Etykieta informacyjna "media państwowe" została wprowadzona na TikToka kilka tygodni temu, po pilotażu kilku profili mediów publicznych w Rosji, Ukrainie i Białorusi. Platforma wyjaśnia, że nakładka "media państwowe" ma pomóc użytkownikom lepiej zrozumieć źródło treści i dać czytelną informację, że treści pokazywane przez dane medium mogą prezentować punkt widzenia reprezentowany przez dany rząd danego kraju.
TikTok szczególną uwagę zwraca na media, które mogą być w znacznym stopniu uzależnione od państwowego finansowania – czy to bezpośrednio, czy też poprzez reklamy, pożyczki i dotacje. Platforma radzi użytkownikom, którzy ujrzą taką etykietę: 1. Przerwij przegadanie i zastanów się, czy to konto jest obiektywne, 2. Zastanów się, czy poprzez publikowane treści to konto promuje perspektywę rządu, 3. Przyjrzyj się treściom z innych zaufanych kont.

Od decyzji o przyznaniu nakładki "media państwowe" można się odwołać.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zakaz-korzystania-tiktok-w-polsce-jakie-zalecenia ##
TVP z nakładką "media państwowe" na TikToku
Nie każde medium publiczne ma na TikToku status "państwowe" - przykładami są brytyjska BBC, irlandzka RTE, łotewska LTV, niemiecka ZDF.
Inaczej stało się z profilami polskiego nadawcy publicznego. Konta Bądźmy Razem TVP oraz TVP Sport mają na TikToku nakładkę "media państwowe". Takie oznaczenie ma także profil Programu 1 Polskiego Radia.
- Projekt został wdrożony globalnie pod koniec stycznia tego roku i objął ponad 40 krajów, w tym Polskę. Odpowiada na potrzebę platform cyfrowych uzmysłowienia odbiorcom, że dany przekaz może prezentować punkt widzenia konkretnego rządu. To dotyczy mediów, które blisko współpracują z państwowymi władzami, które są dotowane przez rząd danego kraju lub gdy może mieć on merytoryczny wpływ na treści - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Żaczko, opowiedziany za komunikację TikToka. Jak profil kwalifikowany jest do statusu "medium państwowego" i co to w praktyce oznacza?

- TikTok obejmuje takie profile mediów dodatkową informacją. Tworząc listę zasad nadawania nakładki "media państwowe", współpracowaliśmy z wiodącymi podmiotami zajmującymi się monitoringiem i analityką mediów - firmami, naukowcami, ośrodkami badawczymi. Ich rekomendacje pozwoliły nam stworzyć listę pytań, które pozwalają określić stopień wpływu na dane media. Później na podstawie tych informacji została stworzona lista mediów, które otrzymały oznaczenia - tłumaczy nam Piotr Żaczko.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pis-tiktok ##
W procesie oceny profili pod kątem potencjalnego wpływu na ich kształt organów państwa zadawane są różne pytania. Niektóre z nich brzmią:
• Czy niezależność redakcyjna jest częścią misji organizacji?
• Czy organizacja posiada zbiór wytycznych dotyczących standardów postępowania dziennikarskiego?

• Czy istnieją jakiekolwiek powiązania z rządem w ramach kierowniczych lub redakcyjnych stanowisk kierowniczych?
• Czy organizacja w przejrzysty sposób ujawnia swoje powiązania z rządem?
• Czy istnieją dowody na to, że media nie przestrzegają swoich wytycznych redakcyjnych?
• W jaki sposób podmiot zajmował się sprawami o istotnym interesie publicznym dotyczącymi rządu?
Telewizja Polska nie odpowiedziała na prośbę portalu Wirtualnemedia.pl o komentarz.
Profil Bądźmy Razem TVP ma na TikToku prawie 240 tysięcy obserwujących, TVP Sport zaś prawie 306 tysięcy. Na koncie TVP publikowane są głównie treści rozrywkowe i promocyjne różnych programów nadawcy. Na koncie TVP Sport znajdują się m.in. urywki transmisji sportowych, rozmowy ze sportowcami i kulisty zawodów.











