możliwość stopniowego powracania do modeli rozliczeniowych uzależnionych od efektu biznesowego, co pozwoli promowanym firmom uodpornić się na ewentualny spadek popytu.

Przy optymalizacji stron w 2021 roku, w związku ze wzrostem znaczenia Core Web Virtals, specjaliści SEO będą musieli położyć jeszcze większy nacisk na kwestie użyteczności serwisu oraz UX.

 

Justyna Szymala, SEM specialist w DevaGroup

grafika

Wydarzenie rokuZarówno dla branży SEM, jak i SEO wydarzeniem roku było wydanie przez Google nowego narzędzia do analityki: Google Analytics 4, które oficjalną premierę miało 14 października 2020 r. Nowe Google Analytics 4 to zupełnie odmienne spojrzenie na pomiar, raportowanie i analizę danych opartą na sztucznej inteligencji. GA4 pozwala śledzić użytkowników zarówno na stronie internetowej, jak i w aplikacji mobilnej. Jest to bardzo ważne w przypadku ruchu mobile, który z roku na rok rośnie w siłę. Narzędzie zapewnia także bardziej szczegółową kontrolę danych, w tym głębszą integrację z Google Ads. Czy jest to milowy krok w analityce internetowej na który wszyscy czekali? Tego jeszcze nie wiem. Uważam jednak, że jest to bardzo dobra odpowiedź Google na zmieniające się zachowania konsumentów, którzy coraz częściej korzystają z aplikacji mobilnych, oraz lepsze zrozumienie ścieżki zakupowej klienta, a także interakcji klientów z marką.  

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKryzys roku 2020 to oczywiście pandemia, która dotknęła cały świat i postawiła wiele firm w niepewnej sytuacji. W skutek “zamrożenia” gospodarki wielu przedsiębiorców musiało zamknąć swoją działalność i przestało istnieć. Podczas kryzysu wiele branż nie prowadziło żadnych działań reklamowych z powodu braku funduszy przez co straciło wartościowych klientów i szansę na przetrwanie. Pandemia przyczyniła się do zamknięcia firm, które bardzo dobrze funkcjonowały na rynku od wielu lat i zatrudniały wielu ludzi. Rok 2020 będzie tym, który zapisze się na długie lata w pamięci jako wielkie rozczarowanie i porażka.

Trend rokuKorzystanie z rozwiązań sztucznej inteligencji oraz machine learning do tworzenia jeszcze bardziej spersonalizowanych treści oraz docierania z ofertą lub produktem do odpowiedniej grupy odbiorców.

Mówiąc o trendach w 2020 roku nie możemy zapomnieć również o voice search – czyli wyszukiwaniu głosowym. Trend ten będzie bardzo mocno rozwijał się w kolejnych latach. Funkcja ta zyskała ogromną popularność. Wzrost zainteresowania wyniósł ponad 50% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Trend będzie ogromnym wyzwanie przede wszystkim dla SEO pod kątem optymalizacji treści na stronie oraz dostosowania technologii stron internetowych pod zapytania głosowe.

Jak pandemia wpłynęła na branżęCOVID-19 bardzo wpłynął na zachowania zakupowe konsumentów oraz na ich potrzeby. Z powodu zamknięcia granic oraz obostrzeń rządu w pierwszej kolejności najbardziej ucierpiały branże związane z podróżowaniem, turystyką i hotelarstwem. Pandemia przyczyniła się również do ogromnego spadku obrotów w branży gastronomicznej: głównie barów i restauracji oraz wszystkich usług w których mamy do czynienia z bezpośrednim kontaktem z klientem. Z powodu zamrożenia gospodarki ucierpiały również branże takie jak: kultura, rozrywka i rekreacja, np. siłownie, kluby fitness, szkoły tańca czy baseny.

W czasie pandemii bardzo zyskała jednak branża e-commerce. Inna branża, która urosła w tym czasie to również sklepy spożywcze online. Wielu konsumentów postawiło na szybkie i bezpieczne zakupy z dowozem do domu. Bardzo dobrze radziły sobie sklepy online z asortymentem uroda i zdrowie, elektronika, książki oraz sklepy odzieżowe. Warto zaznaczyć, że 15% osób kupujących w sieci w trakcie pandemii zrobiło to po raz pierwszy.  

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuUważam, że wyzwań w 2021 roku będzie wiele. Bardzo ważna będzie przede wszystkim elastyczność, innowacyjność i umiejętność dostosowania się do nadchodzących zmian.

Jednym z wyzwań będzie dostosowanie się do zmiany nawyków zakupowych klientów. COVID-19 sprawił, że konsumenci zaczęli szukać nowych marek oraz sklepów ze względu na ceny i dostępność produktów. Zaczęli również częściej ściągać i korzystać z aplikacji zakupowych, ze względu na bezpieczeństwo oraz wygodę użytkowania. Innowacyjność firm  w roku 2021 pod kątem tych zmian będzie bardzo ważna. Warto również zaznaczyć, że wyzwaniem będzie nowa grupa odbiorców 55+ (Silver Surfer) która wcześniej nie kupowała w internecie. Jest to grupa, której nie będzie można pominąć w swoich działaniach marketingowych.

