Strony www, e-mail i social media - najpopularniejsze aktywności Polaków w internecie

Polscy internauci w sieci najchętniej przeglądają strony, piszą maile i korzystają z portali społecznościowych. 82% osób korzysta z internetu w domu, najczęściej za pomocą komputera. Chociaż większość osób kontaktuje się online z przyjaciółmi, krewnymi lub kolegami, co siódmy Polak przyznaje, że rozmawia też z nieznajomymi – wynika z badania Lexis Research.

km
km
Udostępnij artykuł:

Podczas korzystania z internetu Europejczycy najczęściej przeglądają strony internetowe (84%), wysyłają maile (83%) i korzystają z portali społecznościowych (69%).

Użytkownicy social media aktywnie nawiązują kontakt z innymi osobami, wysyłając wiadomości i wystawiając komentarze (59%). Zamieszczanie postów znalazło się na drugim miejscu w zestawieniu (48%), a na trzeciej pozycji jest szukanie przyjaciół i znajomych (42%). Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do krajów śródziemnomorskich (Włochy, Francja, Hiszpania) w krajach północnych bardzo popularne (druga najpopularniejsza odpowiedź) jest czytanie jedynie treści, które pojawiają się na portalach społecznościowych (Polska – 44%, Belgia – 45%, Niemcy – 48%). Zamieszczanie swoich zdjęć lub swojej rodziny zadeklarowało 35% internautów.

Popularnych komunikatorów używa 56% internautów – przy czym we Włoszech (83%) i Hiszpanii (91%) odsetek ten jest znacznie wyższy w porównaniu z Francją (28%) i Polską (32%). Użytkownicy czatów i komunikatorów w większości kontaktują się z przyjaciółmi i krewnymi lub kolegami (98%). Tylko 14% osób przyznaje, że rozmawia z nieznajomymi w celu nawiązania nowych relacji – najwięcej we Włoszech (17%).

Europejczycy nieco rzadziej używają internetu do bankowości elektronicznej (24%). Polacy (26%) są na drugim miejscu, zaraz po Hiszpanach (32%), jeżeli chodzi o korzystanie z bankowości elektronicznej. Do czego zatem internauci wykorzystują bankowość internetową? Okazuje się, że we wszystkich badanych krajach najpopularniejsze jest robienie przelewów krajowych (82%) i sprawdzanie stanu konta (82%). We Włoszech (44%) i Polsce (35%) popularne jest również doładowywanie komórki, a międzynarodowy przelew bankowy najczęściej realizują Belgowie (35%) i Niemcy (26%).

grafika

Na ostatniej pozycji aktywności internetowych znalazły się zakupy online – 11% internautów przyznaje, że kupuje w internecie, najwięcej we Włoszech (16%) i Niemczech (13%), a najmniej w Polsce (9%) i Belgii (7%). Europejczycy w internecie najczęściej kupują odzież, obuwie i akcesoria (72%), urządzenia technologiczne (57%), wakacje i bilety lotnicze (51%) i bilety na koncerty lub przedstawienia (45%). Najrzadziej w wirtualnym koszyku znajdują się produkty spożywcze (24%) i produkty finansowe/ubezpieczeniowe (16%).

grafika

Jeżeli chodzi o formę płatności za zakupy online, to w Europie najpopularniejszy jest system PayPal (62%) i karta kredytowa (49%). Przelew bankowy najpopularniejszy jest w Polsce, gdzie znalazł się na pierwszym miejscu (74%), a następnie w Niemczech (64%) i Belgii (46%). W Hiszpanii popularna jest również karta debetowa (46%), a we Włoszech karta przedpłacona (45%).

Ponad 3/4 Europejczyków łączy się z internetem w zaciszu własnego domu (78%). Niezależnie od miejsca z sieci korzysta 17% osób, a w pracy online jest 14% internautów. Najmniej osób korzysta z internetu w miejscach publicznych, tj. restauracje, kawiarnie (6%), lub będąc na dworze, czy korzystając z komunikacji miejskiej (5%). Nieliczni korzystają z sieci w szkole lub na uczelni (2%).

W Polsce z siecią w domu łączy się 82% osób – to więcej niż średnia europejska. Pomimo iż z roku na rok rośnie popularność urządzeń mobilnych, polscy internauci najczęściej korzystają z komputera (84%; średnia w Europie to 79%). Za jego pomocą najchętniej kupują online, korzystają z bankowości elektronicznej i surfują po internecie.

Przez smartfona z siecią łączy się 36% Polaków (średnia w Europie to 41%) i najczęściej używają go do korzystania z social media, surfowania po internecie i komunikatorów. Z tabletów Polacy korzystają najmniej - tylko 13% przyznaje, że surfuje po internecie za pomocą tego urządzenia (średnia w Europie to 20%). Jeżeli już to robią, to chcą skorzystać z portali społecznościowych i przeglądać strony internetowe.

Badanie "Internauci w cyberprzestrzeni" zostało zrealizowane przez firmę badawczą Lexis Research na zlecenie grupy Europ Assistance w marcu 2017 r. W badaniu udział wzięli internauci z sześciu europejskich krajów: Francji, Hiszpanii, Włoch, Belgii, Niemiec i Polski. Reprezentatywna próba badawcza wyniosła 4822 osób (800 ankiet w każdym kraju), które udzieliły swoich odpowiedzi w ramach ankiety internetowej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu