W 2012 r. polski rynek HoReCa był wart 23 mld zł

Rok 2012 przyniósł dalszą poprawę koniunktury na rynku branży gastronomicznej. Wciąż jednak sytuacja na rynku jest trudna, a wzrost jest spowodowany jednorazowymi wydarzeniami takimi jak Euro 2012, rozwojem dwóch największych graczy na rynku, a także ogólnym trendem częstszej konsumpcji poza domem - wynika z raportu firmy badawczej PMR.

km
km
Udostępnij artykuł:

Autorzy raportu podkreślają, że kryzys wywołany na światowych rynkach finansowych odcisnął piętno na rynku HoReCa (rynek gastronomii hotelowej - Ho, rynek restauracyjny - Re, rynek cateringu - Ca), ponieważ są to usługi, z których klienci mogą zrezygnować, lub w prosty sposób zastąpić je tańszymi. Pierwsze dwa lata po rozpoczęciu kryzysu przyniosły rynkowi ponad 5-proc. spadek. Dopiero rok 2011 był czasem, kiedy nastąpiło delikatne odbicie.

Dalszy wzrost rynku, według szacunków PMR, został także odnotowany w 2012 roku - na poziomie poniżej 2 proc., do wartości prawie 23 mld zł. Wzrost ten nastąpił dzięki wynikom największych graczy na rynku, a także dzięki Euro 2012, które stymulowały ruch hotelowy oraz przyczyniły się do zwiększonych obrotów barów alkoholowych i innych placówek transmitujących mecze lub znajdujących się w bliskim sąsiedztwie stref kibica. Wydarzenie to miało także pozytywny wpływ na postrzeganie Polski jako kraju wartego odwiedzin, co wraz z negatywnymi wydarzeniami na Bliskim Wschodzie miało bezpośredni wpływ na większą liczbę turystów zagranicznych.

Segment restauracyjny odnotował lepszą dynamikę wzrostu w zeszłym roku niż w roku poprzednim, osiągając wartość 18,5 mld zł. Jednak gdyby nie agresywna polityka cenowa największych graczy w powiązaniu z trzytygodniowym odbiciem w związku z Euro 2012, to rynek cały czas pozostawałby w stagnacji. Oprócz barów szybkiej obsługi (głównie największych dwóch graczy - McDonald’s i AmRest), kawiarni i wyjątkowo barów alkoholowych, pozostałe dwa podsegmenty rynku Re odnotowały spadek.

W opinii badanych przedsiębiorstw tylko 1/3 z nich odczuła wpływ Euro 2012 na poziom obrotów, a jedynie w co czwartym lokalu to wydarzenie pozytywnie wpłynęło na poziom sprzedaży.

Co dziesiąty respondent ocenił, że Euro 2012 miało negatywny wpływ na obroty w jego lokalu. Najczęściej wymienianym powodem takiej opinii był fakt, że lokal mieści się w niekorzystnej lokalizacji, z dala od stref kibica organizowanych w miejscowości, gdzie większość kibiców oglądała mecze. W opinii badanych także spora część potencjalnych klientów lokalu wolała oglądać mecze piłki nożnej w domu niż spędzić ten czas w lokalu gastronomicznym.

grafika

PMR prognozuje, że w 2013 roku rynek HoReCa pozostanie w stagnacji, a jego wartość będzie głównie uzależniona od drugiej połowy roku. Wówczas powinno nastąpić polepszenie koniunktury gospodarczej, co odbije się pozytywnie na rynku HoReCa. Mimo tego wzrost nie przekroczy poziomu 1 proc. rok do roku. Dopiero od roku 2014 przewidywana jest wyraźniejsza poprawa sytuacji.

Badanie wśród placówek gastronomicznych w Polsce zostało zrealizowane przez PMR w lutym 2013 r. na potrzeby raportu "Rynek HoReCa w Polsce 2013. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013-2015". Badanie zrealizowano techniką wywiadów telefonicznych CATI. Zrealizowano 600 pełnowartościowych wywiadów. Respondentami byli właściciele lub współwłaściciele placówek gastronomicznych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu