Temu przed Allegro. Historyczna zmiana w handlu internetowym

Po raz pierwszy w historii pomiarów Mediapanelu w kategorii zakupy online Temu wyprzedziło Allegro. Chińska platforma od miesięcy doganiała polskiego potentata e-commerce, któremu przez lata nie zagrażali nawet tacy gracze jak Amazon, Shein czy eBay.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Temu przed Allegro. Historyczna zmiana w handlu internetowym
fot. Rex Features/East News

Według nowego badania Mediapanel, w marcu br. po raz pierwszy liderem kategorii e-commerce zostało Temu. Liczba użytkowników (real users) azjatyckiej platformy wyniosła 18,11 mln i 60,98 proc. zasięgu i średnim czasie spędzania 58 minut 18 sekund. Liczba RU w przypadku Temu wzrosła miesiąc do miesiąca o ponad 400 tys.

Wicelider Allegro w tym samym miesiącu miał 17,84 mln realnych użytkowników, co przełożyło się się 60,04 proc. zasięgu. Każdy użytkownik spędzał na polskiej platformie średnio godzinę 54 minuty i 44 sekundy. To o ponad 64 minuty więcej niż na Temu.

Trzecie miejsce w marcowym Mediapanelu kategorii e-commerce zajmuje Media Expert, które miało 11,78 mln realnych użytkowników, co przekłada się na 39,66 proc. zasięgu i średni czas na użytkownika 6 minut i 38 sekund.

Wynik powyżej 10 milionów realnych użytkowników miesięcznie ma jeszcze chińskie Aliexpress (10,8 mln RU), z których każdy spędzał na platformie 49 minut i 38 sekund.

Mediapanel marzec 2025 zakupy online

Gonili, gonili i dogonili. Droga Temu do lidera w polskim e-commerce

Azjatyckie Temu miesiącami zbliżało się w wynikach Mediapanelu do wieloletniego lidera Allegro. W lutym polski serwis odwiedziło 17,85 mln internautów, spędzając średnio po godzinę, 40 minut i 4 sekundy, zaś do chińskiego konkurenta przybyło 17,72 mln użytkowników, każdy przeciętnie na 48 minut i 9 sekund (dane z Mediapanelu). W listopadzie 2023 r. Temu po raz pierwszy przekroczyła poziom 13 mln użytkowników, w styczniu ub.r. miała ich już 14,92 mln, w sierpniu – 15,76 mln, zaś w grudniu – rekordowe jak dotąd 18,24 mln.

Jednak co warto zaznaczyć, wyniki Temu nie są audytowane w Mediapanelu. Wywodzący się z Chin serwis nie ma u siebie wpiętych skryptów monitorujących, więc jego dane są wyliczane bez dokładnych pomiarów.  

W ocenie władz Allegro, wyrażonej na niedawnej prezentacji wyników za 2024 rok, Temu jest wyjątkowo ekspansywnym graczem. Przedstawiciele władz grupy Allegro mówili, że konkurent na swoich wszystkim rynkach realizuje strategię jak najszybszego zdobywania użytkowników. – Są bardzo agresywni wszędzie. Bronimy swojej pozycji bardzo mocno, zwłaszcza w Polsce – stwierdził Jon Eastick, dyrektor finansowy firmy.

Allegro odpowiada na to m.in. zwiększonymi wydatkami na marketing. W całym 2024 roku grupa  na te usługi wydała 1,61 mld zł, co wobec 1,23 mld rok wcześniej oznacza wzrost o 30,8 proc. W samym czwartym kwartale wydatki zwiększyły się r/r o 28,7 proc. do 562 mln zł.

W ocenie ekspertów, z którymi rozmawiał portal Wirtualnemedia.pl, Temu tak szybko wskoczyło do ścisłej czołówki najpopularniejszych u nas platform e-commerce w wyniku przemyślanej i agresywnej polityki cenowej. - Niskie ceny są tu niczym magnes na klientów szukających okazji. Ale Temu to więcej niż tylko taniość – oferuje też szeroki wybór produktów, w tym takich, których trudno szukać gdzie indziej – komentował dla Wirtualnemedia.pl Mateusz Jeżyk, chief operating officer spółki Sales Intelligence należącej do Digitree Group.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online