Podsumowanie roku w SEO/SEM 2022. Co się wydarzy w 2023?

W ramach naszego cyklu tekstów podsumowujących rok w mediach i marketingu, najważniejsze wydarzenia i trendu wskazują eksperci zajmujący się SEO i SEM.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

Zobacz nasze podsumowania roku 2022

Marcin Bugajski, head of SEM & programmatic Mediahub

grafika

Wydarzenie roku w branży SEO

Google Helpful Content update, czyli aktualizacja dotycząca przydatnych treści, która ma premiować treści faktycznie odpowiadające na pytania użytkowników i obniżać pozycje treści stworzonych tylko z myślą o pozycjonowaniu. Aktualizacja wdrożona pod koniec sierpnia dla wyników anglojęzycznych, natomiast na początku grudnia wdrożona globalnie. Na efekty, wpływu tych zmian na wyniki wyszukiwania będzie trzeba więc jeszcze poczekać, natomiast wydaje się, że 2022 będzie właśnie początkiem ważnych zmian, do których w kolejnym roku będzie trzeba się dostosować.  

Najważniejsze trendy w branży SEO w mijającym 2022 roku. Trend na 2023.

Jeszcze większy nacisk położony na content, zarówno ten pisany przez "żywych" autorów, jak również treści tworzone przez sztuczną inteligencję (AI). W 2022 roku w zakresie tworzenia treści przez sztuczną inteligencję pojawiło się kilka ciekawych rozwiązań, których rozwój warto śledzić w 2023, szczególnie w kontekście wprowadzonej przez Google aktualizacji Helpful Content i jej możliwych poprawek. Pytanie jak będzie radził sobie algorytm przede wszystkim w kontekście rozpoznawania tego czy treść stworzona przez człowieka, czy przez sztuczną inteligencję jest użyteczna dla użytkownika. Konieczność dopasowania strategii i optymalizacji pod tzw. zero click searches, czyli wszelkiego typu grafy, direct answer, rich snippety. Tego typu elementy pojawiają się na coraz większą ilość fraz kluczowych, więc jeszcze większym wyzwaniem, również w 2023 roku, będzie to jak wykorzystać potencjał tych elementów, by znalazły się tam wyniki z naszej domeny i żeby przyniosło to korzyść marce, nawet jeżeli użytkownicy nie będą opuszczali stron wyników wyszukiwania, bo znajdą już, dzięki takim elementom, odpowiedź na swoje pytanie.   Element związany pośrednio z SEO, to przejście na GA4 od lipca 2023. Część witryn zmigrowała już z GA3 do GA4, część czeka na ostatnią chwilę. Na pewno będzie to ważny element w kontekście dalszego prawidłowego monitorowania efektów działań marketingowych, w tym SEO.  

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO w 2022 roku.

Ograniczanie budżetów reklamowych (w tym na SEO), dla części branż, przede wszystkim tych, w przypadku których dochodzi do problemów z dostępnością produktów czy przerwaniem łańcuchów dostaw (np. branża automotive, dealerzy samochodów). Zawieszenie budżetów reklamowych w innych branżach (np. branża stoczniowa, naprawa statków, luksusowych jachtów) ze względu na rezygnację, wstrzymanie lub przełożenie zleceń przez wielu inwestorów (niepokój o realizację zleceń lub nawet przepadek majątku firmy, przez to, że Polska jest krajem przyfrontowym). Nie jest natomiast tak, że w SEO dochodzi tylko do zmniejszenia lub zawieszenia budżetów. Paradoksalnie część podmiotów szukając oszczędności w ramach działań marketingowych, szuka tańszych i skutecznych metod promocji, a do takich SEO się zalicza. Część budżetów z innych działań jest więc przenoszona do SEO.

Największe wyzwanie na 2023 rok.

Dopasowanie się do nowych wytycznych, które się na pewno pojawią w kontekście zmian, jakie wprowadziło i jeszcze z pewnością wprowadzi zmiana Helpful Content update. Na pewno przeorganizuje to sposób tworzenia i patrzenia na content. Część "sztuczek", które działały do tej pory i polegały na odpowiednim użyciu fraz kluczowych w treści pod roboty wyszukiwarki z pewnością odejdzie do lamusa. Pytanie czy odpowiednie treści będą tworzyli copywriterzy, czy może większy udział w generowaniu skutecznego contentu przejmie sztuczna inteligencja (AI).

Marcin Kordowski, head of SEO, Havas Media Group

grafika

Wydarzenie roku w branży SEO/SEM

Udział wszelkich systemów automatyzujących procesy SEO. W szczególności na uwagę zasługują narzędzia wykorzystujące AI do budowania treści. Szczególnym przykładem tego typu rozwiązań jest popularny ChatGPT. Na rynku pojawiło się wiele rozwiązań opartych o GPT3 OpenAI. Dzięki nim możemy przygotowywać treści i ich wiele kombinacji bez większych nakładów pracy, co jest idealnym rozwiązaniem dla e-commerce. Duże ilości treści o powtarzalnych, schematycznych konstrukcjach są doskonałym zastosowaniem dla narzędzi opartych o algorytmy AI. Kolejne lata będą obfitowały w kolejne tego typu narzędzia, charakteryzujące się coraz większą precyzją i jakością tworzonych treści.

Najważniejsze trendy w branży SEO/SEM  w mijającym 2022 roku. Trend na 2023

W 2023 roku pojawią się kolejne modyfikacje algorytmu Google. Będzie on sprawnie selekcjonował strony i dokładnie określał ich autorytet. Walka z fake news w Google spowoduje odizolowanie wielu serwisów, które obecnie żerują na tworzeniu tego typu treści. Jeśli miałbym jednym hasłem opisać co będzie kluczowe w 2023 to autorytet stron. Warto się skupić na nim i odsunąć stare wytarte techniki z pogranicza White Hat SEO oraz skupić się na wykorzystaniu innych kanałów digital do budowania przydanych treści, jak również promowania ich wszelkimi dostępnymi kanałami.

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO/SEM w 2022 roku

Wojna wywołana przez Rosję już zaczęła wpływać na globalną gospodarkę i prawie na pewno wpłynie na firmy z branży e-commerce i digital. Wpływ agresji rosyjskiej na koszty paliw kopalnianych, surowców i żywności przełoży się bezpośrednio na koszty życia, koszty prowadzenia wszelakich biznesów. Z pewnością odczuwalne będzie zmniejszenie wydatków reklamowych, co za tym idzie też wpływów do agencji mediowych. Jeśli chodzi o SEO, to sytuacja może być odmienna. Transfer budżetów z innych kanałów może wpłynąć nawet na wzrost przychodów agencji SEO w przyszłym roku. Relatywnie niski koszt inwestycji w SEO i potencjalny wysoki zwrot przekona decydentów działów odpowiedzialnych za marketing. Dodatkowo, rynek pracy wzbogacił się o wiele wykwalifikowanych osób uciekających przed wojną. Co sprawia, że wiele polskich firm będzie ich zatrudniać, i tak też będzie w SEO.

Największe wyzwanie na 2023 rok

Największym wyzwaniem w SEO będzie kryzys i jego wpływ na całą branżę. Dynamicznie zmieniające się warunki finansowe, a szczególnie wysoka inflacja, nie pozostaną bez wpływu na  wynik finansowy agencji SEO. Wiele z nich będzie musiało wejść na ścieżkę strategii opartej nie na niskich kosztach a na ścieżkę wysokiej efektywności i jakości obsługi.

Marcin Każmierczak, paid media manager, Kamikaze

grafika

Wydarzenie roku w branży SEO. Wpływ wojny na Ukrainie

W mojej opinii wybuch wojny w Ukrainie to najważniejsze dla regionu wydarzenie tego roku, przez co nie dziwi jego wpływ również na SEM. Wojna gwałtownie zatrzęsła rynkiem i w mgnieniu oka poddała w wątpliwość prowadzenie działań marketingowych. Wiele firm z dnia na dzień postanowiło wstrzymać prowadzone kampanie, w oczekiwaniu na rozwój wypadków. Skutkowało to niższymi stawkami za placement reklamowy, jednak niskie koszty dotarcia nie przekładały się na większą liczbę zakupów, ponieważ konsumenci częściej decydowali się wstrzymać z zakupami, o ile nie były to zakupy pierwszej potrzeby. Spadek współczynnika konwersji - nawet do ułamków procenta - dotknął przede wszystkim rynek dóbr luksusowych. Niektóre brandy z rosyjskim kapitałem zniknęły z rynku niemal natychmiast, zabierając ze sobą niemałe budżety na promocję. Inne - ze względu na decyzję o pozostaniu na rosyjskim rynku - muszą zmagać się z konsekwencjami mniej lub bardziej skutecznych form konsumenckiego bojkotu. Wszystko wskazuje jednak, że tak duży kryzys był jedynie chwilowy, a już w kwietniu sytuacja w branży zaczęła się stabilizować. Czy nadal niepewna przyszłość i gęsta atmosfera w regionie sprawią, że cały 2022 rok nie będzie udany jeśli chodzi o sprzedaż? Poczekajmy na podsumowania, ale wszystko wskazuje na to, że ostatecznie spadki nie będą aż tak duże, jak mogło się wydawać jeszcze niedawno. Oczywiście długofalowych skutków, na przykład ze względu na inflację, możemy spodziewać się w dalszej przyszłości, w przyszłym roku, ale jeszcze za wcześnie na próby podsumowania wpływu czynników okołowojennych.

Trendy 2022, Trend 2023

Postępująca automatyzacja to trend, do którego jeszcze w 2021 mogliśmy zachować pewien dystans. Rok 2022 pokazał, że z automatycznymi kampaniami Discovery i Performance Max musimy się mocno zaprzyjaźnić, a wszystko wskazuje na to, że w 2023 będziemy obserwować dalszy rozwój automatycznych kampanii. Prostota korzystania z tego typu kampanii okupiona jest na ten moment stosunkowo niewielką ilością danych zwrotnych, które mogłyby stanowić dla nas inspirację do tworzenia nowych kampanii lub bardzo skutecznego ulepszania tej już istniejącej (co oczywiście nie wyklucza skutecznej optymalizacji). W kolejnym roku powinniśmy obserwować zmiany zmierzające w kierunku oddania nam do dyspozycji nowych opcji do kontrolowania kampanii automatycznych - ostatnio mogliśmy w końcu w łatwy sposób wykluczyć miejsca docelowe dla P-Max i podobnych zmian możemy spodziewać się w 2023.

Wyzwanie roku 2023

Przygotowanie się do pracy z GA4 to kluczowe wyzwanie nadchodzącego roku. Najnowsza wersja Analyticsa stanie się jedyną obowiązującą już w lipcu 2023 (choć użytkownicy Google 360 będą mieli możliwość korzystania z poprzedniej wersji Analyticsa nieco dłużej). Jak pokazuje praktyka, wiele serwisów dopiero niedawno wdrożyło GA4, a na niektórych stronach jakość danych pozostawia wiele do życzenia. W 2023 największym wyzwaniem będzie dopracowanie rozwiązań analitycznych i weryfikacja jakości dostarczanych danych. Będzie to też świetna okazja do przyjrzenia się jakości strony docelowej i zatroszczenie się, choćby o szybkość wczytywania i poprawność tekstów na stronie. Wbrew pozorom to często optymalizacja po stronie serwisu jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na sukces kampanii SEM. Od połowy przyszłego roku aspekty techniczne funkcjonowania strony będą jeszcze bardziej istotne.

Przemysław Włodarski, SEM expert, Performics

grafika

Wydarzenie roku w branży SEO/SEM

Mijający rok przyniósł ze sobą wiele zmian, jednak sądzę, że nie można jednoznacznie stwierdzić, która zmiana była tą największą. Zamiast tego chciałbym skupić się na trendzie, który widzimy już teraz, a który swą kulminację osiągnie w przyszłym roku. Ten trend składa się z dwóch elementów, jednak bardzo mocno się przeplatających – mam na myśli oczywiście zjawisko cookieless oraz automatyzacji. Na pierwszy rzut oka te dwa elementy nie mają punktów styku – jednak nie jest to prawda. Automatyzacja działa w oparciu o dane, a dostęp do nich jest i będzie limitowany w jeszcze większym stopniu – cookieless jest tego najlepszym przykładem.

Najważniejsze trendy w branży SEO/SEM w mijającym 2022 roku. Trend na 2023

Zmiany w ramach dostępu do danych oznaczają większe niż dotychczas skupienie się na danych estymowanych – co z kolei będzie miało ogromne znaczenie w ocenie działań performance i alokacji budżetu w ramach działań w wyszukiwarce Google. W tle zagadnień dostępu do danych pojawia się także element automatycznej optymalizacji a przede wszystkim automatycznego akceptowania zmian rekomendowanych przez Google w ramach konta Google Ads. Na chwilę obecną zmiany wprowadzane przez Google są dyskusyjne, jednak wierzę, że w niedługim czasie ten system zacznie działać już w docelowym, efektywnym kształcie.

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO/SEM w 2022 roku

W tym kontekście widać wyraźnie, że istotne wydarzenia dziejące się wokół nas jak np. wojna w Ukrainie nie mają zasadniczego wpływu na szybkość zachodzących zmian. Choć zarówno działania wojskowe jak i wzrost inflacji potencjalnie będą miały wpływ na wielkość budżetu alokowanego na działania w wyszukiwarce, to jasne jest, że dopóki użytkownicy szukają, dopóty marki będą chciały dać się znaleźć. W tym zakresie nie nastąpiły żadne zasadnicze zmiany.

Największe wyzwanie na 2023 rok

Patrząc na obecne trendy, czy też wyzwania w nadchodzącym roku widzę bardzo wyraźnie konieczność zmiany dotychczasowego paradygmatu naszej pracy. Powoli coraz większa ufność pokładana w decyzje algorytmów będzie miała wpływ na naszą codzienną pracę – z jednej strony pozwoli na zmniejszenie zaangażowania w optymalizację, z drugiej strony, dopóki nie będziemy mieć pewności, że algorytmy działają tak jak powinny będziemy musieli na bieżąco patrzeć im na ręce.

Kolejnym elementem jest, kluczowe z mojego punktu widzenia, poczucie bezpieczeństwa Klienta. To ono zwykle przesądza o ocenie naszych starań, niezależnie od realnie odnoszonych przez kampanię efektów. Umiejętności miękkie związane z komunikacją i budowaniem relacji z naszymi Partnerami powoli stają się najważniejszym elementem naszej pracy w nadchodzącym czasie. Czy to dobrze? Sądzę, że w zwłaszcza dzisiaj, kiedy widzimy rozwój systemów opartych o AI czy algorytmy to właśnie ten „human touch” a nie próby dorównania algorytmom, pozwoli nam na zachowanie nie tylko miejsc pracy, ale przede wszystkim radości z jej wykonywania. Czego sobie i Państwu życzę :)

Olga Sadowska SEO specialist, Whites

grafika

Wydarzenie roku w branży SEO

Mieliśmy w tym roku sporo różnego rodzaju update’ów algorytmów wyszukiwarki i zawirowań w SERP-ach. Czasem w ciągu kilkudziesięciu dni obserwowaliśmy spore zmiany, np. w lutym czy w maju. Na pewno dużą rolę odegrała lutowa aktualizacja Page Experience, biorąca pod uwagę czynniki ważne z punktu widzenia użytkowników, np. dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych, wykorzystanie certyfikatu SSL i oczywiście Core Web Vitals. Jedni się cieszyli, inni rwali włosy z głowy.

Najważniejsze trendy w branży SEO w mijającym 2022 roku. Trend na 2023.

Mijający rok stał pod znakiem automatyzacji w branży SEO oraz sztucznej inteligencji. Tematy te były poruszane na najważniejszych imprezach branżowych, np. na Festiwalu SEO w Katowicach AI doczekała się oddzielnego bloku tematycznego.

Trudno wyrokować, jakie będą trendy na 2023 rok. Ostatnie trzy lata pokazały nam, że estymowanie przyszłości to zgubne zajęcie. Niemniej widać znaczący wzrost zainteresowania wykorzystania machine learningu i sztucznej inteligencji w praktyce. Na pewno będziemy się również skupiać na tym, co i w 2022 roku było bardzo ważne, czyli na podnoszeniu jakości witryn klientów – zarówno od strony technicznej, jak i contentowej. Istotna też będzie kwestia tzw. SXO, czyli Search Experience Optimization. Działka ta sprawi, że specjaliści SEO będą musieli poszerzyć swoje zainteresowania o kwestie związane z UX-em.

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO w 2022 roku

Przede wszystkim znaczna część klientów postawiła na pozycjonowanie się w języku ukraińskim. Wojna w Ukrainie miała również pośredni wpływ na kryzys gospodarczy, co skłoniło wielu klientów do przemyślenia budżetów na działania SEO/SEM i skupienia się na najistotniejszych, najbardziej konwersyjnych elementach ofert.

