Telewizje wydłużyły bloki reklamowe w nocy. W ciągu dnia jest ich mniej, ale są dłuższe

Po tym, jak w listopadzie 2021 roku zniesiono limit 12 minut reklam w godzinie, duże stacje tv skorygowały strategie emisji przerw reklamowych. Analizy danych wskazują, że średnia liczba przerw reklamowych zmalała o ok 17 proc., ale są one dłuższe średnio o 14 proc. Teraz najdłuższe bloki reklamowe są emitowane w paśmie nocnym, kiedy nie ma żadnych ograniczeń ilościowych - trwają nawet ponad 6 minut, a średnia liczba emitowanych w nich spotów najwyższa w porównaniu do reszty doby nadawania - wzrosła z około 6 do nawet 19.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

Przestał obowiązywać limit 12 minut reklam w godzinie. Zgodnie z nowelizacją dobowy program podzielono na trzy „pasma godzinowe” i to dla całych pasm, a nie pojedynczych godzin wskazano limit reklam. W paśmie od godz. 6 do godz. 18 limit wynosi 144 minuty, w godz. 18-24 to 72 minuty, a między godz. 24 a 6 limitu nie ma, co oznacza, że w tym czasie reklamy można emitować bez ograniczeń. Bloki autopromocyjne (red. - takie, w których stacja promuje swoje programy), specjalnie oznaczone dotychczas mogły być emitowane między programami i mogły zajmować maks. 2 minuty w godzinie zegarowej. Ten limit czasowy został zniesiony.

Mija 10 miesięcy obowiązywania tych zmian. Wspólnie z ekspertami z domów mediów przeanalizowaliśmy to, jak nowe legislacje w zakresie bloków reklamowych wykorzystują największe stacje tv.

- Największe zmiany widać w stacjach Grupy Discovery, gdzie w niektórych godzinach zmiany przekraczają 50 proc. w porównaniu do zeszłorocznego limitu i długość bloków w godzinie przekracza 20 minut. Nie widać większych ruchów w blokach nocnych i nadmiernego przekraczania limitu. W przypadku Grupy Polsat zmiany są kosmetyczne i dotyczą pojedynczych pasm i bloków, głównie w prime time - podaje Maciej Kutera, multiscreen investment manager, dentsu Polska.

Czas emisji reklam się wydłużył

Z analizy przygotowanej przez Piotra Borusiewicza, TV directora w Mediabrands i obejmującej czerwiec i lipiec br. oraz ten sam okres 2021 roku (czyli wtedy, gdy obowiązywał limit 12 minut reklam w godzinie) wynika przede wszystkim, że stacje tv chętnie wykorzystują pasmo 24:00-01:59, w którym od listopada 2021 roku nie ma ograniczenia limitu 12 minut reklam w godzinie.

- Widownia tego pasma jest na tyle duża, że stacjom opłaca się emitować w tym czasie więcej reklam, niż przed zniesieniem limitów – wskazuje ekspert.

Wylicza, że w porównywanych okresach wzrósł czas emisji reklam w TVP2 – o 30 proc. w czerwcu 2022 roku w porównaniu z tym samym okresem w 2021 roku i o 17 proc. w maju br. w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku.Większe obłożenie ma również TVP Info z przyrostem sprzedanego czasu o +12 proc. (lipiec 2022 vs lipiec 2021). Kanał TVN tylko w paśmie 24:00-05:59 wykazuje wzrost o 22 proc. w czerwcu i o 19 proc. w lipcu (2022 vs 2021).

Maciej Gronau, senior multiscreen trading manager Publicis Groupe zauważa z kolei, że podejście do kwestii wypełnienia bloków reklamowych jest bardzo mocno indywidualnie traktowane przez stacje.

- W przypadku stacji Telewizji Polskiej nie obserwujemy jedynie w przypadku TVP2 i breaków po godzinie 10 rano mocnego wykorzystania nowych możliwości prawnych. W przypadku pozostałych daypartów stacja wciąż ma potencjał na lepszą optymalizację liczby reklam, jednak jest również świadoma efektu nadmiernej ich liczby – zaznacza Maciej Gronau.

grafika

Drugim okresem, w którym publiczny nadawca dość często przekracza 12 minut reklam na godzinę jest godz. 20.00 w TVP1 i czas po „Wiadomościach”, gdzie wykorzystywany jest potencjał kilku krótszych pozycji programowych.

grafika

Polsat ostrożniejszy w wydłużaniu bloków reklamowych

- Polsat, który w odróżnieniu od TVP może przerywać programy reklamami, pokazuje od lat pełne wypełnienie reklamami swojego czasu reklamowego. Stacja nie chce zniechęcić widza i przesadzić z ilością treści reklamowej. Polsat jest w pełni świadomy negatywnych skutków takiego działania, dlatego też jedynie po godzinie osiemnastej przekraczany jest dawny limit 12 minut reklamy w jednej godzinie, dzieje się tak ze względu na specyficzny układ ramówki w godzinie 19. Wtedy też, z względu na programy informacyjne, emitowane jest jedynie 7-8 minut reklam – wylicza Maciej Gronau.

grafika

Ekspert w rozmowie z Wirtualnemedia.pl podkreśla, że zupełnie inną strategię reklamową stosuje TVN. Wskazuje, że stacja ta, od kiedy pojawiły się nowe możliwości wykorzystania czasu reklamowego, wykorzystuje je w pełni.

- Widzimy to na przykładzie każdego daypartu i godziny, kiedy to za ilością wykorzystania czasu reklamowego stoi kalkulacja efektywności kosztowej każdej sekundy emisji. Szczególnie widoczne jest to na przykładzie porannych godzin, gdzie w godzinie 6 rano w sierpniu stacja wykorzystała jedynie 2-3 minuty reklam w godzinie - mówi.

grafika

Stacje na razie testują różne rozwiązaniaWedług Przemysława Aleksiejuka, video managera w Havas Media Group po zmianach w prawie emisji reklam w listopadzie 2021 roku schemat emisji breaków reklamowych został skorygowany, tak aby uwzględniać oglądalność poszczególnych pasm i w ten sposób efektywnie wykorzystać nowe możliwości.- Za wcześnie jeszcze, aby mówić, że nadawcy TV działają według ustalonego, indywidualnego wzoru. Widoczne są pewne zmiany, które wskazują na to, że różne rozwiązania są sprawdzane i wdrażane przez stacje, aby wypracować optymalny schemat emisji dla poszczególnych pasm / daypartów. Wnioski z tych zmian zostaną najpewniej wdrożone po wakacjach, aby maksymalizować przychody z reklam z nowych jesiennych ramówek – ocenia nasz rozmówca.

Z jego analizy wynika, że w skali miesiąca: liczba przerw reklamowych zmalała o ok 17 proc. (z 63 tysięcy w październiku 2021 r. do 52 tysięcy w marcu i maju 2022 r.), ale są one dłuższe średnio o 14 proc. (wzrost z około 2min 20 sek do 2 min 40 sek).

- Mimo że widać ruchy stacji w projektowaniu i planowaniu emisji break’ów reklamowych, nie można mówić o rewolucji w tym zakresie. Stacje komercyjne poszukują rozwiązań, aby zbilansować popyt reklamodawców z podażą, którą generuje dzienny wzorzec konsumpcji telewizji. Breaki poranne są krótsze ale częstsze, natomiast dzienne – dłuższe – podkreśla Przemysław Aleksiejuk.

Dodaje, że najbardziej stabilną godziną, która wydaje się niedotknięta przez zmiany przepisów jest godz. 19. W ocenie eksperta Havas Media Group nie jest to jednak zaskoczeniem, bo formaty informacyjne i publicystyczne emitowane na żywo w Polsce cieszą się dużą popularnością.

- Natomiast niewykorzystany czas reklamowy jest emitowany przed lub po g. 19, tak, aby wykorzystać pełne dostępne 72 minuty czasu reklamowego. Warto pamiętać, że Polsat w polityce handlowej rozszerza pasmo prime time na godzinę 17, co pozwala mu wyjść poza ustawowe ramy ograniczeń czasowych dla tego pasma i może emitować czas reklamowy z pasma dziennego jako prime time w godzinach 17-18 – zauważa Przemysław Aleksiejuk.

W nocy breaki reklamowe są najdłuższe

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl podkreśla również, że w tzw. paśmie late night (g. 23-06) breaki reklamowe są najdłuższe (średnio 3 min 20 sek, a w dużych stacjach trwają nawet ponad 6 minut), zaś  średnia emitowana liczba reklam w break’u najwyższa (wzrost z około 6 do nawet 19). - Tak dużego wzrostu nie tłumaczy wykorzystanie krótszych kopii przez reklamodawców. Dodatkowo, wprowadzone opłaty techniczne za emisję spotów gwarantują, że nawet przy zerowej oglądalności, te emisje będą w stanie przynieść dochód stacjom – zaznacza nasz rozmówca.

Przemysław Aleksiejuk dodaje też, że stacje Polsat i TVN, które mogą emitować reklamy w trakcie trwania programów, są w stanie bardziej elastycznie podchodzić do polityki emisji reklam, z czego korzystają poszukując optymalnego wzorca emisji. TVP nie może w pełni wykorzystać potencjału nowych rozwiązań legislacyjnych – ogranicza ją długość emitowanych materiałów, aby móc wyemitować więcej reklam musi skracać niektóre formaty programowe – dodaje ekspert Havas Media Group.

Maciej Zagórski, TV manager w Sigma Bis wskazuje natomiast, że stacje, które korzystają z nowych możliwości legislacyjnych, najczęściej wydłużają czas reklamowy w danej godzinie o 2-4 minuty. W przypadku wybranych break’ów przekłada się na dodanie 2-3 spotów do pojedynczej przerwy reklamowej, jednocześnie redukowane są przedziały godzinowe o niższej oglądalności.

- Każda grupa stacji wykorzystuje zmiany w zupełnie inny sposób. Grupa Polsat raczej nie przekracza limitu 12 minut w godzinie zegarowej. Natomiast Grupa TVN skraca czas reklam w godzinach o słabszej oglądalności, a wydłuża pozostałe breaki. Zmiany te są jednak najczęściej robione bardzo selektywnie. Telewizja Polska również korzysta z nowych regulacji. Nadawca publiczny siłą rzeczy często do tej pory nie mógł wykorzystywać limitu 12 minut w godzinie , natomiast obecnie zdarzają się godziny z wyprzedaniem 12, a nawet 13 minut (np. po "Wiadomościach"). Z drugiej strony nie widać też wielkiego natężenia reklam w godzinach nocnych, kiedy limity godzinowe zostały zdjęte – wylicza ekspert.

TVP1 liderem w wakacje w 4+, TVN na czele w 16-49

Pozycję lidera oglądalności rynku telewizyjnego w wakacje 2022 roku wśród wszystkich widzów zajęła TVP1. W grupie 16-49 na czele znalazł się TVN. Najwięcej widzów zgromadziły mecz MŚ w siatkówce pomiędzy Polską a USA i "Fakty" - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"