TVN24 kreuje trendy w polskich mediach, żadna stacja newsowa nie powtórzyła jej sukcesu (opinie)

Choć przedstawiciele rynku medialnego w Polsce nie wierzyli, że Grupie TVN uda się zbudować efektywny model biznesowy na informacji i publicystyce, stacja TVN24 osiągnęła sukces i doczekała się naśladowców - 15 lat funkcjonowania TVN24 oceniają Andrzej Godlewski, Jarosław Kurski i Michał Kobosko.

Łukasz Brzezicki
Łukasz Brzezicki
Udostępnij artykuł:

Tydzień temu kanał informacyjny TVN24 obchodził 15-lecie istnienia - stacja wystartowała 9 sierpnia 2001 roku. Pierwszy serwis, punktualnie o godz. 12.00, poprowadziły Anita Werner i niepracująca już w stacji Beata Borocka. Choć na początku projektowi nie dawano wielkich szans na sukces, w ciągu lat stacja zmieniła rynek mediów w Polsce, a także polską politykę.

TVN24 była pierwszą stacją w całości poświęconą wydarzeniom z kraju i ze świata. W pierwszym roku funkcjonowania miała ona średnio 0,45 proc. udziału w rynku telewizyjnym, a obecnie wynik ten wynosi 3,79 proc.

Za kluczowy moment w rozwoju stacji uznaje się relacjonowanie zamachów terrorystycznych na World Trade Center z 11 września 2001 roku. Wzorem Grupy TVN w kolejnych latach własne kanały newsowe utworzyły Telewizja Polska (TVP Info) i Polsat (Polsat News). Redaktorem naczelnym TVN24 pozostaje Adam Pieczyński.

Z okazji jubileuszu stacja przypomniała archiwalne nagrania i fotografie, a także prezentowano kulisy pracy dziennikarzy i wpadki reporterów. W mediach społecznościowych 15-lecie TVN24 promowano za pośrednictwem hashtaga #15latTVN24.

Andrzej Godlewski, były wicedyrektor TVP1 ds. audycji publicystycznych i społecznych, od początku funkcjonowania TVN24 podziwiał twórców stacji za ich pasję, profesjonalizm i zaangażowanie.

- Zresztą podobnie patrzyła na nich prawie cała branża. Był moment, że niemal wszystkie media informacyjne chciały być takie jak TVN24, a młodzi dziennikarze koniecznie tam pracować. Bycie kopiowanym to oczywiście najwyższy wyraz uznania, choć dla odbiorców oznaczało to również pewne ograniczenie wyboru - uważa Andrzej Godlewski.

Zdaniem Godlewskiego, osiągnięcie sukcesu TVN24 zawdzięcza swojej stabilności. - Widać to doskonale przy okazji jubileuszowych wspomnień - obecne gwiazdy i szefowie są w stacji od samego początku. To niesamowite! - podkreśla.

Jako przejaw odwagi i wizjonerstwa stworzenie pierwszej w Polsce komercyjnej stacji informacyjnej uznaje Jarosław Kurski, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”. - Niewielu wierzyło, że na informacji da się zbudować efektywny model biznesowy. Stacja przeszła chrzest bojowy już w pierwszych tygodniach nadawania. Dzięki niej setki tysięcy polskich widzów mogło na żywo śledzić dramat 11 września w Nowym Jorku - przypomina Jarosław Kurski. - Od tamtego czasu kanał TVN24 bardzo się sprofesjonalizował, wykreował wiele nowatorskich programów. TVN24 stała się polskim „salonem politycznym”, ważnym czynnikiem demokratycznej kontroli każdej władzy - ocenia wicenaczelny „Wyborczej”.

Kurski zauważa, że w styczniu 2014 roku powstała „stacja córka” TVN24 - skierowana do ambitnego odbiorcy TVN24 BIS, która zastąpiła wówczas kanał biznesowy TVN CNBC. Dziennikarz przypomina również, że zainspirowane sukcesem TVN24 pojawiły się na rynku inne 24-godzinne stacje informacyjne.

- Cóż, naśladownictwo jest najwyższym hołdem dla oryginału, a konkretnie dla twórcy i szefa stacji Adama Pieczyńskiego! - ocenia Jarosław Kurski. - Składam całemu znakomitemu zespołowi stacji najlepsze życzenia - dodaje.

Michał Kobosko, dyrektor polskiego biura Atlantic Council, nazywa stację TVN24 jednym z najbardziej spektakularnych debiutów w polskich mediach po 1989 roku. - Na starcie bardzo pomógł im Osama bin Laden, który 11 września 2001 uczynił to, co uczynił. I to był właściwy moment narodzin stacji. Wtedy okazało się, co w Polsce było wcześniej zjawiskiem nieznanym, że w przypadku poważnych wydarzeń, najlepiej sprawdza się nieprzerwana, profesjonalnie robiona transmisja telewizyjna na żywo. TVN24 długo była w tym najlepsza i jedyna - zwraca uwagę Michał Kobosko.

- Dziś TVN24 ma rzecz jasna liczną konkurencję. Stacji, które nadają „całą prawdę, całą dobę” jest sporo, być może nawet za dużo. Można w nich konsumować treści bardziej liberalne, jak to od początku czynił TVN24, lub zdecydowanie konserwatywne - wymienia dziennikarz. - Charakterystyczne jest jednak, że żadna stacja nie powtórzyła sukcesu TVN24. Nie udało się to Polsatowi News, który miał być poważniejszą odpowiedzią na TVN24. Ani tym bardziej TVP Info, które - choć ma siły i środki - jest traktowane przez kolejne ekipy rządzące jak chłopiec na polityczne posyłki - podkreśla szef Atlantic Council w Polsce.

Andrzej Godlewski uważa, że TVN24 nadal pozostaje trendsetterem w wielu dziedzinach sztuki telewizyjnej. - Doskonale potrafi wykorzystywać nowe możliwości graficzne i zasoby internetu. Równocześnie się zmienia, z czego się cieszę - ocenia Andrzej Godlewski. - Nie widzę tam już takich relacji jak transmisja z przejazdu konwoju z matką Madzi z aresztu do sądu. Jest za to więcej istotnych treści, w tym o tematyce międzynarodowej. Myślę, że dziś TVN24 jest widzom w Polsce jeszcze bardziej potrzebny niż 15 lat temu - konkluduje.

- Sam kanał TVN24 dorósł i zmężniał, wychował sporo zacnych osobowości, dorobił się wewnętrznej konkurencji w postaci TVN24 BIS. Czasem jakaś partia ogłosi bojkot stacji, przez chwilę pewnych twarzy tam brakuje, ale szybko wracają czując bezsens takich działań. Właśnie fakt, że niezależnie od sympatii i antypatii nie da się zlekceważyć TVN24, najlepiej świadczy o sukcesie tego 15-lecia - wyjaśnia Michał Kobosko.

Łukasz Brzezicki
Autor artykułu:
Łukasz Brzezicki
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online