Silver economy – czy to mnie dotyczy?

Silver economy srebrna gospodarka, to temat, który w Polsce dopiero zaczyna nabierać rumieńców.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W Europie od 2005 roku organizowane są w różnych krajach konferencje dotyczące szeroko pojętego systemu ekonomicznego ukierunkowanego na wykorzystanie potencjału osób starszych i uwzględniającego ich potrzeby.

Podstawą koncepcji srebrnej gospodarki jest pozytywne podejście do naturalnych konsekwencji procesu dojrzewania i starzenia się populacji. Procesy te jako powszechne, nieuniknione i nieodwracalne zostały wywołane przez zmniejszającą się liczbę urodzin, spadek umieralności i wydłużenie się przeciętnego trwania życia.

Zmiany demograficzne wpływają na styl życia. Później decyduje się o posiadaniu dzieci, które dłużej zależne są od rodziców. Wydłuża się okres kształcenia i później młody człowiek „wychodzi z domu”. Stara niepisana zasada, żeby decydować się na większą liczbę potomstwa zwiększając statystycznie szansę, że któremuś z nich się w życiu powiedzie i na starość „zadba” o rodziców – przestała obowiązywać. Rodzice w okresie starości znacznie częściej albo zostają samodzielni albo korzystają z opieki zewnętrznej – pozarodzinnej.

Można oczywiście dyskutować, czy osoba, ledwo po czterdziestce jest już starsza, czy tylko dojrzała i doświadczona. Chodzi jednak bardziej o to, żeby zwrócić uwagę, jak z osiągnięciem określonego wieku zmieniają się możliwości i szanse na rynku pracy oraz jak zmieniają się potrzeby ekonomiczne i konsumpcyjne. Należy zaakceptować fakt, że zmiany demograficzne następują i pokazać, że starzenie się społeczeństwa nie musi być zawsze postrzegane jako ciężar, ale może być również bodźcem do lokalnego rozwoju gospodarczego.

Wg danych statystycznych w Niemczech wydatki na prywatną konsumpcję w 2003 roku wzrosły średnio w porównaniu do roku 1993 o 14%. W tym samym czasie w grupie gospodarstw domowych z osobami starszymi wzrost ten wynosił 37%. Wydatki w tej grupie na mieszkania, turystykę, zdrowie, rekreację i kulturę były znacznie powyżej średniej.

W obecnym świecie, przy strukturze demograficznej ciążącej do osób dojrzałych i starszych trzeba szukać – sposobów i pomysłów na wykorzystanie takiego stanu rzeczy.

Jak w anegdocie o 60-cio letnim wójcie jednej z gmin, któremu korzystanie z komputera i Internetu przybliżał 20 letni młodzieniec. Wójt zwykł mówić: „Mam o ponad 40 lat młodszego profesora - on mnie uczy Internetu, a ja go uczę życia.”

Niektóre przedsiębiorstwa dostrzegają możliwości opisane z powyższej anegdoty. Dążą do promowania współpracy międzypokoleniowej. Możliwe staje się współpraca małych grup pracowniczych, w których łatwiej i efektywniej przekazuje się doświadczenia i kompetencje zawodowe i organizacyjne. Pojawia się teza, że właściwa relacja pomiędzy pracownikami w różnym wieku jest podstawą rozwoju przedsiębiorstwa i wzmocnienia jego konkurencyjności. Oczywiście nie odbywa się to bez trudności wynikających z różnic mentalnych i potrzeb seniora i juniora. Element ten przejawia się również w polityce tzw. dodatków dla juniora, ważniejsze jest przyzakładowy fitness czy w późniejszym etapie opieka przedszkolna dla dzieci, które nie muszą się cieszyć takim powodzeniem u seniorów.

Jak w każdej grupie demograficznej są osoby

a) niezamożne,

b) średnio zamożne,

c) dobrze sytuowane materialnie,

d) bardzo zamożne.

Do każdej z grup silver economy podchodzi odrębnie, w przypadku pierwszej chodzi bardziej o ich aktywizację zawodową i społeczną o zapobieganiu wykluczeniu i ograniczeniu ciężaru, jakim mogliby się stać dla bliskich i społeczeństwa. Jeżeli chodzi o seniorów średnio zamożnych to zadaniem głównym jest ich edukacja i tu pojawiają się coraz szersze oferty uczelni i innych organizacji np. uniwersytety III-go wieku.

Dla grupy dobrze sytuowanej i zamożnej – najczęściej nie są potrzebne akcje związane z ich aktywizacją. Część firm odkryła już że jest to segment klientów o specyficznych potrzebach. Pojawiają się już na rynku oferty usług turystycznych, medycznych skierowanych dla seniorów.

Dobrym przykładem jest też branża telekomunikacyjna. Tu łatwo można pokazać różnice w potrzebach „młodych” i „dojrzałych” konsumentów. Dla młodego użytkownika telefonu komórkowego – ma to być sprzęt z rozbudowanym funkcjami – czasem z nich nie korzysta, ale zawsze można się nimi pochwalić. Telefon ma zastępować różne rzeczy codziennego użytku np. radio, aparat cyfrowy, komputer, komunikator tekstowy – wszechobecne SMSy. Taki aparat dla osoby po pięćdziesiątce staje się zbyt skomplikowany. Po pierwsze ta grupa osób nadal preferuje kontakt słowny – rozmowę nie SMS, klawiatury w telefonie często są dla nich niewygodne i nieczytelne. Oczywiście producenci telefonów odkryli już ten segment, zatrudnili swoich analityków i tak powstała lista cech jakie powinien mieć telefon dla osób dojrzałych – bo przecież w wieku 48 – lat nie jest się jeszcze seniorem, choć wzrok już płata figle. Taki telefon powinien:

- posiadać proste menu i łatą obsługę,

- mieć duże lub tylko nieco większe, czytelne, łatwo wyczuwalne klawisze,

- mieć czytelny ekran z przyjaznym dla oczu tłem i dużą czcionką,

- wydawać głośny, ale nie irytujący dźwięk,

- może się przydać przycisk alarmowy,

- przycisk blokowania klawiatury.

Jak producenci radzą sobie z tworzeniem takich dedykowanych produktów? Jedna z firm projektuje telefony współpracując z laryngologami i okulistami – dzięki temu głośniki w telefonie nie zakłócają pracy aparatów słuchowych, dodatkowo obudowa doskonale dopasowana jest do kształtu dłoni.

Takie proste, a jednak wciąż wiele możemy zrobić w „srebrnej gospodarce” na własnym podwórku.

Autor: Elżbieta Nieszporek, Mirosław Siwczyk.

Artykuł jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt „Aktywizacja zawodowa i społeczna osób 45+”, www.aktywni45plus.eu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online