Największe wyzwanie SEO na 2023 rok

Przewiduję, że w 2023 roku klienci będą kładli jeszcze większy nacisk na konwersyjność projektów SEO-wych. Jak dotąd duża część specjalistów skupiała się przede wszystkim na zwiększeniu ruchu organicznego na stronach klientów. Ruch ten mógł wspierać konwersję, ale sprzedaż czy pozyskanie leadu nie było celem samym w sobie.

Michał Korczak, dyrektor zarządzający Focus Nation

grafika

 

Wydarzenie roku w branży SEO

Branża SEO/SEM stale się rozwija, a kolejne zmiany algorytmów skupiają uwagę marketerów, zainteresowanych pozostawaniem w czołówce. Nic więc dziwnego, że rok 2022 obfitował w wydarzenia poświęcone zagadnieniom SEO/SEM. W licznych konferencjach, warsztatach, wykładach i prezentacjach oraz panelach dyskusyjnych, prowadzonych przez specjalistów, wzięło udział tysiące uczestników ze wszystkich części Polski.

Szczególną uwagę w branży marketingu internetowego zwróciło jubileuszowe wydarzenie SemKRK, które po raz dwudziesty przyciągnęło osoby zainteresowane tematyką marketingu w wyszukiwarkach i analityką internetową. W dn. 28.10.2022 r. w Muzeum Manggha w Krakowie można było wysłuchać siedmiu prelekcji przeprowadzonych przez niekwestionowanych specjalistów z branży, m.in. Mateusza Malinowskiego, Wojciecha Matułę i Bartłomieja Karczmarczyka.

Solidna dawka praktycznej wiedzy i branżowych nowinek zainspirowały uczestników do tworzenia nowych kampania i zwiększenia skuteczności działań w marketingu internetowym. Rangi wydarzeniu dodała akredytacja DIMAQ, dzięki czemu słuchacze mogli uzyskać dodatkowe punkty certyfikacyjne.

Trendy z 2022 roku najmocniej wpływające na obszar SEM/SEO

Wojna w Ukrainie to wydarzenie, które doprowadziło to istotnych zmian w obszarze SEO/SEM. Wojna zmieniła nie tylko trendy w wyszukanych słowach kluczowych, ale też wpłynęła na ograniczenie wydatków na reklamę w wielu branżach.

Na obszar SEO wpłynął też ogromny wzrost stóp procentowych i inflacja, co spowodowało zdecydowane zmniejszenie zainteresowania zakupem mieszkań czy kredytami hipotecznymi. Stanowi to dziś ogromne wyzwanie dla branży mieszkaniowej i banków.

grafika

Najważniejsze wyzwania stojące przed SEM/SEO w 2023 roku

Kryzys geopolityczny może utrzymywać się jeszcze wiele miesięcy czy nawet lat. Jednak dobrze wdrożone SEO przynosi długofalowe efekty. Dlatego niezależnie od branży warto koncentrować działania marketingu internetowego na stworzeniu wartościowych i dobrze zoptymalizowanych treści na stronie internetowej. Wtedy nawet podczas kryzysu i ograniczeń w płatnych działaniach reklamowych można liczyć na zachowanie ruchu na stronie i utrzymanie przynajmniej części zysków.

Oprócz oceny intencji użytkowników dużym wyzwaniem w 2023 będzie tworzenie contentu wysokiej jakości. Firmy, które dotychczas bazowały na niskiej jakości automatycznych treściach, muszą liczyć się ze spadkiem pozycji, jeśli nie zaczną publikować unikatowych i eksperckich treści, opartych na doświadczeniu autora.

Ważnym aspektem działań SEO w 2023 będzie też niewątpliwie rozbudowywany link building i pozyskiwanie przekierowań ze zindeksowanych, wiarygodnych stron internetowych.

Co wojna w Ukrainie zmieniła w branży SEO w 2022 roku?

Wojna w Ukrainie odcisnęła piętno na niemal wszystkich branżach w Europie. Nie oszczędziła nawet takich gigantów jak Google, które już w marcu zawiesiło działalność reklamową na terytorium Rosji (poskutkowało to stratą ok. 1% dochodów reklamowych). Google zdecydowało się także wstrzymać reklamy na całym świecie, dostarczane przez reklamodawców z Rosji.