Kolejnym wyzwaniem będzie skupienie się na strategii Omnichannel - czyli dojrzałym zrozumieniu potrzeb zakupowych klienta. Uważam, że wyzwaniem dla wielu marketingowców czy firm może być umiejętność nowego spojrzenia na wielokanałowość. Planując strategię trzeba będzie uwzględnić wszystkie kanały na ścieżce zakupu, pamiętając szczególnie o punktach styku offline.

Wyzwaniem w roku 2021 będzie także automatyzacja i machine learning głównie w kampaniach Google Ads. Google coraz wyżej stawia sobie poprzeczkę i konsekwentnie z roku na rok wprowadza swoje produkty w taki sposób, aby w jak największym stopniu zautomatyzować pracę. Niesie to za sobą wiele korzyści oraz zagrożeń. Z jednej strony automatyczne strategie działają zdecydowanie sprawniej i efektywniej niż w poprzednich latach, jednak z drugiej strony wciąż pada pytanie: Na ile możemy im zaufać? Wyzwaniem dla Specjalistów SEM będzie właśnie zaufanie algorytmom Google, które nie są idealne. Niepokoi również coraz mniejsza kontrola nad ustawieniami oraz samą optymalizacją działań.

Uważam jednak, że nawet nawet najlepsi specjaliści od reklamy internetowej nie będą w stanie wygrać z algorytmami Google. Automatyzacja jest czymś nieuniknionym i musimy się na nią przygotować.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm Promotraffic, SEMSTORM, Performance Labs, Resolution i SalesTube

Karol Wójcik, head of SEO w Promotraffic

grafika

Wydarzenie rokuNajwiększym wydarzeniem w SEO w 2020 roku była pierwsza w historii wirtualna konferencja organizowana przez Google - „Google Virtual Webmaster Unconference”, która odbyła się 26 sierpnia. Był to niecodzienny event, podczas którego można było wziąć udział w sesjach na żywo z oficjalnej konferencji Google. Dobrym pomysłem była możliwość wyboru tematyki podczas rejestracji, która pozwoliła dostosować agendę do potrzeb uczestników. Organizatorzy byli zaskoczeni liczbą zgłoszeń, dlatego nie każdy zarejestrowany mógł wziąć udział w konferencji. To doświadczenie jest lekcją na przyszłość, z której organizatorzy na pewno wyciągną wnioski i wdrożą odpowiednie rozwiązania umożliwiające obecność wszystkim zainteresowanym.

Łącznie agenda liczyła 17 sesji, podczas których doszło do kilku burz mózgów zakończonych ciekawymi wnioskami. Dla przykładu sesja e-commerce zakończyła się wnioskiem, że istnieje wiele obaw związanych z silną konkurencją, z jaką borykają się małe firmy w handlu internetowym. Aby uzyskać przewagę nad dużymi e-commerce’ami, małe sklepy internetowe muszą skupić swoje wysiłki na pewnej niszy, dostarczając specjalistyczny content odpowiadający na potrzeby potencjalnych klientów. Obalono też niektóre mity, takie jak na przykład: „Czy strony z Google Ads, bez Google Ads mają wpływ na SEO ?” (NIE). Porażka / Rozczarowanie / Kryzys rokuGdyby rok 2020 nie był już wystarczająco stresujący w związku z pandemią koronawirusa, to 10 sierpnia mieliśmy do czynienia z usterką algorytmu Google, która postawiła cały świat SEO na nogi. Usterka spowodowała, że w TOP-ach wyników wyszukiwania pojawiały się spamerskie fora czy losowe posty z Facebook-a. Takie wyniki od razu wzbudziły podejrzenie usterki algorytmu. Ponadto pracownik Google Public Search Liaison, Danny Sullivan, miał dzień wolny, więc wydaje się to dość nietypowe, że Google wprowadza aktualizację tego poziomu, gdy ich łącznik z użytkownikami nie jest dostępny, aby wyjaśnić zaistniałe zamieszanie. Podejrzenia osób z branży SEO potwierdziły się po komunikacie Johna Mueller’a, który poinformował społeczność SEO o usterce. Trend roku / człowiek rokuW 2020 roku kupujący zmienili zachowania zakupowe. Sytuacja związana z COVID-19 sprawiła, że konsumenci zaczęli częściej robić zakupy w Internecie, także zamiast zakupów offline. Kupujący byli i są bardziej świadomi swoich budżetów, powstrzymując się od dokonywania dużych zakupów online, jednocześnie gromadząc bardziej podstawowe towary lub niedrogie “luksusy”.W 2020 roku w branży SEO największym wygranym dla mnie nie był John Mueller czy Danny Sullivan, tylko Grzegorz Strzelec. Grzegorz 20-letnie doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w Grupie Onet (był tam head of SEO), czy podczas sprawowania funkcji "Top Contributor" w Google. Grzegorz w tym roku wypuścił m.in. kurs Papa SEO, a ostatnio odniósł się do artykułu serwisu Antyweb o „SEO, które zamiast ułatwiać, czasem utrudnia nam życie”, czym zjednał sobie środowisko specjalistów z branży SEO. Jak pandemia wpłynęła na branżę SEO?Covid-19 miał dotychczas zauważalny wpływ na naszą gospodarkę. Marki luksusowe, motoryzacja, branża turystyczna i gastronomiczna należą do najbardziej dotkniętych tą niepewną sytuacją. Istnieją też jednak branże, które na niej skorzystały. Należą do nich m.in serwisy internetowe dotyczące przepisów, ozonowania, ćwiczeń, szkoleń, czy kursów online. Ruch wzrósł również na witrynach informacyjnych.

