Świeżą żywność najczęściej kupujemy w sklepach specjalistycznych

Świeże produkty żywnościowe stanowią 45% wydatków Polaków na artykuły spożywcze i środki higieny osobistej - wynika z badania firmy Nielsen.

km
km
Udostępnij artykuł:

W przeciwieństwie do innych krajów europejskich, w Polsce zakupy świeżej żywności najczęściej odbywają się nie w supermarketach, ale w sklepach specjalistycznych.

Wybór sklepu specjalistycznego najczęściej deklarujemy dla zakupu mięsa i drobiu - co trzeci Polak na takie zakupy udaje się do sklepu mięsnego. Kupując ryby i owoce morza 29% respondentów wskazuje na wybór sklepu rybnego, podczas gdy statystyczny Europejczyk zdecydowanie opowiada się za zakupami ryb i mięsa w supermarkecie, a sklepy specjalistyczne wybiera mniej niż 1/5 klientów. 30% Polaków po pieczywo udaje się do piekarni.

grafika
grafika
grafika

 

Dokonując wyboru sklepu, w którym kupujemy świeżą żywność, największą uwagę zwracamy na świeżość produktu (co czwarty z konsumentów deklaruje, że jest to dla niego najważniejszy czynnik), a w dalszej kolejności na atrakcyjną ofertę i promocje oferowane przez sklep oraz dobrą relację ceny do jakości. Czynnik finansowy jest mniej istotny dla przeciętnego Europejczyka, który poza świeżością produktów wysoko ceni wygodę i oszczędność czasu. W odpowiedziach polskich respondentów największy wpływ tych czynników zaobserwowano na wybór miejsca zakupu pieczywa (jest to czynnik istotny dla 16% respondentów).

Nieco inaczej wyglądają deklaracje w przypadku zakupu nabiału - najbardziej skłonni jesteśmy do zakupów w dyskontach (30%) oraz supermarketach i sklepach spożywczych, których wybór deklaruje po 21% Polaków. Najważniejszym czynnikiem na jaki zwracamy uwagę wybierając miejsce zakupu nabiału są ceny - atrakcyjna oferta, promocje czy stosunek jakości do ceny.

grafika

Co czwarty Polak kupuje owoce i warzywa w sklepach specjalistycznych, a co piąty - na targu lub bazarku. 10% respondentów deklaruje, iż możliwość samodzielnego wyboru produktów ma wpływ na decyzje odnośnie wyboru punktu zakupu tej kategorii. Podobnie jak dla zakupu mięs czy warzyw i owoców, najwyższy odsetek odpowiedzi notuje świeżość oferowanych produktów - jest to najistotniejszy czynnik wyboru sklepu dla 1/4 kupujących. Na zakupy warzywno-owocowe udajemy się średnio ponad trzy razy w tygodniu.

grafika

Szerokość oferty jest najistotniejsza dla konsumentów w przypadku zakupu ryb i owoców morza, a następnie nabiału. Polski konsument deklaruje, że po zakupy chodzi często, a najczęściej dokonuje zakupów pieczywa, na które udaje się ponad pięć razy w tygodniu (to jedna z najwyższych wartości na naszym kontynencie). Na tle mieszkańców krajów europejskich deklarujemy także częste zakupy produktów z kategorii mięs, owoców i warzyw czy nabiału. Najrzadziej zaś respondenci dokonują zakupów ryb i owoców morza - średnio raz na tydzień.

grafika

Poniższy wykres przedstawia jak kształtują się deklarowane wydatki na artykuły spożywcze i środki higieny osobistej w Europie.

grafika

Badanie Nielsen Global Survey dotyczące zakupów świeżej żywności zostało przeprowadzone pomiędzy 10 sierpnia a 7 września 2012 r. Próba była dobrana pod kątem wieku i płci dla każdego z krajów spośród użytkowników internetu. Badanie dotyczy zachowań tylko tych respondentów, którzy mają dostęp do internetu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"