Użytkownicy urządzeń dotykowych bardziej efektywni od użytkowników PC

Osoby korzystające z technologii dotykowych wykorzystują swój potencjał cyfrowy w bardziej efektywny sposób w porównaniu do użytkowników korzystających z sieci za pomocą tradycyjnych urządzeń PC. Używają internetu bardziej intensywnie, a zarazem utylitarnie, traktując go jako sposób załatwiania codziennych spraw - wynika z badania PBI i IAB Polska.

km
km
Udostępnij artykuł:

Wśród wszystkich uczestników badania ("heavy users" internetu) prawie połowę (49%) stanowiły osoby, które przynajmniej od czasu do czasu korzystają z dotykowych technologii online (smartfon lub tablet). Na ich określenie przyjęto w badaniu termin użytkownicy post-WIMP, w odróżnieniu od osób, które z nowoczesnych  technologii nie korzystają, używając interfejsu WIMP.

Kim jest użytkownik post-WIMP i czym różni się od pozostałych? Okazuje się, że płeć, wykształcenie ani wielkość miejscowości zamieszkania nie różnicowała dwóch typów użytkowników sieci. W grupie post-WIMP nieznacznie częściej spotykano natomiast osoby młodsze (15-30 lat).

grafika

Jeśli chodzi o styl życia, osoby reprezentujące generację użytkowników post-WIMP częściej deklarowały odwiedzanie galerii handlowych, hipermarketów, częstsze uczestnictwo w kulturze poprzez wizyty w kinie i teatrze, bardziej codzienne odwiedzanie kawiarni, restauracji i klubów oraz nieznacznie częstsze wyjazdy poza miejsce zamieszkania. Ogólnie mówiąc, użytkownicy post-WIMP wydają się być bardziej aktywni i mobilni na co dzień.

Na podstawie danych dotyczących konsumpcji mediów stwierdzono, że typowy użytkownik post-WIMP w podobny sposób ogląda telewizję, częściej natomiast ogląda VOD, a nieco rzadziej słucha tradycyjnego radia i czyta drukowaną prasę. Należy zwrócić uwagę, że post-WIMP nie rezygnuje z tradycyjnych mediów, gdyż podobny odsetek używa tych nośników w grupie WIMP. Warto jednak zaznaczyć, że generacja post-WIMP korzysta z klasycznych mediów nieco rzadziej, gdyż znaczną część czasu poświęca na korzystanie z mediów cyfrowych.

Ponad 3/4 badanych użytkowników smartfonów używa internetu w swym urządzeniu, a prawie połowa z nich (47%) korzysta z sieci przynajmniej kilka razy w tygodniu.

grafika

Głównym celem wykorzystania smartfona online jest sprawdzanie informacji lokalnych (dotyczących dojazdu, repertuaru kina, pogody itp.), a więc wykorzystanie potencjału związanego z mobilnością i funkcjami lokalizacji. Priorytetowe dla interfejsów WIMP przeglądanie stron i sprawdzanie poczty oraz korzystanie z wyszukiwarek zajęły kolejne miejsca w rankingu, tuż przed serwisami społecznościowymi i transakcyjnymi (e-banking). Często też ogląda się materiały wideo bądź słucha radia online.

Użytkownicy smartfonów i tabletów istotnie częściej niż generacja WIMP korzystają z wyszukiwarek, serwisów społecznościowych, a także ściągają z internetu  muzykę i materiały audiowizualne oraz aplikacje. Pozostałe aktywności w większości przypadków były także wymieniane częściej przez użytkowników post-WIMP, jednak różnice te nie były istotne statystycznie.

grafika

Użytkownicy post-WIMP częściej korzystają ze społeczności, jednak profil ich aktywności w tych serwisach jest zbliżony do WIMP. Przekłada się on głównie na komunikację i uczestnictwo w procesie wymiany treściami, ale użytkownicy post-WIMP wydają się być nieco bardziej aktywni w ich tworzeniu i dzieleniu się.

grafika

Użytkownicy obydwu interfejsów (WIMP  i post-WIMP) w podobny sposób reagują na treści reklamowe zamieszczane w sieci. Na pytanie o materiały związane z firmami, markami, produktami lub usługami jakie zdarza się im czytać lub oglądać w internecie, odpowiadali podobnie, ukazując ogólnie dość dużą wrażliwość na materiały marketingowe w sieci. Ponad 3/4 użytkowników w obydwu grupach deklarowało aktywności ukierunkowane na marki, głównie szukając wiedzy o produktach i usługach, a także interesując się promocjami.

grafika

Zarówno użytkownicy WIMP jak i post-WIMP korzystają intensywnie z e-zakupów. W obu grupach odsetek deklarujących dokonanie kiedykolwiek zakupu online przewyższa 85%. Generacja post-WIMP wydaje się nieco bardziej przekonana do tego sposobu kupowania, gdyż o wiele częściej deklaruje ponowną chęć zakupu przez sieć w przyszłości. Wśród przedstawicieli WIMP więcej natomiast jest osób niezdecydowanych.

grafika

Aby ocenić potencjał zakupowy użytkowników WIMP, dzięki któremu dołączą oni do generacji post-WIMP, zapytano o plany zakupu tabletu lub smartfona w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Okazało się, że zdecydowanych na taki zakup użytkowników WIMP nie jest wielu, ale blisko 30% z nich nie odrzuciło pomysłu zakupu smartfona, a ponad 25% bierze pod uwagę, że zaopatrzy się niebawem w tablet.

grafika

Badanie miało charakter sondażowy, objęto nim próbę 243 osób korzystających często i intensywnie z internetu (próba celowa), w związku z czym wyników nie należy generalizować na populację polskich internautów, ani Polaków.

grafika

Badanie zrealizowano w lipcu 2012 r. przy pomocy techniki CAWI (Computer Assisted Web Interview) poprzez losową emisję zaproszeń do udziału w ankiecie na przestrzeni reklamowej PBI. Wśród stron, na których emitowano zaproszenia, znalazły się portale o ogólnopolskim zasięgu - interia.pl (zasięg 59%) oraz wp.pl (zasięg 38%. Łączny zasięg emisji zaproszeń obejmował ponad 71% polskich internautów  w wieku 15 i więcej lat. Przeciętna długość wywiadu w przeprowadzonym badaniu to 10 minut. Zbiór danych doważono w taki sposób, aby odzwierciedlał strukturę demograficzną i sposób użytkowania sieci przez grupę celową w populacji internautów. Wagi analityczne skonstruowano w oparciu o dane NetTrack dotyczące płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania internautów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"