W wyniku pandemii koronawirusa kupujący zmienili zachowania zakupowe. Zaczęli częściej robić zakupy w Internecie zamiast stacjonarnie. Z perspektywy SEO ważna była kontynuacja dotychczasowych działań, ze względu na charakter usługi, której motywem przewodnim jest długofalowa strategia. Niezbędne w tej sytuacji było dostosowanie jej do możliwości finansowych klienta i oczekiwań rynku. Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuGoogle stale aktualizuje i optymalizuje wyniki wyszukiwania w oparciu o intencje użytkownika. Dlatego musimy zgłębić szczegóły tych zmian, aby zrozumieć, dokąd zmierza Google, zidentyfikować kierunki dalszego rozwoju i wdrożyć odpowiednie rozwiązania. Niektóre z najnowszych zmian można poznać, przeglądając publikacje patentów Google’a z ostatnich kilku lat (EAT, BERT, dopasowywanie neuronowe, RankBrain itd.). Warto też śledzić na bieżąco aktualizacje wskazówek dotyczących najlepszych praktyk. Poniżej prezentuję trzy najważniejsze moim zdaniem wyzwania 2021 roku:

Według analityków Amazon może wejść na polski rynek do końca 2021 roku, co może wpłynąć na bezpłatne wyniki wyszukiwania.

Od marca 2021 strony niedostosowane do mobilnych wyników wyszukiwania będą usuwane z indeksu.SEO w 2021 roku będzie coraz bardziej konkurencyjne, ponieważ duże firmy zaczynają sobie radzić równie efektywnie, co małe serwisy. Mniejsze strony internetowe będą uciekały do nisz, a duże organizacje będą dalej rosły w siłę, budując przewagę.

 

Milena Majchrzak, managing director w SEMSTORM

grafika

Wydarzenie rokuNajważniejsza była niewątpliwie pandemia COVID-19. Pojawił się chaos, nieprzemyślane lockdowny, nerwowe reakcje polityków, przedsiębiorców i konsumentów. Inne wydarzenia rozmyły się wśród tego zamętu.

Z tego względu chciałabym się skupić na sprawach okołopandemicznych. Na drobnych gestach, których samodzielnie nie można nazwać wielkim wydarzeniem. Na symbolicznych działaniach, które wszystkie razem robią na mnie duże wrażenie. W tym ciężkim roku sporo firm i osób prywatnych pomagało sobie nawzajem i w biznesie, i w codziennym życiu. Szerzej niż zazwyczaj dzielono się wiedzą. Powstawały różne akcje pomocowe dla szpitali, lekarzy czy seniorów. Nagłaśniano inicjatywy wspierające dzieci wykluczone cyfrowo, by mogły brać udział w zdalnym nauczaniu. Moim zdaniem po raz kolejny w czasach kryzysu pokazaliśmy, że potrafimy myśleć nie tylko o sobie. Niech więc ta rozciągnięta w czasie dobroć i chęć pomocy stanie się wybranym wydarzeniem roku :)

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuBlack Friday. Od dawna mówiło się, że przeniesie się on prawie w całości do internetu. To była ogromna szansa, która niestety okazała się sporym rozczarowaniem. Co roku zdarzają się fałszywe obniżki cen, ale szczególnie teraz mnie to poruszyło. Szum, jaki powstał wokół tego święta e-handlu, i efekt pozostawiły duży niesmak. Skala nieprawidłowości była kolosalna, a sztucznie zawyżane ceny trafiały się zbyt często. Z pełnym przekonaniem twierdzę, że Black Friday w Polsce, w 2020 roku, to głównie marketingowa ściema.

Trend roku / człowiek rokuWszystkie sprawy związane z pandemią wysuwają się teraz na pierwszy plan. Nie da się uciec od tego tematu, bo wpływa na życie nas wszystkich. I tych, co pracują w branży i tych, do których chcemy na co dzień dotrzeć.

