Wśród oferentów, w składzie różnych konsorcjów, znalazły siępolskie firmy giełdowe - PBG, Polimex-Mostostal Siedlce, BudimexDromex i Pol-Aqua.
"Wśród wnioskodawców znalazły się firmy, które majądoświadczenie w realizacji terminali LNG zarówno na rynkueuropejskim, jak i azjatyckim oraz amerykańskim" - powiedziałRapciak dziennikarzom w środę. Dodał, że ze złożonych wniosków PLNGwybierze najdalej do 11 listopada, ale prawdopodobnie na przełomiepaździernika i listopada, cztery podmioty, które będą mogły do 31grudnia składać oferty wstępne w przetargu na wybór GRI.
Według niego, następnie odbędą się negocjacje z oferentami, poktórych, do 12 kwietnia 2010 r., będą mogli składać ofertyostateczne. "Umowę z wykonawcą terminala chcemy podpisać w maju2010 roku" - podsumował prezes.
Lista wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na wybórGRI

1. CB&I UK Limited Chicago Bridge and Iron Company UKLimited2. Konsorcjum Saipem SpA WłochySaipem SA FrancjaTechint Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A. WłochySnamprogetti Canada Inc. KanadaPBG SA PolskaPBG Export Sp. z o.o. Polska3. Konsorcjum Tecnimont SpA, WłochyPolimex Mostostal SA, PolskaSofregaz SA, FrancjaVinci Construction Grands Projets Sas, FrancjaEntrepose Contracting SA, Francja4. Daewoo Engeneering & Construction, Co Ltd. KoreaKorea Gas Corporation (KOGAS) KoreaDaewoo Engineering Company (DEC) Korea5. Budimex Dromex SA, PolskaFoster Wheeler Iberia SA HiszpaniaFelguera IHI SA, Hiszpania6. Whessoe Oil&Gas Ltd. UKSamsung Engineering Co. Ltd. KoreaPRI Pol-Aqua SA, Polska7. Tecnicas Reunidas SA HiszpaniaDywidag International Gmbh NiemcyStrabag Sp. z o.o.
Z ostatnich informacji wynikało, że wartość inwestycji możewynosić ok. 600 mln euro.

Spółka celowa Polskie LNG, która będzie budować terminalregazyfikacyjny skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu,ogłosiła procedurę wyboru generalnego realizatora inwestycji (GRI)na początku sierpnia.
Polskie LNG otrzymało już decyzje środowiskowe dla inwestycjidotyczące zarówno części lądowej, jak i części morskiej, z którychwynika, że inwestycja jest bezpieczna dla obszarów Natura 2000 inie narusza ich integralności.
W terminalu LNG w Świnoujściu planowana jest budowa dwóchzbiorników o pojemności 160 tys. m. sześc., a także inne tzw.inwestycje towarzyszące, m.in. gazociągi przesyłowe. Inwestycjabędzie miała możliwość rozbudowy do 7,5 mld m. sześc. odebranegogazu rocznie.
Plan finansowania całej inwestycji, zakłada że Gaz-Systemponiesie 20-40% kosztów projektu, resztę finansowania zapewniąbanki, w tym kredyty w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI)minimum 200 mln euro oraz Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju(EBOR) do 100 mln euro, a także "klub" banków komercyjnych. Projektmoże też liczyć na ok. 55 mln euro bezzwrotnej dotacji w ramachrecovery plan.

Ostatnio przewidywano, że umowy z EBI oraz EBOiR mają byćpodpisane na okres 15-18 lat, a z konsorcjum banków komercyjnych -na 10 lat.
W sierpniu podpisano porozumienie z bankiem PKO BP, który ma byćkoordynatorem pierwszego etapu finansowania inwestycji przez bankikomercyjne.
"Obserwujemy bardzo duże zainteresowanie banków komercyjnych, zktórych 14 złożyło wstępne oferty finansowania na łączną kwotęponad 1 mld euro, czyli ponad trzykrotnie więcej niż zakładaneprzez nas finansowanie bankowe. Ten 'strumień' wydaje się niezagrożony" - powiedział w środę Jan Chadam, prezes Gaz-Systemuspółki matki PLNG.
Ostatnio Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)podpisało umowę z Qatargas Operating Company Ltd. na dostawę gazuskroplonego (LNG). Umowa na lata 2014 -2034, gwarantuje dostawę ok.1 mln ton gazu LNG rocznie, czyli ok. 1,5 mld m sześc. gazu rocznieo wartości ok. 550 mln USD.

Dostawy gazu z Kataru do terminalu gazowego w Świnoujściu będąrealizowane przy pomocy nowej klasy gazowców Q-Flex o pojemności216 tys. m. sześc.











