Trybunał Sprawiedliwości UE: oferty telekomów z nielimitowanym korzystaniem z wybranych aplikacji mogą naruszać unijne prawo

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że oferty sieci telekomunikacyjnych, w których po wyczerpaniu pakietu internetowego można nadal korzystać z wybranych aplikacji czy usług sieciowych, mogą naruszać unijne rozporządzenie o neutralności sieci. Zaznaczył, że krajowe sądy i regulatorzy powinny oceniać takie sprawy w oparciu o art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

We wtorek Trybunał Sprawiedliwości UE dokonał pierwszej wykładni unijnego rozporządzenia o neutralności internetu na wniosek sądu w Budapeszcie. Sąd zwrócił się zwrócił się do Trybunału z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym w sprawie wytoczonej węgierskiemu urządowi ds. komunikacji i mediów przez firmę telekomunikacyjną Telenor.

Telenor wprowadził do sprzedaży dwie oferty pakietowe z usługą internetową, w których transmisja danych przy korzystaniu z niektórych usług i aplikacji nie powoduje zużycia limitu internetowego. Natomiast po wyczerpaniu limitu korzystanie z innych aplikacji i usług poddawano „środkom polegającym na blokowaniu lub spowalnianiu transmisji danych”.

Węgierski urząd ds. komunikacji i mediów wszczął postępowania sprawdzające, czy takie oferty są zgodne z rozporządzeniem unijnym z listopada 2015 roku o tzw. neutralności internetu. Orzekł, że obie oferty naruszają powszechny obowiązek równego traktowania i niedyskryminacji transmisji danych, ustanowiony w art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia i nakazał Telenoromowi wycofanie ofert. Telekom zaskarżył decyzje do sądu, a ten zwrócił się o stanowisko do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Trybunał daje wykładnię rozporządzenia o neutralności internetu

Po rozpatrzeniu tej sprawy Trybunał Sprawiedliwości UE w odniesieniu w pierwszej kolejności do wykładni art. 3 ust. 2 rozporządzenia o neutralności internetu w związku z art. 3 ust. 1 tego rozporządzenia zwrócił uwagę, że drugi z tych przepisów stanowi, iż prawa, które gwarantuje on użytkownikom końcowym usług dostępu do Internetu, mogą być wykonywane „za pośrednictwem usługi dostępu do internetu" oraz że pierwszy z przywołanych przepisów wymaga, aby taka usługa nie tworzyła ograniczeń w korzystaniu z tych praw.

Z kolei z art. 3 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia wynika, że usługi danego dostawcy dostępu do Internetu powinny być oceniane w świetle tego wymogu przez krajowe organy regulacyjne i pod kontrolą właściwych sądów krajowych, z uwzględnieniem zarówno umów zawieranych przez tego dostawcę z użytkownikami końcowymi, jak i stosowanych przez niego praktyk handlowych

W tym kontekście Trybunał, po przedstawieniu szeregu wyjaśnień ogólnych dotyczących znaczenia pojęć „postanowienia umowne”, „praktyki handlowe” i „użytkownicy końcowi”, którymi posługuje się rozporządzenie, stwierdził, że zawieranie umów, na mocy których klienci wybierają oferty pakietowe łączące „stawkę zerową" oraz środki polegające na blokowaniu lub spowolnieniu transmisji danych, związane z korzystaniem z pozostałych usług i aplikacji, innych niż szczególne usługi i aplikacje objęte „stawkę zerową", może prowadzić do ograniczenia korzystania przez użytkowników końcowych z ich praw w rozumieniu art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia, na istotnej części rynku.

- Tego rodzaju oferty pakietowe mogą bowiem zwiększać korzystanie z aplikacji i usług uprzywilejowanych, a w związku z tym powodować mniejsze zainteresowanie korzystaniem z innych dostępnych aplikacji i usług, biorąc pod uwagę środki, za pomocą których dostawca usług dostępu do Internetu czyni korzystanie z nich trudniejszym technicznie, jeśli nie niemożliwym. Ponadto, im większa jest liczba klientów, którzy zawierają takie umowy, tym większe jest prawdopodobieństwo, że skumulowane skutki takich umów - biorąc pod uwagę ich skalę -mogą prowadzić do znacznego ograniczenia korzystania przez użytkowników końcowych z ich praw lub nawet podważyć samą istotę tych praw - stwierdzono w komunikacie Trybunału.

W drugiej kolejności, odnośnie do wykładni art. 3 ust. 3 rozporządzenia 2015/2120, Trybunał wskazał, że stwierdzenie niezgodności z tym przepisem nie wymaga przeprowadzenia żadnej oceny oddziaływania środków polegających na blokowaniu lub spowalnianiu transmisji danych na korzystanie przez użytkowników końcowych z ich praw. Przepis ten nie ustanawia bowiem takiego wymogu w celu dokonania oceny przestrzegania sformułowanego w nim powszechnego obowiązku równego i niedyskryminującego traktowania transmisji danych.

Ponadto Trybunał orzekł, że w sytuacji, gdy środki polegające ma spowolnieniu lub blokowaniu transmisji danych opierają się nie na obiektywnych różnicach między wymogami technicznymi w zakresie jakości usług niektórych szczególnych kategorii transmisji danych, lecz na względach natury handlowej, środki te jako takie należy uznać za niezgodne z tym przepisem.

- W konsekwencji oferty pakietowe, takie jak oferty poddane kontroli sądu krajowego, mogą co do zasady naruszać zarówno art. 3 ust. 2, jak i art. 3 ust. 3 rozporządzenia 2015/2120, przy czym właściwe organy i sądy krajowe mogą bezpośrednio badać je w świetle drugiego z przywoływanych przepisów - stwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"