Jeśli miałabym sięgnąć głębiej i przebić się przez tematy covidowe, to wskazałabym reakcje marek na bieżące wydarzenia społeczno-polityczne. Dużo firm nie zachowuje już bierności wobec tego, co porusza ich konsumentów. Padają deklaracje z jawnym poparciem lub odcięciem się od konkretnych wydarzeń. Wcześniej miałam wrażenie, że komunikacja wielu firm jest bardzo zachowawcza. W tym roku dystans nieco skrócono,  a to zaowocowało bardziej spolaryzowaną dyskusją.

Delikatny przedsmak było widać już podczas „Black Lives Matter” w przypadku firm, które działają międzynarodowo. Główna fala popłynęła podczas strajków kobiet i mam wrażenie, że wywołała po równo głosy zachwytu i krytyki.

Jak pandemia wpłynęła na branżęNa pewno jest trudniej niż przed rokiem, bo klienci uważniej przyglądają się każdej wydawanej złotówce. Niepewność potęgują także ograniczenia nakładane niemalże z dnia na dzień. Są biznesy, które w praktyce się zatrzymały i w ogóle nie generują sprzedaży. Niektórzy musieli zmienić profil działalności, a więc także swoją strategię marketingową. Z drugiej strony są też branże, notujące lepsze zyski (od producentów środków dezynfekujących, przez narzędzia do spotkań on-line, aż po gry komputerowe).

Na pewno pojawiło się nieco więcej chaosu w działaniach. Dopasowanie komunikacji do nowej rzeczywistości faktycznie było sporym wyzwaniem. Marki musiały na nowo nauczyć się, jak mówić do klientów, by nie potęgować w nich uczucia niepokoju. Jeszcze ważniejsze niż zazwyczaj stało się też dynamiczne działanie i elastyczne dostosowywanie się do sytuacji.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuNie da się uciec przed tematami pandemii. Po pierwsze parcie na obecność w internecie będzie dalej rosło. Wiele firm już teraz zobaczyło, że nie jest to ani tak straszne, ani tak trudne, jak się tego obawiali. Rosnąca konkurencja spowoduje jeszcze większą potrzebę odróżnienia się od podobnych produktów czy usług. Możliwe są także dalsze wzrosty kosztów promocji.

Po drugie - wszyscy stajemy już teraz przed problemem izolacji. Firmy będą musiały się z tym uporać wśród swoich pracowników i potencjalnych klientów. Komunikacja marek powinna wziąć to pod uwagę i adresować także nowo pojawiające się problemy. Jednocześnie stoimy przed ogromnym wyzwaniem, aby nie wykorzystywać marketingu do nakręcania karuzeli strachu.

Ostatnia, choć bardzo ważna sprawa, dotyczy szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków. Jako społeczeństwo, klienci, ale też marketerzy zupełnie nie wiemy, czego się spodziewać w przyszłości. Obostrzenia i restrykcje potrafią się pojawić znienacka i trzeba błyskawicznie modyfikować strategię działania. W 2021 roku umiejętność wyważonej i odpowiedniej reakcji na nieoczekiwane zmiany będzie szczególnie ważna. Zespoły, które jeszcze nie działają zwinnie i są zamknięte w gąszczu procedur, mają teraz ostatni dzwonek na poprawę sposobu zarządzania.

 

Katarzyna Jakubów-Tyka, head of SEO w Artgeist

grafika

Wydarzenie rokuPandemia covid-19 zdecydowanie przyćmiła wszelkie pozostałe wydarzenia jakie miały miejsce w mijającym roku. Chociaż nie był to rok nudny, bo mieliśmy m.in.:- update w styczniu, maju i grudniu,- duże problemy z indeksacją i tymczasowe wyłączenie możliwości przesyłania do indeksacji adresów URL w Search Console,- ogłoszenie nowych czynników rankingowych Page Experience,- oficjalną zmianę interpretowania wewnętrznych linków z atrybutem „nofollow”,- przesunięcie mobile-first indexing z września 2020 na marzec 2021,- zaprzestanie wymagania AMP dla stron w Top Stories,- wdrożenie nowego algorytmu opartego na AI, który ma lepiej zrozumieć błędną pisownie w zapytaniach użytkowników,- ogłoszenie możliwości indeksowania i rankowania fragmentów treści, ogłoszenie lepszego grupowania i rozumienia tematów i podtematów,- porównanie wagi czasu ładowania strony do wdrożenia strony na https przez Garego Illyes na chwilę przed ogłoszeniem wzrostu znaczenia Coe Web Vitals a w tym czasu ładowania strony.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuNajwiększą porażką roku były przeciągające się problemy z indeksacją oraz dopasowaniem stron kanonicznych. Zawieszenie przy tym działania narzędzia przesyłania adresów URL do indeksu dodatkowo spotęgowała problem i ograniczyła możliwości reagowania.

Trend rokuIstotnym trendem w 2020 roku, który przejdzie wraz z pandemią na rok 2021 jest przyśpieszony rozwój kanałów on-line a wraz z nim:- większa konkurencja i wzrost nakładów na kampanie on-line,- rozwój rozwiązań i narzędzi wspierających prowadzenie działalności on-line przy minimalnej technologicznej barierze wejścia,- potrzeba lepszego mierzenia efektywności i zwrotu z inwestycji w działania SEO.

Jak pandemia wpłynęła na branżęZ jednej strony pandemia covid-19 miała pośredni wpływ na branżę SEO zmuszając firmy do przejścia częściowo lub w całości do sprzedaży on-line oraz doprowadzając do ograniczenia lub zawieszenia działalności firm istniejących wyłącznie off-line (głównie lokalnych). W efekcie mamy:- większe zapotrzebowanie na usługi SEO dla e-commerce ale też rosnącą konkurencję w tym obszarze,- większe pole do rozwoju na rynkach lokalnych dla firm, które przetrwają ograniczenie działalności.

Z drugiej strony można obserwować również duży bezpośredni wpływ na zachowania użytkowników:- duże wzrosty ruchu i współczynnika konwersji w okresach ograniczenia działania firm off-line i lockdownu w branżach związanych m.in. z higieną, zdrowiem, domem.- spadki wydatków na dobra luksusowe i związane z funkcjonowaniem poza domem (np. wyjazdy turystyczne, buty na obcasach, kosmetyki kolorowe).

Pandemia wymusiła też szersze wykorzystanie Internetu przez osoby, które nie miały dotychczas takiej potrzeby, w tym osoby starsze. To z kolei przekłada się na rosnącą wagę UX i rozwiązań dostosowanych do użytkownika.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuWyzwaniem na pewno będzie rosnące znaczenie rozwiązań poprawiających użyteczność serwisu. Wymusi to zmiany techniczne, optymalizacje serwisów, a niejednokrotnie podjęcie decyzji o tworzeniu nowej wersji strony. Zespoły SEO i UX będą musiały nauczyć się wypracowywać wspólne rozwiązania.

Ważne będzie też umiejętne korzystanie z danych. Coraz mniej skuteczne są „pudełkowe” strategie SEO bazujące na gotowych rozwiązaniach, zestawieniach wytycznych. Rośnie przewaga strategii szytych na miarę oraz efektywnego reagowania na zmiany w SERP i testowania.

Myślę też, że dalej będzie rosła waga Visual Content. Google cały czas inwestuje w rozwiązania wspierające wyszukiwanie contentu video i zdjęć więc warto się tym tematem bardziej zainteresować i nauczyć wykorzystywać w biznesie.

 

Paulina Różycka, senior SEM specialist w Performance Labs

grafika

Jak pandemia wpłynęła na branżęRozwijająca się pandemia doprowadziła do wielu zmian w obszarze biznesu – poszerzanie się kryzysu ekonomicznego miało negatywny wpływ na wiele branż. Lockdown spowodował zamknięcie na pewien czas niemal wszystkich sklepów stacjonarnych czy punktów usługowych.

Biznesy, które do tej pory działały tylko w obszarze offline, aby przetrwać, musiały przenieść swoje zasoby do Internetu. W wyniku tego, zapotrzebowanie na usługi agencji digitalowych i podmioty zajmujące się działaniami reklamowymi w sieci, wzrosło.

Wydarzenie rokuRok 2020 upłynął pod znakiem wielu znaczących zmian, jednak wspomnę o jednej, która z punktu widzenia specjalisty SEM, wnosi sporo - mowa o wprowadzeniu przez Google nowej wersji Google Analytics: Google Analytics 4.

Nowa wersja platformy daje nam możliwości tworzenia jeszcze dokładniejszych raportów oraz analizy danych, głębszą integrację z Google Ads, a także pozwala na przewidywanie przychodów, zachowań użytkowników (zarówno na stronie internetowej czy w aplikacji mobilnej, co jest istotną zmianą w czasach, gdzie ruch z urządzeń mobilnych i aplikacji z roku na rok rośnie) czy wzrostu zainteresowania daną usługą/ produktem.

Trend rokuW tym roku, jak i w kilku poprzednich, w kampaniach płatnych, rządziła automatyzacja - Google bardzo dużo uwagi zwraca na smart bidding i maszynowe uczenie. Automatyczne strategie ustalania stawek, inteligentne kampanie (smart shopping campaign czy znana już wcześniej smart display campaign)  nie tylko skracają czas niezbędny na ręczne operowanie stawkami, ale także znacznie ułatwiają szacowanie i ustalanie stawek, aby jak najbardziej przybliżyć nas do spełnienia celów biznesowych.

Paweł Ważyński, marketing platforms director w Resolution

grafika

Wydarzenie rokuWarto na pewno odnotować bardzo dobrze przygotowany przez polski oddział Google, pierwszy w Polsce YouTube Brandcast – skierowany głównie do reklamodawców. Ciekawa treść, dobra dynamika, dobrze dobrani prezenterzy i goście (m.in. Robert Makłowicz czy Zachar Zawadzki). Sporo informacji dotyczących użytkowników YouTube z naciskiem na Light TV Viewers’ów, zmian w produktach reklamowych (YouTube Select) czy zasad dotyczących tworzenia skutecznych kreacji video.

Produktowo było to wyjście z bety i udostępnienie przez Google wszystkim reklamodawcom nowego rozszerzenia formularza kontaktowego. Lead form extensions dostępny jest zarówno w kampaniach w wyszukiwarce, na You Tube czy w kampaniach Discovery Ads. Jedyny mankament to trudność w automatycznym dostarczaniu leadów do CRMa klienta (aktualnie możliwe dzięki Zapier).

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuDużym rozczarowaniem możemy nazwać zmianę wprowadzoną przez Google we wrześniu, w raporcie wyszukiwanych haseł w Google Ads. Zmiana wprowadziła ograniczenia w ilości danych dostępnych w raporcie. Wcześniej optymalizując kampanię mogliśmy zobaczyć niemal pełną liczbę realnych fraz, które spowodowały wyświetlenie naszej reklamy.

Po zmianie, możemy zobaczyć jedynie większy fragment. Warto wspomnieć jak istotna jest to zmiana dla specjalistów optymalizujących działania w wyszukiwarce, którzy mają większy problem z tworzeniem kompletnych list słów wykluczających czy rozwojem wynikającym z dodawania nowych fraz do kampanii.

Trend roku / człowiek rokuPomimo pandemii niezmiennie jak w ostatnich latach utrzymuje się trend dotyczący coraz większego wykorzystania machine learningu w rozwiązaniach reklamowych w Google Ads.

Strategie portfolio ustalania stawek otrzymały dostęp do strategii maksymalizacji liczby konwersji i maksymalizacji wartości konwersji. Dodatkowo do strategii tROAS została dodana opcja symulacji, która ułatwia planowanie tej strategii. Z resztą symulacje mogą już prognozować efektywność do 90 dni w przód, uwzględniając sezonowość. Otrzymaliśmy również nowe możliwości dla performance plannera wraz z obsługą kampanii shoppingowych. Rozwinęły się możliwości samych reklam elastycznych (search & display), korzystających z machine learnigu. Natomiast inteligentne kampanie produktowe otrzymały nowe funkcje do pozyskiwania nowych Klientów czy nowe funkcje wizualne.

Jak pandemia wpłynęła na branżęOczywiście pandemia miała ogromny wpływ na całą branże, w tym również na biznes w Google. Truizmem byłoby powiedzieć, że mieliśmy znaczące wzrosty w liczbie zapytań, zwłaszcza w tematach bezpośrednio związanych z COVID19.  Największy jednak wpływ na branżę miała sama liczba nowych użytkowników oraz dłuższy czas, który spędzali w serwisach Google’a. Dla przykładu YouTube w marcu miał 5% więcej zasięgu i ponad 20% więcej watchtime’u w stosunku do poprzedzającego okresu.

Takie wzrosty spowodowały znaczące obniżenie stawek CPV/CPC/CPM w kampaniach, zwłaszcza w pierwszych fazach pandemii. Zatem mogliśmy kupować „więcej za mniej”. Dodatkowo, spora część biznesów przyśpieszyła swoją „digitalizację” i przeniosła się do sieci, próbując ratować płynność finansową zamówieniami z Internetu, wykorzystując w pierwszej kolejności kanały najbardziej efektywne, a więc search, shopping i retargeting. Bardzo dobry wizerunkowo ruch wykonał również sam Google, dostarczając realne wsparcie mniejszym przedsiębiorcom, poprzez przekazanie dodatkowych środków pieniężnych do wykorzystania w kampaniach Google Ads.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuGłównym wyzwaniem w 2021 roku będzie dalsza, aktywna praca nad elastycznym dostosowywaniem strategii mediowych czy strategii ustalania stawek do dynamicznie zmieniającej się i nadal niepewnej rzeczywistości. To, w jakim tempie i z jaka skutecznością będziemy radzić sobie z wychodzeniem z pandemii będzie determinowało strategie mediowe, również w kontekście SEM/SEO.

Kolejnym wyzwaniem może okazać się zapowiadana na maj 2021 aktualizacja algorytmu wyszukiwarki Google, która będzie uwzględniać nowe sygnały dotyczące jakości strony, tzw. Core Web Vitals (czas wczytywania treści, interaktywność serwisu i czas reakcji na działania podejmowane przez użytkownika,  wizualna stabilność treści w momencie ładowania strony).

Zaprzestanie wyświetlania reklam w Gmail, poprzez w pełni manualnie sterowane, dedykowane kampanie Gmail Ads, które cieszą się dość dużą efektywnością mogą być kolejnym wyzwaniem dla specjalistów. Od połowy 2021 powierzchnia poczty Google będzie monetyzowana poprzez Discovery Ads, w połączeniu z innymi placementami (discovery feed oraz YouTube).

 

Magdalena Pobikrowska, head of SEM w SalesTube

grafika

Wydarzenie rokuWdrożenie LIA i Store Visits w Polsce mimo pandemii. Bardzo mocna promocja kampanii Local Inventory Ads nastawionych na dotarcie do użytkowników, którzy są zainteresowani zakupem konkretnych produktów i przebywają w pobliżu sklepów stacjonarnych posiadających asortymentem, którego aktualnie poszukują. LIA i Store Visits to duży krok w kontekście omnichannelu i próby połączenia światów online i offline. Mimo restrykcji i obostrzeń związanych z funkcjonowaniem sklepów stacjonarnych Google nie zrezygnowało z pomysłu wdrożenia rozwiązania, na które reklamodawcy czekali już od dłuższego czasu.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku - SEMNajwiększym rozczarowaniem roku z perspektywy SEMu było ukrycie sporej liczby wyszukiwanych fraz w raporcie search query. Aktualnie ok 30% budżetu kampanii nie zostaje przypisanych do wyszukiwanych słów kluczowych, co zmniejsza możliwość kontroli budżetu kampanii. Zmiana dotknęła najbardziej małych reklamodawców, którzy wnikliwie analizują ruch z każdego słowa kluczowego.

To kolejny krok w kierunku większej automatyzacji systemu Google Ads, a co za tym idzie mniejszej ingerencji i kontroli specjalistów w optymalizację kampanii.

Trend roku / człowiek rokuOdkrycie grupy 50+ (silver generation) jako aktywnych i istotnych dla wzrostu biznesu konsumentów. W kampaniach SEM w porównaniu z ubiegłym rokiem widać znaczny wzrost sprzedaży w tej grupie wiekowej i największy wśród wszystkich grup wiekowych przyrost nowych użytkowników.

Charakterystyczna dla tej grupy jest również wyższa wartość średniego koszyka i krótsza ścieżka zakupowa - użytkownicy 50+ częściej wchodzą bezpośrednio z kampanii i od razu kupują dany produkt, co sugeruje, że poświęcają mniej czasu na porównanie cen i ofert konkurencji. Chętna do zakupów i bogata grupa docelowa z pewnością wkrótce zostanie odpowiednio zaopiekowana przez reklamodawców.

Jak pandemia wpłynęła na branżęSEM to kanał, który z oczywistych względów odnotował największy w tym roku wzrost wydatków. Reklamodawcy znacząco zwiększyli swoje budżety, bo cały biznes przeniósł się z dnia na dzień do internetu, szczególnie do wyszukiwarki - dla większości sklepów był to jedyny kanał sprzedażowy w trakcie lockdownu.

Kategorie, które najmocniej odczuły skutki pandemii to niewątpliwie segment travel i automotive. Urósł cały e-commerce, ale największe wzrosty (co nie było zaskoczeniem) odnotowały kategorie higiena i e-grocery.

Pandemia spowodowała pojawienie się nowej kategorii zapytań (charakterystycznych tylko dla okresu społecznej izolacji), których jeszcze rok temu byśmy nie przewidzieli, np. przepis na chleb, jak zrobić płyn antybakteryjny, msza online, zdalne nauczanie, google classroom. Trendy wyszukiwań i zapytania zdobywające popularność wśród użytkowników stały się dobry obrazem nastrojów i potrzeb ludzi pozamykanych w domach.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku1.    Omnichannel - pełne wdrożenie i wykorzystania kampanii LIA2.    Silver generation - rozwój biznesu i strategii marketingowych pod kątem nowej grupy docelowej3.    Praca hybrydowa - wypracowanie nowych modeli i standardów pracy nie tylko w branży mediowej

Julia Ozyjiwska, paid media lead w agencji Kamikaze

grafika

Wydarzenie roku

Nowe regulacje polityki General Data Protection.

W kwietniu 2020 regulacje i kontrole w ramach ochrony danych osobowych dotarły do rynku reklamy online. Główna zmiana określa przepisy wykorzystania danych, przechowywanych na naszych telefonach, komórkach i tabletach (w tym w szczególności z plikami cookie). Zgodnie z E-privacy producenci przeglądarek zostali zobligowani do uwzględnienia transparentnej opcji zgody na przesyłanie cookie. Zmiana ta znacznie wpłynęła na rynek reklamy online. Głównym problemem, z którym na dzień dobry spotkali się specjaliści SEM/SEO została ograniczona mierzalność niektórych parametrów kampanii reklamowych - przede wszystkim zasięgu. Zadziało się tak dlatego, że większość systemów mierzących efektywność reklam opiera się o łączenie danych cookie. Po wprowadzeniu nowej polityki GDRP można było zaobserwować do 30-40% spadku zasięgów przez pierwsze kilka miesięcy. Cała zaistniała sytuacja stała się wyzwaniem dla specjalistów, jednak też szansą na nowe, bardziej precyzyjne rozwiązania reklamowe, takie jak do przykładu własna platforma DMP, która integruje w jednym miejscu dane dotyczące aktywności mediowych oraz zachowań użytkownika w serwisie. Z drugiej strony blokowanie śledzenia użytkowników jest też szansą dla reklamy precyzyjnej, formatów opartych o kontekst (treści konsumowane w internecie) i targetowania (do zadeklarowanych, wartościowych użytkowników, czyli takich, którzy wyrazili zgodę).

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku

W 2020 roku specjaliści SEO mocno wyczekiwali rozkwitu wyszukiwarki głosowej Google. Wyszukiwanie głosowe to nic innego jak słowo kluczowe, które jest uruchamiane za pomocą innego medium w Google Analytics. Z racji tego, że w 2020 roku wyszukiwania głosowe nie stały się tak popularne, jak prognozowano (prognozowany wzrost był na poziomie +50%), wielkim rozczarowaniem okazał się przede wszystkim brak takiego kanału jak wyszukiwarka głosowa w Google Analytics. Obecnie nie ma też możliwości śledzenia tych zapytań. Google nie zapewnia żadnego wskazania / rozróżnienia między wyszukiwaniem tekstowym (normalnym) lub głosowym. Możemy jedynie przeglądać dane wyszukiwania (Google: Search Console, Analytics i reklamy oraz potencjalnie dzienniki dostępu do serwera, dla kilku podanych haseł wyszukiwania) i spróbować zidentyfikować zapytania typu long-tail i te, na które była zoptymalizowana strona klienta pod VS. W taki oto sposób, mimo, że trend optymalizacji pod wyszukiwania głosowe już bardzo widocznie pojawił się na rynku polskim, narzędzi i możliwości do takiego rodzaju działań wciąż brak.

Trend roku / lub Człowiek roku

Zdecydowanie automatyzacja oraz machine learning. Coraz częściej kampanie oraz rozwiązania Google dostają przydomek smart. Dobrym przykładem w 2020 roku są Inteligentne kampanie produktowe (ang. Smart Shopping Campaigns, SSC), które łączą funkcjonalność standardowej kampanii produktowej i kampanii displayowej w sieci reklamowej, w tym także kampanii remarketingu dynamicznego. Głównym zadaniem inteligentnych kampanii tak produktowych jak i innych tego rodzaju, jest automatyczna optymalizacja zysków sklepów internetowych korzystających z platformy Google Ads poprzez zwiększenie wartości konwersji lub zwrotu z inwestycji (ROAS). Już od dawna reklamodawcy mogli korzystać z automatyzacji w kampaniach Google Ads, zarówno jeśli chodzi o strategie ustalania stawek jak i możliwość korzystania z dynamicznych reklam w sieci reklamowej czy elastycznych w sieci wyszukiwania. Natomiast kampanie inteligentne są pierwszym typem kampanii, który w 100% oparty jest na machine learning'u i automatyzacji. Działania kampanii kontrolują stworzone przez Google systemy samouczące się (ang. Machine Learning). Zarządzają one stawkami, udziałem wykorzystania budżetu w poszczególnych sieciach, a nawet ostatecznym wyglądem reklam. W 2020 roku trend machine learningu był wyjątkowo widoczny i możemy zdecydowanie powiedzieć, że będzie się rozwijać w 2021.

Jaki wpływ miała pandemia na pracę w mojej branży w tym roku?

Moim zdaniem pandemia wpłynęła na branże SEM/SEO w sposób raczej pozytywny. Klienci zaczęli przerzucać swoje budżety z reklamy offline na reklamę online. Można zobaczyć znaczny wzrost reklamodawców w sieciach Google. Z racji wysokiego poziomu konkurencji w Google można też zauważyć poprawę jakości serwowanych użytkownikom reklam oraz przemyślanych strategii reklamowych.

Trzy najważniejsze wyzwania stojące przed branżą w 2021 roku

●    W 2021 roku pozytywne doświadczenie użytkownika w korzystaniu ze stron ma być jedną z priorytetowych kwestii dla algorytmu Google. Już nie tylko szybkość ładowania strony czy dostosowanie do urządzeń mobilnych będzie liczyć się dla Google w ocenianiu wartości strony. W przyszłym roku Google będzie jeszcze mocniej zwracał uwagę na pozytywne doświadczenie użytkownika, czyli User Experience (UX).

●    Zgodnie z zapowiedzią Google, od marca 2021 roku strony internetowe, które nie będą dostosowane do mobile i nie będą responsywne, nie przejdą testu mobilności i zostaną wyrzucone z indeksu Google. Więc jest bardzo duża szansa, że część stron, zwłaszcza starego typu zniknie z wyszukiwarki Google na zawsze.

●    Bardziej restrykcyjne regulacje w sprawie RODO oraz nowe sposoby na śledzenia użytkownika i optymalizowanie konwersji w systemie reklamowym Google AD.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele