36 proc. Polaków widzi potencjał w usługach opartych na otwartej bankowości

36 proc. Polaków widzi potencjał w usługach opartych na otwartej bankowości tworzonych przez firmy i instytucje nie będące bankami. Znacznie częściej na korzystanie z takich rozwiązań decydują się ludzie młodzi - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów i współpracującej z nim spółki Easy Check.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:
36 proc. Polaków widzi potencjał w usługach opartych na otwartej bankowości
fot. Shutterstock.com

Według badania na temat otwartej bankowości w Polsce przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i spółki Easy Check 35,5 proc. respondentów zdaje sobie sprawę z funkcjonowania tzw. dyrektywy PSD2, która dotyczy otwartej bankowości i umożliwia bezpieczne udostępnianie danych ze swojego rachunku bankowego innym podmiotom. Najlepszą wiedzę na ten temat mają osoby w wieku 25-34 lata (47 proc. z nich deklaruje, że wie o tych regulacjach) oraz respondenci między 35 a 44 r.ż. (40 proc.).

Zapytani o to, jakie dokładnie dane mogą być udostępniane na podstawie prawa dotyczącego otwartej bankowości, ankietowani nie zawsze potrafili poprawnie odpowiedzieć. Ponad 1/3 badanych uważa, że oprócz imienia i nazwiska, instytucje korzystające z prawa dotyczącego otwartej bankowości pozyskują również adres zamieszkania korzystających z usług finansowych. Z kolei 31,5 proc. twierdzi, że na mocy dyrektywy PSD2 udostępniają innym informację o swoim aktualnym zadłużeniu. Co czwarty badany wskazał na numer swojego rachunku bankowego, a blisko 22 proc. jest przekonana, że na podstawie tego prawa będą się dzielić z innymi podmiotami informacją na temat tego, z jakich innych usług finansowych korzystają.

Niespełna 17 proc. ankietowanych zgodziło się z twierdzeniem, że instytucje korzystające z prawa dot. otwartej bankowości zyskują dostęp do historii transakcji na rachunku właściciela. Natomiast prawie 60 proc. Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że udostępnienie danych z rachunku bankowego wymaga zgody jego właściciela.

"Dzięki otwartej bankowości dostęp do informacji o rachunku mają też instytucje inne niż banki"

Jak wynika z badania, ponad 1/3 Polaków jest przekonana, że dzięki otwartej bankowości dostęp do informacji o rachunku mają też instytucje inne niż banki. Najwięcej takich osób jest wśród najmłodszych ankietowanych (46 proc.). Równocześnie więcej niż co czwarty badany wie, że przekazanie danych z konta bankowego może się odbyć za pośrednictwem licencjonowanej firmy.

Prawie 60 proc. ankietowanych zdaje sobie sprawę z tego, że udostępnienie danych z rachunku bankowego wymaga zgody jego właściciela, a niewiele ponad 10 proc. badanych uważa, że do przekazania takich informacji nie potrzebna jest niczyja zgoda.

Z kolei 36 proc. ankietowanych dostrzega potencjał w tworzeniu nowych usług opartych na danych z rachunków bankowych przez instytucje i firmy inne niż banki. Niespełna połowa (48 proc.) nie ma zdania na ten temat. Wśród potencjalnych korzyści, jakie może przynieść takie rozwiązania, ankietowani wskazują m.in. na prostsze wnioskowanie o pożyczkę lub debet (67 proc. uznało to za przydatne) i szybszą weryfikację zdolności kredytowej (62 proc.) oraz możliwość otrzymania indywidualnie dopasowanej oferty na ubezpieczenie (53,5 proc.).

Blisko 79 proc. ankietowanych zadeklarowało, że z usług finansowych najczęściej korzysta za pośrednictwem banków. W badaniu wskazano jednak na "wyraźne różnice pokoleniowe, które zwiastują nadchodzące zmiany". Najchętniej z usług finansowych oferowanych przez banki korzystają osoby powyżej 55 lat – 84 proc. ankietowanych w wieku 55-64 lata oraz 90 proc. najstarszych respondentów (65-74 lata). Na drugim biegunie znaleźli się młodzi - niewiele ponad 2/3 z nich zadeklarowało, że korzysta z usług finansowych za pośrednictwem banków.

Zapytani o to, za czyim pośrednictwem korzystają z usług finansowych, blisko 60 proc. ankietowanych wskazało na operatorów płatności oraz sklepy internetowe. W przypadku pierwszej grupy znaczniej częściej byli to mężczyźni (ponad 66 proc. w porównaniu do ok. 53 proc. kobiet). W przypadku sklepów internetowych widoczna jest zmiana pokoleniowa - najchętniej z korzystają z nich najmłodsi respondenci (75 proc.).

Trzecim wyborem Polaków są platformy sprzedażowe. Korzystanie z usług finansowych za ich pośrednictwem deklaruje ponad 55 proc. badanych. W najmłodszej grupie (18-24 lata) jest to 73 proc. ankietowanych, a wśród osób między 25 a 44 r.ż. - ok. 66 proc.) W starszych rocznikach korzysta z nich mniej niż połowa osób.

Ogólnopolskie badanie „Otwarta bankowość w Polsce w 2021 r.” przeprowadziła firma IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i współpracującej z nim spółki Easy Check w czerwcu 2021 r. na reprezentatywnej grupie 709 osób.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"