Spotify zyskało rekordowo dużo użytkowników. Ma 205 mln subskrybentów i wyższą stratę

W czwartym kwartale ub.r. platforma muzyczno-podcastowa Spotify zyskała netto 33 mln użytkowników, co jest jej rekordowym wynikiem. Jej przychody wzrosły o 18 proc. do 3,17 mld euro, z strata operacyjna pogłębiła się z 7 do 231 mln euro. We wtorek akcje Spotify podrożały o prawie 13 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Liczba użytkowników darmowych pakietów na Spotify zwiększyła się w zeszłym kwartale z 273 do 295 mln, a w przypadku subskrybentów nastąpił wzrost ze 195 do 205 mln. Platforma przebiła swoje prognozy sprzed trzech miesięcy, kiedy spodziewała się, że na koniec grudnia będzie mieć 479 mln użytkowników, w tym 202 mln subskrybentów.

W całym ub.r. liczba jej użytkowników poszła w górę o 20 proc. - z 406 do 489 mln, z czego liczba subskrybentów - ze 180 do 205 mln (o 14 proc.). Platforma straciła 5 mln użytkowników (w tym 2 mln płacących), wycofując się wiosną ub.r. z Rosji.

Spotify zyskuje poza Amerykami i Europą

Zdecydowanie najmocniej Spotify rośnie w Azji, Afryce i Australii - użytkownicy z tych regionów w czwartym kwartale ub.r. stanowili już 28 proc. wszystkich internautów na platformie. Rok wcześniej było to 22 proc.

Natomiast udział użytkowników z Europy zmalał z 33 do 30 proc., a tych z Ameryki Północnej (czyli USA i Kanady) - z 23 do 21 proc.

grafika

18 proc. więcej wpływów

Przychody Spotify zwiększyły się rok do roku o 18 proc. do 3,17 mld euro, nieznacznie przekraczając średnią prognoz analityków zebranych przez Refinitiv (3,16 mld euro). Wpływy z subskrypcji wzrosły o 18 proc. do 2,72 mld euro, a te z reklam - o 14 proc. do 449 mln euro.

Korzystne dla firmy okazały się zmiany kursów walut, bez ich uwzględnienia przychody wzrosłyby o 12 proc.

Pogorszyły się natomiast wyniki rentowności platformy: marża brutto zmalała z 26,5 do 25,3 proc., ujemna marża operacyjna pogłębiła się z -0,3 do -7,3 proc., a strata operacyjna z 7 do 231 mln euro. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej spadły ze 119 o -70 mln euro.

Spotify tłumaczy to głównie wyższymi wydatkami pracowniczymi i marketingowymi. Dodatkowe 54 mln euro kosztowało platformę niedopasowanie struktury geograficznej zatrudnienia do osiąganych przychodów. W drugiej połowie stycznia firma zapowiedziała, że pożegna się z ok. 600 pracownikami, czyli 6 proc. swojego zespołu.

grafika

W bieżącym kwartale Spotify spodziewa się pozyskania netto ok. 11 mln użytkowników (w tym ok. 2 mln subskrybentów) i osiągnięcia poziomu 500 mln. Przychody platformy mają wynieść 3,1 mld euro (1 pkt proc. wzrost zapewnią korzystne zmiany kursów walut), marża brutto - 24,9 proc., a strata operacyjna - 194 mln euro.

Na wyniki i prognozy firmy pozytywnie zareagowali inwestorzy - jej akcje na amerykańskiej giełdzie zdrożały we wtorek o 12,7 proc. Co prawda kurs jest nadal 42,6 proc. niżej niż rok wcześniej, ale od początku stycznia br. urósł już o 42,8 proc.

W dołku w listopadzie i grudniu akcje Spotify kosztowały poniżej 75 dolarów, a na koniec wtorkowej sesji - 112,72 dolarów.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"