Umowy według nowego wzoru będą regulować m.in. prawa internetowe do produkcji, sprzedaży formatu, product placementu, merchandisingu, a także same prawa i obowiązki producenta. Telewizja Polska zapowiada, że stanowi to nowe otwarcie w jej relacjach z producentami zewnętrznymi.
Poprzednio takie umowy były zawierane zgodnie z instrukcją TVP opracowaną 18 lat temu. Nowe zasady odzwierciedlają ewolucję technologiczną i zmiany na rynku telewizyjnym, które nastąpiły w tym okresie.
Jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, Telewizja Polska od 2011 do I kwartału 2014 roku wydała na produkcję filmów, seriali i programów 2,8 mld zł, z czego 0,8 mld zł (czyli 28 proc.) trafiło do producentów zewnętrznych.
NIK oceniła, że w TVP rzetelnie weryfikowano kosztorysy i skutecznie negocjowano ceny takich kontraktów, ale wytknęła też nieprawidłowości, m.in. zlecanie realizacji nielicznej grupie producentów, bez organizowania konkursu ofert (więcej na ten temat). Telewizja Polska tłumaczyła, że takie nieprawidłowości miały miejsce w pojedynczych przypadkach.