Skutki wojny takie jak: wahania kursu walut, inflacja, zagrożenia związane z ograniczeniem podaży gazu czy ropy, zdecydowanie wpłynęły na zwiększenie zainteresowania użytkowników tymi tematami w wyszukiwarkach. Dawało to marketerom i właścicielom e-commerców z powiązanych branż możliwości dostosowania się do zmieniających się trendów i zapytań wpisywanych do wyszukiwarki. To, jak wojenna panika wpłynęła na zachowania użytkowników, obrazuje m.in. poniższy wykres z Google Trends:

grafika
grafika

Poważną kwestią są także cięcia budżetowe i ograniczenie wydatków na reklamę w branżach, które zostały dotknięte przez wojnę. Podczas gdy jedne firmy ograniczały wydatki i cięły koszty, inne – oferujące produkty i towary niezbędne w tych trudnych czasach – mogły pozwolić sobie na zwiększenie inwestycji i tworzenie wysokobudżetowych kampanii. Jak na każdej wojnie – także w branży reklamowej – są wygrani i przegrani. Istotna jest elastyczność i dostosowanie się do zmieniających się trendów i nowej rzeczywistości geopolitycznej.

Ewa Skrzypek, head of SEM SalesTube

grafika

Wydarzenie roku w branży SEO/SEM

W branży SEM jak zwykle bez wielkich rewolucji, ale w top 3 wymieniłabym: ogłoszenie zamknięcia Universal Analytics na rzecz GA4, udostępnienie Performance Max dla wszystkich reklamodawców (choć to był listopad 2021, to jednak w 2022 wśród specjalistów królowały tematy związane z optymalizacją tych kampanii), a także rozszerzenie Microsoft Advertising na rynek polski.

Najważniejsze trendy w branży SEO/SEM w mijającym 2022 roku. Trend na 2023.

Bez wątpienia na ustach wszystkich jest konieczność wdrożenia trybu uzyskiwania zgody (consent mode), który spowodował utrudnienia w mierzeniu konwersji czy zbieraniu innych informacji o użytkownikach. Z drugiej strony, coraz większe możliwości mierzenia wpływu kampanii Google Ads na wizyty w sklepach stacjonarnych otwierają nowe możliwości wdrażania strategii omnichannelowych również w Paid Search. Pod koniec roku branża zaczęła dyskutować na temat możliwości sztucznej inteligencji (z uwagi na udostępnienie ChatGPT) - z przymrużeniem oka dlatego, że chat był w stanie zdać certyfikat Google Ads. To powoduje, że coraz częściej zastanawiamy się jakie umiejętności i kompetencje będą potrzebne w zawodzie specjalisty paid search w niedalekiej przyszłości.

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO/SEM w 2022 roku

Nie bez znaczenia są tutaj wszystkie te aspekty, które są także istotne z szerszej perspektywy, tj. marketingu i sprzedaży ogółem,  takie jak: zawirowania w łańcuchach dostaw, sankcje czy bojkot marek, które nie wycofały się z rynku rosyjskiego na czas lub wprost deklarowały, że nie mają takiego zamiaru. Z pewnością wymusiło to weryfikację planów ekspansji polskich marek na rynek ukraiński.

W wyszukiwarkach początkowo zauważalne było spowolnienie (głównie w marcu), które wynikało z poczucia niepewności. W późniejszym okresie obserwowaliśmy już wzrost sprzedaży, choć w niektórych branżach było widać, że dynamika wzrostu zwolniła, co mogło być pokłosiem sytuacji ekonomicznej związanej z wojną.  

Ponadto warta pochwały jest inicjatywa polegająca na zbieraniu i udostępnianiu kontaktów do specjalistów z Ukrainy, zainteresowanych rozpoczęciem pracy w Polsce.

Największe wyzwanie na 2023 rok

Z pewnością będą to wszystkie zagadnienia związane z adaptacją biznesów online do wymogów nowych regulacji dotyczących prywatności. Nie bez znaczenia będzie też ciągle rosnąca inflacja, która z pewnością wpłynie na decyzje w planowaniu budżetów marketingowych w 2023 roku.

Jakub Mazurkiewicz, COO Euvic Organic Search (Euvic Performance)

grafika

Wydarzenie roku w branży SEO

Ciągłe dążenie do likwidowania spamu z wyników wyszukiwania i nagradzanie stron z treścią wysokiej jakości – z tego powodu aktualizacje były anonsowane kilkukrotnie (Product Reviews Update oraz Spam update). W efekcie obserwujemy mniej bezwartościowych, clickbaitowych, niedopasowanych do intencji wyników w SERP.

Drugim istotnym wydarzeniem jest wprowadzenie na desktopie, podobnie jak w wyszukiwaniu mobilnym, "continuous scroll", czyli likwidacja paginacji na rzecz ciągłego przewijania wyników. Przed pojawieniem się linka z opcją załadowania większej liczby stron, widocznych będzie 6 adresów. Zmiana została na razie zaimplementowana jedynie w USA, ale można się spodziewać, że modyfikacje obejmą wkrótce także Europę.

Najważniejsze trendy w branży  SEO w mijającym 2022 roku. Trend na 2023

Na znaczeniu traci bezmyślna automatyzacja – wygenerowane teksty SEO przesycone słowami kluczowymi na których znajdują się anchory rozprowadzające linki wewnętrzne. Z kolei zyskiwać będzie przemyślane wykorzystanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji – tak, by przewidywać działania, planować, analizować i szybciej wprowadzać zmiany. Na drugim biegunie pozostanie relewantność treści dla użytkownika, oferowanie wartości dodanej, eksperckość, społeczności wertykalne. Pewnym przełomem, żeby nie powiedzieć rewolucją, może okazać się content wizualny tworzony przez AI.

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO w 2022 roku

Z perspektywy zachowań konsumenckich świat na chwilę wstrzymał oddech, co znacząco wpłynęło na strukturę zapytań w Google. Z biegiem czasu aktywność internautów wróciła na dawne tory. Jeśli zaś chodzi o aspekt biznesowy ze zrozumiałych względów firmy operujące na Ukrainie zamroziły działania w pierwszych miesiącach – dopiero teraz odczuwamy ponowne zainteresowanie wznowieniem aktywności marketingowej w zachodniej części tego kraju. Tragedia naszych sąsiadów wpłynęła też na kwestie HR’owe – pojawiło się wielu specjalistów z rynku ukraińskiego, którzy mogli nawiązać współpracę z polskimi firmami SEO. Narodziły się partnerstwa między agencjami z obu krajów. Mam nadzieję, że te relacje zaowocują, kiedy Ukraina nie będzie już nękana aktami Rosji i nadejdzie czas odbudowy, inwestycji i ponownych nakładów na reklamę, w tym pozyskiwanie ruchu organicznego.

Największe wyzwanie na 2023 rok

Coraz większe problemy z indeksacją – ta kwestia dotyczy zwłaszcza dużych sklepów internetowych, posiadających setki tysięcy adresów URL. Wraz z rozrastającą się siecią, Google stara się zoptymalizować crawl budżet zwiększając skuteczność w rozpoznawaniu wartościowych treści i usuwaniu materiałów bezwartościowych lub wprowadzających internautów w błąd. Dlatego istotne będzie dbanie o odpowiednie renderowanie strony, eliminowanie mieszanych sygnałów oraz korzystanie z  narzędzi monitorujących i wspierających widoczność w wynikach wyszukiwania.

Kolejnym wyzwaniem będzie dopasowanie się do norm prawnych, takich jak Omnibus (koniec ze stosowaniem nieprawdziwych recenzji produktowych, wszystkie muszą zostać potwierdzone zakupem), czy konieczność dostosowania stron względem WCAG (tzw. Europejski akt o dostępności, ang. European Accessibility Act, EAA). Właściciele witryn, sklepów muszą zacząć myśleć o dostępności cyfrowej na poważnie, czyniąc swoje wirtualne przestrzenie przyjaznymi dla osób z niepełnosprawnościami.

Irena Zobniów, co-founder & SEO strategist, Insightland

grafika

Wydarzenie roku w branży SEO/SEM

Wydarzeniem, które dla większości osób z branży miało istotne znaczenie, była konferencja SEO Poland, podczas której mogliśmy wysłuchać prelekcji ekspertów i praktyków SEO z wieloletnim doświadczeniem. Była to również świetna okazja do skonfrontowania własnego punktu widzenia na temat strategii SEO z podejściem innych specjalistów. W obliczu tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości online (będącej zarówno wynikiem sytuacji geopolitycznej, jak i samych zmian w algorytmie Google) każda tego rodzaju debata dostarcza nam wartościowych insightów, dzięki którym możemy zwiększyć efektywność naszych działań.

Najważniejsze trendy w branży SEO/SEM w mijającym 2022 roku. Trend na 2023

Jednym z kluczowych trendów w branży SEO był zapowiadany przez Google update o nazwie HCU (Helpful Content Update), wdrożony w ostatnim kwartale 2022 roku. Wraz z ogłoszeniem nadchodzącego update’u tzw. pomocnej treści Google określiło również, jaki będzie miał on wymiar. Dla właścicieli stron internetowych, a więc i dla SEOwców oznaczało to szczegółową rewizję treści w serwisie pod kątem ich użyteczności i zgodności z intencjami użytkowników. Treści pisane wyłącznie z myślą o robotach wyszukiwarek, nasycone frazami kluczowymi w sposób nienaturalny, niosą ryzyko obniżenia wartości całego serwisu, a co za tym idzie, obniżenia pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania. Z kolei odbudowa dotychczasowych rezultatów SEO po aktualizacji HCU może zająć nawet kilka miesięcy. Przezorni specjaliści SEO rozpoczęli prace nad dostosowaniem contentu do wytycznych HCU natychmiast po ogłoszeniu przez Google pierwszych informacji na ten temat, natomiast ci, którzy nie zdążyli zrewidować treści i wprowadzić w nich niezbędnych zmian, ryzykowali utratę wypracowanych dotychczas efektów.

Kolejnym trendem, który bardzo wyraźnie zaznaczył się w 2022 roku jest wykorzystanie AI w generowaniu treści, co w branży SEO / SEM wzbudza obecnie ogromne kontrowersje. Z jednej strony tworzenie contentu maszynowo może przyspieszyć pewne działania oraz zredukować ich koszty, a z drugiej – to wciąż działanie wbrew wytycznym wyszukiwarki Google, która za treści niezgodne z jej zasadami uważa właśnie te generowanie automatycznie. Wciąż nie wiadomo czy lub w jakim stopniu Google jest w stanie rozpoznać treści pisane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. To w końcu walka algorytmu z algorytmem, a biorąc pod uwagę kolejne aktualizacje wyszukiwarki w zakresie contentu jest wielce prawdopodobne, że rozpoznanie przez Google contentu pisanego automatycznie to kwestia czasu.

Ocena wpływu wojny w Ukrainie na branżę SEO/SEM w 2022 roku

Wpływ wojny w Ukrainie odczuwalny był w branży SEO już od pierwszych dni od rozpoczęcia konfliktu. Obawa przed eskalacją wojny na sąsiadujące kraje, pogarszająca się sytuacja gospodarcza w kraju spowodowały, że wielu z nas zrewidowało swoje priorytety, przekierowując uwagę na śledzenie sytuacji geopolitycznej. Dla wielu ecommerców oznaczało to utratę części dochodów z uwagi na spadek zainteresowania konsumentów zakupami lub podejmowanie przez nich bardziej rozważnych decyzji zakupowych (szukanie promocji, kupowanie wyłącznie produktów pierwszej potrzeby). Aby sprostać zmieniającym się zachowaniom użytkowników w internecie konieczne było przemodelowanie oferty produktowej oraz zmiana przekazu marketingowego. Z punktu widzenia SEO bazowanie na historycznych danych dotyczących trendów czy sezonowości fraz kluczowych często okazywało się nietrafioną strategią i wymagało dużo większego zaangażowania w analizowanie bieżących danych i dostosowania do nich podejmowanych działań.

Największe wyzwanie na 2023 rok

Zdecydowanie największym wyzwaniem w branży SEO w 2023 roku będzie sprostanie wprowadzonym już oraz planowanym w najbliższym czasie zmianom w algorytmie Google. Przykładem jest wspomniany HCU update, który wymaga regularnego analizowania wyników wyszukiwania pod kątem intencji użytkowników czy wdrożenie w SERP’ach mechanizmu “continuous scrolling” na desktop, co będzie miało wpływ między innymi na wyświetlenia oraz wartości CTR dla poszczególnych pozycji. Estymowanie ruchu organicznego w 2023 na bazie danych dostępnych w GSC z roku 2022 i poprzednich lat będzie zatem mało wiarygodne.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele