Unilever zaskarżył spot szamponów Nivea, a Komisja Etyki Reklamy przyznała mu rację (wideo)

Komisja Etyki Reklamy przyznała rację firmie Unilever Polska uznając, że w reklamie szamponów i odżywek do włosów Nivea Repair&Targeted Care powinny być wprowadzone zmiany, bo użyte w niej zbyt kategoryczne hasła reklamowe wprowadzają w błąd.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Unilever zaskarżył spot szamponów Nivea, a Komisja Etyki Reklamy przyznała mu rację (wideo)

Na wniosek Unilever Polska (właściciela m.in. marki Dove) Komisja Etyki Reklamy zajmowała się telewizyjną reklamą szamponu i odżywki do włosów marki Nivea Repair&Targeted Care, produkowanych przez Nivea Polska. W warstwie dźwiękowej spotu wykorzystano hasła reklamowe: „zdrowsze i piękniejsze niż kiedykolwiek wcześniej", „pierwsza tak precyzyjna regeneracja".

W pierwszych sekundach reklamy lektor wypowiada hasła „Zapomnij o regeneracji którą znałaś" oraz „Nareszcie przełom", po czym następuje wyjaśnienie w jaki sposób formuła „Kera Detect", zastosowana w nowych produktach marki Nivea, wpływa na regenerację włosa. Efektem czego, zgodnie z tekstem wypowiadanym przez lektora w 20 do 23 sekundzie reklamy są „Włosy precyzyjne zregenerowane, zdrowsze i piękniejsze niż kiedykolwiek wcześniej". Ponadto lektor w 25 do 27 sekundzie stwierdza, że reklamowane produkty to „Pierwsza taka precyzyjna regeneracja". Jednocześnie słowny komunikat marketingowy wzmocniony jest napisami: „piękniejsze” oraz „zdrowsze".

Unilever Polska zauważa w skardze, że odbiorca reklamy dowiaduje się, iż Nivea posiada w swojej ofercie kosmetyki do pielęgnacji włosów powodujące że włosy są „zdrowsze i piękniejsze niż kiedykolwiek wcześniej", biorąc pod uwagę wszystkie kosmetyki do pielęgnacji włosów, wszystkich producentów w historii. Ponadto składniki zawarte w produktach Nivea Repair & Targeted Care powodują „pierwszą tak precyzyjną regenerację" włosa w historii całego rynku kosmetycznego na świecie.

Według Unilevera Nivea nie jest uprawniona do zawierania tak kategorycznych twierdzeń w swoich reklamach, tym bardziej że w swoich reklamach nie zostały powołane żadne dowody lub badania, potwierdzające, że firma ta rzeczywiście jako pierwszy producent w historii, wyprzedzając konkurencje, stworzyła kosmetyki do włosów, najlepiej regenerujące włosy spośród wszystkich dostępnych produktów na świecie.

Unilever przywołuje też odpowiedź firmy Nivea na pismo, które do niej wysłał, a w której to odpowiedzi marketer ten poinformował, że posiada wyniki badań laboratoryjnych, wykazujące skuteczność produktów Nivea Repair & Targeted Care, jednak ich nie zaprezentował.

Ponadto przedstawiciele skarżącego zauważyli, że w analogicznych reklamach produktów Nivea Repair & Targeted Care, emitowanych na innych rynkach europejskich, w szczególności w Rumunii czy w Holandii, hasła prezentowane w reklamach nie są tak kategoryczne w porównaniu do tych prezentowanych w polskiej reklamie.

Unilever uznał, że komunikat reklamowy emitowanej w Polsce zawiera informację nieprawdziwą, która nadużywa zaufanie konsumentów, narusza zasady uczciwej konkurencji, w tym jego prawa i interesy. „Tak sformułowane hasła reklamowe wywołują u konsumenta niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy wyobrażenia - przeciętny konsument myśli, że nowa linia kosmetyków do pielęgnacji włosów zawiera najlepszą formułę w historii kosmetyków. A takie mylne wywołanie u konsumenta wyobrażenia o innowacyjności tego produktu, może niewątpliwie wpłynąć na podjęcie przez niego decyzji o nabyciu tego produktu. Z punktu widzenia przeciętnego klienta kosmetyków do pielęgnacji włosów, informacja o najlepszej formule, która powoduje, że włosy są zdrowsze i piękniejsze niż kiedykolwiek wcześniej jest znacząca” - napisano w skardze do KER.

Nivea Polska w odpowiedzi na złożoną skargę zwróciła przede wszystkim uwagę, że zaskarżona reklama nie jest już emitowana. Przedstawiciele firmy wyjaśnili że nowy szampon Nivea Repair & Targeted Care to produkt, który dzięki nowoczesnej technologii Keradetect, nie tylko pielęgnuje włosy, ale przede wszystkim precyzyjnie je regeneruje. Odpowiedzialne za to są aż trzy składniki: pantenol, czyli prowitamina B5, płynna keratyna i aktywne cząsteczki regenerujące. Ostatni składnik to substancja naładowana dodatnio, podczas gdy uszkodzone fragmenty włosa zawsze posiadają naładowanie ujemne - to pozwala im się przyciągać i precyzyjnie trafiać cząsteczkom regenerującym w miejsca z ubytkami, które najczęściej występują na końcówce włosa. To uzasadnia twierdzenie o „precyzyjnej" regeneracji włosa. Nowa odżywka z linii Nivea Repair & Targeted Care uzupełnia działanie samego szamponu. Daje to efekt piękniejszych i „zregenerowanych" włosów.

Zwrócono też uwagę, że skarga nie przedstawia obiektywnie przekazu wynikającego z reklamy, ale jego subiektywną interpretacją przez konkurenta, którym jest Unilever. Tymczasem, przekaz reklamowy powinien być oceniany obiektywnie, z perspektywy przeciętnego odbiorcy. „Cała Skarga jako oparta na błędnej tezie wyjściowej jest więc bezpodstawna. W szczególności, chybiona jest teza Unilever, że przeciętny odbiorca (kobieta) będzie analizował przekaz reklamowy jako odnoszący się do „historii kosmetyków". Dla odbiorcy będzie ważny przekaz wizualny o pięknych włosach w połączeniu z hasłem, że Nivea oferuje nowość. A to są prawdziwe informacje. Dodatkowo, Skarga nie zawiera uzasadnienia zarzutu, że Reklama „narusza prawa i interesy" Unilever, więc tego zarzutu Nivea nie komentuje. (...) Język reklamy z natury rzeczy wymusza pewne uproszczenia lub skróty myślowe. W ocenie Nive kwestionowane hasła reklamowe nie wprowadzają w błąd, ale podkreślają właściwości produktu. Reklama nie odnosi się bezpośrednio do produktów konkurencji, a wyłącznie zachwala produkt Nivea. Jest to zatem reklama uczciwa, w przeciwieństwie do reklam odwołujących się do „innej marki" (pod którą ukryta jest zresztą marka Nivea, jak np. emitowana obecnie reklama Unilever dotycząca antyperspirantu Dove) - napisano w odpowiedzi na skargę.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama Nivea posługując się hasłami zawierającymi stwierdzenia kategoryczne: „zdrowsze i piękniejsze niż kiedykolwiek wcześniej", „pierwsza tak precyzyjna regeneracja”, na poparcie których nie zostały przedstawione badania, narusza Kodeks Etyki Reklamy poprzez wprowadzanie konsumentów w błąd i wykorzystywanie ich braku doświadczenia lub wiedzy.

Zdaniem KER należy w warstwie dźwiękowej doprecyzować lub zrezygnować z tak kategorycznych stwierdzeń jak: „zdrowsze i piękniejsze niż kiedykolwiek wcześniej", „pierwsza tak precyzyjna regeneracja" w taki sposób, aby przekaz nie wprowadzał konsumentów w błąd i nie wykorzystywał ich braku doświadczenia lub wiedzy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów